*Η πρώτη σελίδα της επιστολής του Μένου Φιλήντα προς τον Ίωνα Δραγούμη,
για το "Ουζούν Σουργκιούν". Από τα αρχεία της Γενναδείου Βιβλιοθήκης
*Μια σελίδα από τους
διωγμούς των Νεοτούρκων
Γράφει ο Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης
«Ουζούν σουργκιούν» στα τουρκικά σημαίνει
«μακρά εξορία». Είναι η φράση που στοίχειωσε στη σκέψη των Ελλήνων της Μικράς
Ασίας και της Ανατολικής Θράκης, όταν άρχισαν οι συστηματικοί διωγμοί των
Νεοτούρκων εναντίον των Χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Μεγάλες ομάδες πληθυσμών μετακινήθηκαν κάτω από άθλιες συνθήκες στο εσωτερικό
της Τουρκίας και οι άνδρες εκτοπίζονταν στα τάγματα καταναγκαστικής εργασίας,
τα εφιαλτικά «αμελέ ταμπουρού».
Ο Μένος
Φιλήντας ο άλλος πρωταγωνιστής του άρθρου αυτού (το όνομά του ήταν Αγαμέμνων
Φιλανθίδης) είναι ένας από τους αγνούς δημοτικιστές της εποχής του μεσοπολέμου.
Μικρασιάτης στην καταγωγή γεννήθηκε στην Αρτάκη Κυζίκου το 1870 και πέθανε
στη Νέα Ιωνία της Αττικής το 1934. Σπούδασε
αρχικά στην Κωνσταντινούπολη και κατόπιν στο Διδασκαλείο της οθωμανικής
τότε Θεσσαλονίκης. Εργάσθηκε ως δάσκαλος
σε διάφορες πόλεις της Τουρκίας μέχρι το 1915, που ήρθε στην Ελλάδα. Είχαν αρχίσει οι διωγμοί των Νεοτούρκων και ο
Φιλήντας, είχε φυλακιστεί δυο φορές,
στην Προύσα και την Αρτάκη.
*Ο Μένος Φιλήντας ζωγραφισμένος από τον Φώτη Κόντογλου
Δεν
πρέπει να ξεχνάμε, πως γενοκτονία και διωγμούς, υπέστησαν χρονολογικά πρώτοι οι
Θράκες, από το καθεστώς των Νεοτούρκων. Όλοι γνωρίζουμε, πως μετά την
επικράτηση των Νεοτούρκων στις αρχές του 20ου αιώνα, εφαρμόσθηκε συστηματικό
σχέδιο διωγμών στη Θράκη. Και ήταν σχέδιο δόλιο και πειραματικό. Δοκίμαζαν τις
αντοχές του ελληνικού κράτους και της διεθνούς κοινωνίας. Έτσι λοιπόν, όταν
είδαν πως τα αντανακλαστικά τους ήταν ασήμαντα συστηματοποίησαν και γενίκευσαν
τις διώξεις με τις γενοκτονίες των Ποντίων,
των Αρμενίων και των Ασσυρίων. Και είναι χαρακτηριστικό, ότι χιλιάδες
ρακένδυτοι και πεινασμένοι Θράκες κατέφευγαν στην Αθήνα, όπου καμιά ουσιαστική
βοήθεια δεν τους προσφέρθηκε από το επίσημο κράτος τότε.
