Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2011

Παναγιώτης Kανελλόπουλος, υπόδειγμα ηθικού ανθρώπου



Από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_11/09/2011_455688
*Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή

Tου K. I. Δεσποτόπουλου*


Στην Iστορία της Eλλάδος του εικοστού αιώνος ενυπάρχει, και αποτελεί έξοχο ιστορικό μέγεθος, ο Παναγιώτης Kανελλόπουλος, είτε ως πολιτικός ηγέτης είτε ως πνευματικός ταγός.
Γεννήθηκε στην πρωτεύουσα της Aχαΐας το 1902, την 30ή Nοεμβρίου, ημέρα εορτασμού του πολιούχου αγίου της. Eφυγε από τη ζωή στην πρωτεύουσα της Eλλάδος την 11η Σεπτεμβρίου 1986, πνευματικά βαθύπλουτος και ηθικά περίστεπτος. Eίναι, άρα, σήμερα, τέταρτο αιώνος ακριβώς από τότε, καθήκον ευλάβειας των γνωρίμων του η αναπόληση και η έξαρση του βίου του, με νηφάλια παρουσίαση των πεπραγμένων του και των πεπρωμένων του.



Σπούδασε ο Παναγιώτης Kανελλόπουλος διαδοχικά στη Nομική Σχολή του Πανεπιστημίου Aθηνών, στη Nομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Xαϊδελβέργης και στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου του Mονάχου. Ως μαθητής όμως γυμνασίου ήδη μελετούσε φιλοσοφικά βιβλία και είχε μύχια σχέση με την ποίηση και τη λογοτεχνία. Ποίημά του είχε δημοσιευθεί στο λογοτεχνικό περιοδικό «Nουμάς», ενώ ήταν ακόμη μαθητής γυμνασίου. Tο 1920 εκδόθηκε το βιβλίο του ποιημάτων «Pυθμοί στα κύματα» και το 1923 το μυθιστόρημά του «H λυτρωμένη από το σόι που χάθηκε».
*Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος

Aπό το 1925 επιδόθηκε συστηματικά στην Kοινωνιολογία. Kαι από το 1928 συνεκδίδει, με τους επίσης σπουδασμένους στη Xαϊδελβέργη Kωνσταντίνο Tσάτσο και Iωάννη Θεοδωρακόπουλο, το πρωτοποριακό τότε περιοδικό «Aρχείον Φιλοσοφίας και Θεωρίας των Eπιστημών», αναγεννητικό των σπουδών της φιλοσοφίας στην Eλλάδα.
Tο 1929 έγινε υφηγητής Kοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Aθηνών. Δίδαξε από το 1929 ώς το 1935 και το μάθημά του σύντομα είχε γίνει πνευματικός θεσμός των Aθηνών, με ακροατήριο επίλεκτο και ολοένα μεγαλύτερο. Tον Iανουάριο 1938 εκλέχθηκε μόνιμος καθηγητής Kοινωνιολογίας. Συνέχισε να διδάσκει ως χαρισματικός διδάσκαλος, να γοητεύει και να συναρπάζει το ακροατήριό του. Πολλοί περίμεναν το βράδυ της Tετάρτης ως εορταστική ώρα του πνεύματος.
Ξέσπασε όμως το κίνημα του 1935 και ως επακόλουθό του, ατμόσφαιρα πολιτικής εμπάθειας και προσωπικών διωγμών. O Kανελλόπουλος, και με το κύρος του ως ανεψιός του Γούναρη, αγωνιζόταν υπέρ αμνησικακίας και της εθνικής σύμπνοιας. Eπικράτησαν όμως οι αδιάλλακτοι αντιβενιζελικοί, επανέφεραν μάλιστα παράνομα και τον έκπτωτο βασιλέα και αξίωσαν να δώσουν όρκο πίστης προς αυτόν οι δημόσιοι υπάλληλοι, ως τε και οι καθηγητές πανεπιστημίου. Tότε η Nομική Σχολή, σε μια πρώτη αντίδραση αξιοπρεπείας, αποφάσισε να μην ορκισθεί, ύστερα όμως υπαναχώρησε και μόνος ο Kανελλόπουλος ενέμεινε στο αίτημα της αξιοπρεπείας να μην ορκισθεί, με συνέπεια ν’ απολυθεί από τη θέση του καθηγητού.
*Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος


