*Ο Παύλος Κουντουριώτης στο κατάστρωμα του "Αβέρωφ" το 1913
*Η απαξίωση και η δόξα
των Βαλκανικών Πολέμων
Γράφει ο Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης
«Ποιος ντιστεγκές, ποιος κουραμπιές, μπορεί
να βγει μπροστά σε μένα;» ήταν στίχος από επικό τραγούδι, που ακούγονταν
στην επιθεώρηση των Παναθηναίων κατά την διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων. Το τραγούδι
ήταν το «ευζωνικό γοργό» και εξυμνούσε τα κατορθώματα των γενναίων ευζώνων
κυρίως εναντίον των Βουλγάρων. Το τραγούδι αυτό έγινε μεγάλη επιτυχία και στα
κατοπινά χρόνια. Η λέξη κλειδί ήταν ο «κουραμπιές»!!!
«Κουραμπιέδες»
είχε ονομάσει ο λαός την εποχή εκείνη τους φυγόστρατους και κυρίως όσους
μηχανεύονταν διάφορους τρόπους για να αποφύγουν να στρατευθούν στις γραμμές των
μετώπων και με διάφορες προφάσεις υπηρετούσαν στην ασφάλεια των μετόπισθεν και
κοντά στα σπίτια τους . Ο χαρακτηρισμός αυτός ήταν εντελώς απαξιωτικός, αφού
ουσιαστικά χαρακτήριζε δειλούς όλους αυτούς.
*Ακόμα και σήμερα μπορεί κανείς στο Π. Φάληρο να δει τα "τραύματα τιμής"
στα κανόνια του "Αβέρωφ"
Τότε
ακούστηκαν και άλλα τραγούδια που σατίριζαν τους «κουραμπιέδες» όπως ένα που τραγουδούσε
η Μαρίκα Κοτοπούλη στα Παναθήναια, προφασιζόμενη αλβανούς που τραγουδούσαν
ελληνικά:
«Στο Κουραμπιέδες είπανε να παν να πολεμήσουν
Και είπε το Κυβέρνηση πως νούκου το κουνήσουν.
Δεν πρέπει και το Κουραμπιέ να πάει στο Παγγαίο
Είν΄ εδώ πέρα χρήσιμο, εδέ και αναγκαίο …
Εδέ λαγούμια φκιάνανε εδέ και υπονόμους.
Να ρθούν και στην Ομόνοια, που ξέρουν και το τέχνη,
Υπόνομο παστρέψουνε, όπου βρωμάει και ζέχνει!»…
Οι επιτυχίες του ελληνικού στρατού κατά των Βουλγάρων δημιούργησαν ατμόσφαιρα
ενθουσιασμού στο λαό και αυτό φαίνονταν στις θεατρικές σκηνές, αλλά και στις
κουβέντες της καθημερινότητας των απλών ανθρώπων. Οι αλλεπάλληλες νίκες κατά
των Βουλγάρων και οι συνεχείς υποχωρήσεις τους από τα μέτωπα της Μακεδονίας και
της Θράκης, τραγουδήθηκαν με ενθουσιασμό. Ένα από τα επιθεωρησιακά τραγούδια
έλεγε παραστατικά για τα βουλγαρικά στρατεύματα, που έφευγαν κάτω από τις
επελάσεις των ελληνικών στρατευμάτων:
«Τραβούν από τη Θράκη
Ράκη- ράκη- ράκη!!!
Και παν κατά τη Σόφια
Ψόφια- ψόφια- ψόφια!!!».
Η έννοια του φυγόστρατου
«κουραμπιέ» φαίνεται ότι είχε γενικευθεί κατά την περίοδο των Βαλκανικών
Πολέμων μεταξύ των πολιτών. Υπάρχει χρονογράφημα του Ιωάννη Κονδυλάκη,
γραμμένο το Μάιο του 1913, όπου περιγράφει
διάλογο δύο «κουραμπιέδων»:
«-Διάβολε, πάλι βάσανα θα’ χομε!