*Η δεύτερη σελίδα της δραματικής επιστολής του Μ. Φιλήντα
Ο Μένος
Φιλήντας διέπρεψε ως δάσκαλος και ως γλωσσολόγος (αν και αυτοδίδακτος). Στα
1901 βραβεύτηκε σε γλωσσικό διαγωνισμό της εφημερίδας «Άστυ», προκηρυγμένο από
τον Ψυχάρη, με το έργο του «Γραμματική της ρωμαίικης γλώσσας», την οποία είχε
στείλει για να κριθεί με το όνομα «ένας
κάποιος Μενέλαος Φιλήντας που κάθεται στην Αφτάνη του Μαρμαρά»
(19/10/1901). Είναι η δική του δίτομη Γραμματική, που για χρόνια υπήρξε σχεδόν
το μοναδικό βοήθημα των δημοτικιστών. Ο πρώτος τόμος «Φωνολογία και Γραφή» κυκλοφόρησε
το 1907 και ο δεύτερος «Μορφολογία και Ετυμολογία» το 1910. Έγραψε επίσης «Το Φάντασμα που δεν ξαναφάνηκε»,
«Ανατολίτικες Ιστορίες (1931), «Παιδιού έρωτες κι άλλα τέτοια» (1923), «Στα βουνά της Χαλκιδικής» (1916) κ.ά.
*Απόσπασμα από κριτική του Γιάννη Ψυχάρη για εργασία του Μένου Φιλήντα
στη εφημερίδα "Άστυ"
Συνεργάστηκε
με τα περισσότερα αθηναϊκά περιοδικά, καθώς επίσης με έντυπα της
Κωνσταντινούπολης, δημοσίευσε και εξέδωσε γλωσσολογικές μελέτες, πεζογραφήματα
και την ποιητική συλλογή «Οχτάβες». Συνεργάστηκε επίσης στη συγγραφή της
Μεγάλης Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας των εκδόσεων Πυρσός και με τα «Θρακικά» από
τη αρχή της έκδοσής τους το 1927. Οι προτάσεις του για τη γλώσσα, ορισμένες
φορές χαρακτηρίστηκαν και ακραίες.
Πέθανε
στις 26 Ιουλίου 1934, στην προσφυγούπολη Νέα Ιωνία στο μικρό προσφυγικό σπίτι, που του είχε παραχωρηθή
στην οδό Μικράς Ασίας (αριθ. 12), όπως λεγόταν τότε η σημερινή οδός Ελ Αλαμέϊν.
Εκεί έζησε τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής του.
*Οι πληροφορίες για την οικογένεια του Μ. Φιλήντα
Το «Ουζούν Σουργκιούν»
Ερχόμαστε τώρα στη φράση «Ουζούν
Σουργκιούν» που στα τουρκικά σημαίνει «Μακρά Εξορία».
Το 1915
ο Φιλήντας ζούσε στην Αίγινα, αλλά η οικογένειά του βρίσκονταν στην Κύζικο. Οι
διωγμοί εντείνονταν, οι κατατρεγμένοι πρόσφυγες κατέκλυζαν την Ελλάδα και το
κράτος δεν έπαιρνε κανένα μέτρο για τη σωτηρία των ομογενών, που ζούσαν στην
Τουρκία. Ανήσυχος, κατέφυγε στον διπλωμάτη και πολιτικό Ίωνα Δραγούμη, που όπως φαίνεται τον γνώριζε.
Το 1915 ο Δραγούμης είχε εκλεγεί βουλευτής Φλώρινας. Μια και δυο έκατσε και του
έγραψε μια επιστολή, η οποία διασώθηκε και βρίσκεται σήμερα στα αρχεία της Γενναδείου
Βιβλιοθήκης. Ο Φιλήντας δημοτικιστής της ομάδας του «Νουμά» ακολουθούσε την
ιδιάζουσα γραμματική των δημοτικιστών της εποχής του.
*Σκίτσο του Μένου Φιλήντα
Στην
επιστολή αυτή, αποκαλεί τον Δραγούμη «Εξοχώτατε
φίλε» και του γράφει:
«Κι άλλοτε σας έγραψα κι ενεργήσατε, μα το
βραδυκίνητο μηχάνημα που λέγεται κράτος, δεν παίρνει από τέτοια.
Διαβάζω στα φύλλα πως ζορίζουνε
σε «ουζούν σουργκιούν» τις οικογένειές μας. Φρίκη!
Αφτή θάναι η πρώτη και τελεφταία
χάρη που Σας γυρεύω.
Φανταστείτε να πάνε τις κόρες
μου με τη μάννα τους στο Βαν έξαφνα «ουζούν σουργκιούν. Πιστεύω πως άμα θέλετε
μπορείτε να ενεργήσετε να μου τις φέρουν προπαντός προς την Γερμανική πρεσβεία.
Θάχετε πιστέβω το μέσο. ‘Η όπως αλλιώς σκέφτεστε πως μπορεί να φέρει αποτέλεσμα.
Σας ικετεύω
Άμα θέλετε αφτό μπορείτε να μου
το κάνετε.
Τόσα και τόσα καλά έχετε κάνει
στη ζωή Σας
Αφτό είναι από τα μεγαλύτερα που
θα κάνετε στη ζωή Σας.
Τα έξοδα μπορεί να μου τα κρατεί
το κράτος λίγα λίγα από το μισθό μου.
Με αγωνία, δικό Σας
Μ. Φιλήντας
Αίγινα 25 Οχτώβρη 1915».
Και εν
είδει υστερογράφου ο Φιλήντας δίνει μερικές συμπληρωματικές πληροφορίες
«Πόλη= Αρτάκη (Ερδέκ)
Γυναίκα=Φρόσο Μ. Φιλήντα
Κόρες= Αντιγόνη, Ισμήνη
Γιος= Πολυνείκης Μ. Φιλήντας
Η Αρτάκη είναι αντίκρυ στο Ροδοστό στην Ασιατική παραλία της θάλασσας
του Μαρμαρά απάνω στην Κυζικιανή χερσόνησο».
Δεν
γνωρίζω τι έγινε με την οικογένεια του Φιλήντα και τις ενέργειες του Ίωνα
Δραγούμη. Η υπόθεση σύμφωνα με σημείωμα στο άνω αριστερό άκρο της πρώτης σελίδας της επιστολής ανατέθηκε στο υπουργείο Εξωτερικών. Πιθανολογώ ότι κάποια στιγμή η οικογένεια θα επανενώθηκε επί
ελληνικού εδάφους.
Η
επιστολή όμως με μια λέξη που περιέχει μέσα, αντανακλά την έκταση και την
βαρβαρότητα των διωγμών εκείνης της εποχής. Η λέξη αυτή είναι «Φρίκη». Και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως
είναι η εποχή, που αμέσως μετά την οιονεί «πειραματική εφαρμογή» της πολιτικής αυτής
των Νεοτούρκων στη Θράκη, ακολούθησαν οι διωγμοί εναντίον Ποντίων, Αρμενίων και
Ασσυρίων.
*Από τα συγγράμματα του Μένου Φιλήντα
Για τους
διωγμούς στη Θράκη θα θυμίσω τους στίχους του Γεωργίου Σουρή στο «Ρωμηό» στις
18 Οκτωβρίου του 1914. Τότε που ο ποιητής Γεώργιος Σουρής, ο σκληρός, σατυρικός
αυτός επικριτής των πάντων, λύγισε από τη δυστυχία των Θρακών προσφύγων και έγραψε
μεταξύ άλλων:
Σε γνωρίζω απ’ την όψη
Που πλανάται νηστική
Κι απ’ του ρούχου σου την κόψη
Πως μας ήλθες από εκεί.
------
Σε γνωρίζω κι απ’ τα ράκη
Κι από την κακομοιριά
Πως μας ήλθες απ΄ τη Θράκη
Και ζητείς παρηγοριά.
------
Να και Θράκαις, να κι Ασίαις
Εγινήκανε θυσίες
Και των Τούρκων τα ξεράδια
Τις αφήσανε ρημάδια.
------
Καλώς ήλθες στην Αθήνα
Όπου κόσμος ευθυμεί
Γύρευε κι αυτά κι εκείνα,
Θέλε στέγη και ψωμί.