Βάσανα εννοούνται οι άγριες μάχες στο Παγγαίο και συνειρμικά οι
προσπάθειες των «κουραμπιέδων» να παραμείνουν στα μετόπισθεν».
Πάντα υπάρχει το ερώτημα: Γιατί
διάλεξε ο λαός τη λέξη «κουραμπιές» για να χαρακτηρίσει τον απόλεμο ή φυγόστρατο
στρατιώτη ή αξιωματικό; Μια εξήγηση που δίνεται είναι ότι ο κουραμπιές ως
γλύκισμα είναι ευειδής στο δίσκο,
πασπαλισμένος με άχνη ζάχαρη, αλλά είναι
εύθραυστος και δεν αντέχει καμιά πίεση.
Ο «κουραμπιές» του θωρηκτού «Αβέρωφ»
Η πλέον
όμως βροντερή χρήση της λέξης «κουραμπιές» έγινε από το πλήρωμα του ένδοξου
θωρηκτού «Αβέρωφ» μετά τις νικηφόρες ναυμαχίες στο Αιγαίο και τον τερματισμό
του Α΄Βαλκανικού Πολέμου.
Τι είχε
συμβεί;
Όταν
άρχισε ο πόλεμος και απέπλευσε ο στόλος, μια βενζινάκατος του «Αβέρωφ» αφέθηκε
στο Ναύσταθμο για να αποφευχθεί ένα ακόμα βάρος στο θρυλικό πλεούμενο, που είχε
υπερφορτωθεί με πυρομαχικά και άλλα είδη επιμελητείας. Όταν όμως υπεγράφη η
συνθήκη ειρήνης με την ηττημένη Οθωμανική Αυτοκρατορία, η βενζινάκατος αυτή
εστάλη πλέον στον «Αβέρωφ» που έπλεε στα νερά του Μούδρου. Η βενζινάκατος
παραδόθηκε κανονικά και φορτώθηκε στο θωρηκτό.
Τα
πληρώματα που είδαν την βενζινάκατο να παίρνει τη θέση της, με φωνή είπαν:
-Ο
«Κουραμπιές» του «Αβέρωφ»!!!
Ο
ναύαρχος Κουντουριώτης που παρακολουθούσε τη σκηνή κούνησε καταφατικά το κεφάλι
του επικροτώντας το χαρακτηρισμό πού έδωσαν τα πληρώματα στην βενζινάκατο, η
οποία… γλίτωσε όλη την ταλαιπωρία των ναυμαχιών. Και συνέχισε την υπηρεσία της
στο πλοίο με κατακυρωμένο το νέο όνομα της. Έτσι ξεχώριζε από την άλλη
βενζινάκατο του πλοίου, την εμπειροπόλεμη, που το πλήρωμα την είχε ονομάσει
«Κίτσο»!
Αυτός
λοιπόν ο «Κίτσος», όπως είχε γράψει το 1913 η «Εστία» το τελευταίο οκτάμηνο
είχε χτυπηθεί από εχθρικά πυρά τέσσερις ή πέντε φορές. Πάντα επισκευάζονταν και
πάντα παρείχε τις υπηρεσίες του, πιστός στο καθήκον.
Ο
«Αβέρωφ» όμως εκτός από τον «Κουραμπιέ» και τους γάτους του, είχε τότε κατά την
«Εστία» και το «Μονόκλ» του. Αυτή τελικά ήταν μια οπή στην καπνοδόχο του, από
τουρκικό βλήμα!!!
Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης
Υστερόγραφο:
Η φίλη Άννα Φαλτάιτς, μου θυμίζει ότι στο βιβλίο του παππού της Κώστα Φαλτάιτς «Τα
ανέκδοτα του Ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη- 1913» Τεύχος Β΄, Έκδοση της Ακροπόλεως
του Βλάση Γαβριηλίδη, υπάρχει περιγραφή, πώς προέκυψε… ο κουραμπιές του Αβέρωφ.