Και
παρακάτω, περιγράφοντας λιτά το πνεύμα της αδιαφορίας, του εφησυχασμού και της
έλλειψης εθνικών αντανακλαστικών στους διωγμούς του Ελληνισμού, που είχαν
αρχίσει πολύ νωρίτερα και με την περίπτωση της Ανατολικής Ρωμυλίας, πρόσθετε:
Ναι μεν σας συλλυπούμεθα και δεν σας αδικούμε
Για το βαθύ σας πόνο,
Αλλ΄ όμως συνηθίσαμε διωξίματα ν’ ακούμε
Κάθε καιρό και χρόνο.
Παντελής Στεφ.
Αθανασιάδης
Chrysa Christidi
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι ειχε ερθει και ο πεθερος μου, 11 ετων τοτε με τα ποδια απο θυμαμαι απο που ακριβως, παντως χτισανε τον Ν. Σκοπό Σερρων..............
Andreas Makrides
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγκλονιστικό το αφιέρωμά σου φίλε Παντελή.
Ειδικά οι στίχοι του Σουρή στο τέλος είναι μαχαιριά...
Elen Chion
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι αναρτηση Παντελη μου...σ ευχαριστω!!!!
Αλέξανδρος Καραδέδος
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαντελή εφησυχασμένοι είμαστε πάλι στα "Εθνικά Θέματα", ας ελπίσουμε να μη οδηγηθούμε σε ατραπούς δύσβατους
Ας το ευχηθούνε και ας το ελπίσουμε
ΑπάντησηΔιαγραφήRania Pantazidou
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως πάντα πολύ ενδιαφέρουσα η ανάρτησή σας κύριε Αθανασιάδη.
Kosmas Demirtzier
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαντελή μου άρεσε πολύ το άρθρο σου συγχαρητήρια
Μάρθα Πατλάκουτζα
ΑπάντησηΔιαγραφήEκπληκτικό αρχείο!!!!!!!!!!! Σας ευχαριστώ πολύ
Kostas Patialiakas Καταπληκτικό!!! Άλλη μια απόδειξη της ευρυμάθειας του φίλου Παντελή. Είναι γεγονός ότι οι υπόδουλοι χριστιανοί στην αρχή πλανήθηκαν ως προς τις προθέσεις και τους σκοπούς των νέων αφεντάδων. Σύντομα όμως έπεσαν οι μάσκες και αντί των περίφημων διακηρύξεων περί << ισότητας, αδελφότητας και δικαιοσύνης >> το συνέδριο των Νεοτούρκων στη Θεσσαλονίκη το 1911 διαμόρφωσε την << Εθνική Πανισλαμική Σκέψη >> περί της απόλυτης ηγεμονίας της Τουρκικής φυλής και αποφάσισε την εξόντωση των μη μουσουλμανικών λαών της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, χρησιμοποιώντας την μακάβρια μέθοδο, που προστάζει το κοράνιο << Από το σπαθί στο σπαθί, με το σπαθί >>. Με την επικράτηση στις 23 Ιανουαρίου 1913 των φανατικότερων Νεοτούρκων έπεσαν και τα τελευταία προσωπεία και άρχισε η εθνοκάθαρση των χριστιανικών λαών της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάκης Γκουντινάκης- ΦωτεινήΓραμμενίδου
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ, πραγματικά πολύ ενδιαφέρον!!
Εξαιρετικό κ. Αθανασιάδη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλα τα βιβλία του Μ. Φιλήντα ψηφιακά στη δ/νση:
http://anemi.lib.uoc.gr/search/?store_query=1&display_mode=overview&search_help=list&show_form=%27%27&dtab=m&search_type=simple&search_help=&display_mode=overview&wf_step=init&show_hidden=0&number=10&keep_number=&cclterm1=&cclterm2=&cclterm3=&cclterm4=&cclterm5=&cclterm6=&cclterm7=&cclterm8=&cclfield1=&cclfield2=&cclfield3=&cclfield4=&cclfield5=&cclfield6=&cclfield7=&cclfield8=&cclop1=&cclop2=&cclop3=&cclop4=&cclop5=&cclop6=&cclop7=&isp=&display_help=0&offset=1&search_coll%5Bmetadata%5D=1&stored_cclquery=&skin=&rss=0&store_query=1&show_form=&export_method=none&lang=el&ioffset=1&cclfield1=term&search_coll%5Bmetadata%5D=1&cclterm1=%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82#
θανασης μουσοπουλος
ΑπάντησηΔιαγραφήαγαπημένος και αγνοημένος θρακιώτης δημιουργός
Συγχαρητήρια Παντελή
ΑπάντησηΔιαγραφήΣάββας Καλεντερίδης
Νίνα Γκούδλη
ΑπάντησηΔιαγραφήΕφησυχασμός νομίζω υπάρχει και τώρα...
Συγχαρητήρια Παντελή για το άρθρο σου και το ωραίο απόσπασμα του Σουρή!...Καλό μεσημέρι καλέ μου φίλε!....
Chrysoula Tsiggeli
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΛΟ ΑΠΌΓΕΥΜΑ, ΜΠΡΆΒΟ ΣΟΥ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ,, ΣΥΓΧΑΡΗΤΉΡΙΑ ΠΑΝΤΕΛΗ,,,ΝΑ ΕΊΣΑΙ ΠΆΝΤΑ ΚΑΛΆ,,
Irene Vellis
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυτυχώς που υπάρχουν πατριώτες Παντελή μου σαν και σένα και γνώστες της ιστορίας μας κι έτσι μαθαίνουμε κι εμείς οι κάπως νεώτεροι . Ευχαριστούμε!
Eleni Nioti
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια ακομα ενδιαφερουσα ιστορια απο την πεννα σου ευχαριστουμε που μοιραζεσαι τις γνωσεις σου μαζυ μας
Δέσποινα Σουγιουλτζή
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικό!! Ως απόγονος Ανατολοκοθρακιωτών σας ευχαριστώ που μοιράζεσται μαζί μας την άγνωστη νεότερη ιστορία της Ελλάδας!!
Αναστάσιος Δαλακίδης
ΑπάντησηΔιαγραφήΤρέχουν δάκρυα αλμύρας
σαν της Θράκης τη βροχή
αίμα κόκκινο πορφύρας
των προσφύγων αντοχή.
Χέρια, πόδια ματωμένα
μέσ' τον ήλιο, το χιονιά
με τα σπλάχνα πληγωμένα
ψάχνουν νάβρουνε γωνιά.
Σαν δε φτάνουνε τα λάθη
που γινήκανε παλιά
ζωντανεύουνε τα πάθη
στρώνουν κόκκινα χαλιά.
Τάσος, 28 Απρίλη 2017
Όντως φρίκη τα ουζουν σουργκιουν . Όμως εξίσου φρίκη και το γεγονός πως ο συγγραφέας αναφέρεται στη σύζυγο του ως 'Φρόσω Φιληντα' κατά αντιδιαστολή με τις σημερινές EURO Γρεκυλες που απαξιώνουν το επίθετο του συζύγου τους όπως βέβαια κι αυτό των παιδιών τους !
ΑπάντησηΔιαγραφήΤυχαία ψάχνοντας για τον Μενέλαο Φιλήντα έπεσα στο άρθρο σας.Τον εγγονό του Μενέλαο Καλύμνιο τον είχε παντρευτεί η Θεία μου. Γνώρισα την κόρη του Αντιγόνη μια πολύ ευγενική αγνή ψυχή.Εμενε με την κόρη της Ισμήνη στην Νέα Ιωνία στο σπίτι που αναφέρετε.
ΑπάντησηΔιαγραφή