Εικόνα της περιγραφής δημοσιεύεται εδώ.
Konstantinos Thrakiotis
ΑπάντησηΔιαγραφήTους "κουραμπιεδες" τους δημιούργησε και τους δημιουργεί η εκάστοτε πολιτική ηγεσία. Πάντοτε υπήρχαν. Όπως και ναχει, η ελλάς διπασιάστηκε ακριβώς γιατί κάποτε οι "κουραμπιεδες" ηταν λίγοι, σε συγκριση με την μεταπολίτευση που έγιναν ο κανόνας. Προσωπικά υπέστην στην στρατιωτική μου θητεία τις επιπτώσεις της ύπαρξης πολλών "κουραμπιέδων". Βεβαια, τα προτυπα ξεκινούν από ψηλά, απο αυτούς που κυβερνούν σ' όλη την Μεταπολίτευση, μια και είναι και οι ίδιοι "κουραμπιέδες". Λιγο πριν την ναυμαχία της Έλλης, ο ναυαρχος Κουντουριωτης εξέπεμψε στα πληρωματα των πλοίων το εξής μηνυμα : "Με την βοήθειαν του Θεού, τας ευχάς του Βασιλέως μας και εν ονόματι του Δικαίου, πλέω μεθ' ορμής ακαθέκτου και με την πεποίθησιν της νίκης κατά του εχθρού του Γένους". Με τας ευχάς του Βασιλέως, αυτές επικαλείται ο ναύαρχος λίγο πριν την μεγάλη ναυμαχία. Θα μπορούσε κανείς σήμερα να επικαλεστεί τας ευχάς του ανεΠροκόπη? αστείο πράγμα.
Kostas Patialiakas
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαντελή πως πρέπει να ονομάσουμε σήμερα τους αστράτευτους; Δημοσιοθεσίτες ή κεπεχαλβάδες???
Τάσος Τσερκέζης
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς οι "κουραμπιέδες " στην Ελλάδα αυξάνονται, προάγονται και μας κυβερνάν.
Alekos Dermentzopoulos
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκόμα το λέμε στο χωριό μας..σιγά τον κουραμπιέ λεμε
Κιμων Βρεττος
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε Παντελή. Υποψιαζόμουν, ακούγοντας το γνωστό τραγουδάκι του Σακελλαρίδη στον ΒΑΦΤΙΣΤΙΚΟ, ότι εννοούσε τον φυγόστρατο....Δεν φανταζόμουν όμως όλο το ιστορικό. Είσαι πάντα πηγή γνώσεων !!!!!!
Εννοείς προφανώς το "ποιος κουραμπιές, ποιος ντιστενγκές...".
ΑπάντησηΔιαγραφήTassos Karkas
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως Παντελή( καλημέρα) εμένα μου άρεσε αυτό ΄΄Με τάς ευχάς του Βασιλέως΄΄ που λόγω του πρωτοκόλλου ήταν υποχρεωμένος ο ένδοξος ναύαρχος να αναφέρει πριν την Ναυμαχία της Έλλης.Αναρωτήθηκα όμως, αν έλειπαν αυτές μήπως θα ήταν διαφορετική η έκβαση ή χωρίς αυτές ο ναύαρχος και το πλήρωμα δεν θα έκαναν το καθήκον τους προς την πατρίδα..
Τάσο, τι απορίες έχεις και τι απάντηση να σου δώσω;
ΑπάντησηΔιαγραφήTassos Karkas
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι προς θεού Παντελή.δεν απευθύνθηκα σε εσένα για απαντήσεις.Δικές μου υπαρξιακές απορίες είναι.Πάντως το κείμενό σου είναι εξαιρετικά ωφέλιμο ιστορικά και ιδιαιτέρως διδακτικό...Το κοινοποίησα και στον τοίχο μου....