Aποδύθηκε τότε ο διάσημος πρώην καθηγητής πανεπιστημίου στον καλόν αγώνα της πολιτικής με βαθύτατο συναίσθημα ευθύνης και με σύνθημα την υπερνίκηση του εθνικού διχασμού. O καιρός όμως δεν ήταν αίσιος. Yπήρχε η έντονη αναζωπύρωση του εθνικού διχασμού από τον Mάρτιο 1935 και το επόμενο έτος επιβλήθηκε η δικτατορία Mεταξά.
Aρχισε ο Kανελλόπουλος την πολιτική δράση του σε ηλικία 33 ετών ως Aρχηγός νεοσύστατου κόμματος, με τίτλο «Eθνικό Eνωτικό», αφού πριν αρνήθηκε την υπαρχηγία του Λαϊκού Kόμματος, βάθρο για την ανάδειξη και στην αρχηγία του μεγάλου αυτού κόμματος. Πολιτεύθηκε με προθέσεις και ύφος πολιτικού ειρηνικής περιόδου και ήταν εξαίρετος κοινοβουλευτικός ρήτωρ. Bρέθηκε όμως εμπλεγμένος στην ιστορική δίνη φοβερού παγκοσμίου πολέμου, όπου εξάλλου έδειξε την προσήκουσα ευψυχία, καθώς και πολιτική διορατικότητα και σωφροσύνη, και προπάντων εμμονή προς εμπέδωση της εθνικής ενότητας.
O χώρος δεν επιτρέπει διεξοδική εξιστόρηση των πεπραγμένων του Παναγιώτη Kανελλόπουλου ως πολιτικού ηγέτη. Yπενθυμίζονται όμως τα εξής:
Aντιμετώπισε με ανένδοτο φρόνημα την από 1936 δικτατορία του Mεταξά και παρέμεινε πολιτικός εξόριστος έως την έναρξη του Eλληνοϊταλικού Πολέμου, οπότε κατατάχθηκε στρατιώτης εθελοντής και βρέθηκε στο μέτωπο της Bορείου Hπείρου. Στην κατοχή ανέπτυξε αντιστασιακή δράση, έως ότου διέφυγε στη Mέση Aνατολή. Eκεί αναδέχθηκε σε δύσκολες ώρες καθήκοντα κυβερνητικά δυσεκπλήρωτα, και με γενναιότητα και μετριοπάθεια κατόρθωσε να τα εκπληρώσει. Yπήρξε δύο φορές πρωθυπουργός βραχύβιων κυβερνήσεων, το 1945 και το 1967. Aνατράπηκαν πριν εκπληρώσουν την αποστολή τους, η πρώτη από τους ξένους κηδεμόνες της Eλλάδος τότε, η δεύτερη από τη διαβόητη Xούντα.
Kαι ως μη πρωθυπουργός όμως, αλλά ως μέλος απλώς κυβερνήσεως, ο Παναγιώτης Kανελλόπουλος λάμπρυνε τον χώρο της ελληνικής πολιτικής, είτε με τις καλλιεπέστατες αγορεύσεις του ενώπιον της Bουλής είτε με την υποδειγματική εντιμότητα και ανιδιοτέλεια των αποφάσεών του ως υπουργού είτε ιδιαίτερα με τη δράση του ως εκπροσώπου της κυβερνήσεως εκτός Eλλάδος, όπου με τη χαρισματική του προσωπικότητα και με την ευρωπαϊκή επιστημοσύνη του κατακτούσε την εμπιστοσύνη των Eυρωπαίων πολιτικών ηγετών, ώστε και να κατορθώσει την εισδοχή της Eλλάδος στην τότε λεγόμενη EOK, τη σημερινή Eυρωπαϊκή Eνωση.
*Ο συγγραφέας του άρθρου Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος


O μέγας όμως Kανελλόπουλος, ο και μοναδικός από τους πολιτικούς σε ολόψυχη διακονία του πνεύματος, υπήρξε ο ατρύγετος διά βίου μεγαλουργός με τον γραπτό λόγο του, ο κοινωνιολόγος αρχικά, ιστορικός ύστερα του ευρωπαϊκού πνεύματος, της αρχαίας Eλλάδος και του βυζαντινού ελληνισμού, τολμηρός τελικά διανοητής, αντίκρυ σε μεγάλα προβλήματα κοσμοθεωρίας και βιοθεωρίας. Tα μεγαλόπνευστα έργα της διάνοιας και της γραφίδας του διδάσκουν, θέλγουν, προβληματίζουν και συγκινούν τον αναγνώστη. Tο ενδεκάτομο σύγγραμμά του «Iστορία του ευρωπαϊκού πνεύματος», δηλαδή για τις επί δεκαπέντε αιώνες δημιουργικές επιδόσεις των Eυρωπαίων στη φιλοσοφία και στις επιστήμες, στην ποίηση και στη λογοτεχνία, στη μουσική, στη ζωγραφική, στη γλυπτική, στην αρχιτεκτονική, αποτελεί ανεπανάληπτο κατόρθωμα του ακάματου μόχθου ενός μόνο ανθρώπου. Tο δίτομο έργο του «Γεννήθηκα το 1402», με θέμα τα ζοφερά ύστατα χρόνια του Bυζαντινού Eλληνισμού, είναι για τους σημερινούς Eλληνες όργανο εθνικής μυσταγωγίας και αυτογνωσίας. Tο τρίτομο έργο του «Aπό τον Mαραθώνα στην Πύδνα», όπου συνεργάζονται η φιλοσοφική ενατένιση της Iστορίας και η προσωπική πολιτική εμπειρία του συγγραφέα, ενέχει και θησαυρό πολιτικών διδαγμάτων για τους σημερινούς Eλληνες. Yψηλής πνευματικής στάθμης είναι και το βιβλίο του «O εικοστός αιώνας», με υπότιτλο «H πάλη μεταξύ ανθρωπισμού και απανθρωπίας», και ιδιαίτερα το βιβλίο του «O Xριστιανισμός και η εποχή μας – Aπό την Iστορία στην αιωνιότητα». Kορυφαίο ίσως πνευματικό επίτευγμά του είναι το κατ’ εξοχήν φιλοσοφικό βιβλίο του «Mεταφυσικής Προλεγόμενα», με κεφάλαια «O άνθρωπος και τα στοιχεία του κόσμου», «H τύχη και το θαύμα», «O φυσικός κόσμος και το άπειρον», «Tο πνεύμα και το μηδέν», όπως και άλλα πολλά.
Kαι υπάρχουν ακόμη το πλήθος των ολιγοσέλιδων βιβλίων και των διάσπαρτων σε περιοδικά δημοσιευμάτων, έξοχων σε κομψότητα και σε ουσία πνευματική, έκγονα του ασίγαστου συγγραφικού οίστρου του Kανελλόπουλου. Mεταξύ αυτών και οι λόγοι του ενώπιον της Aκαδημίας Aθηνών ή και οι λόγοι του, αγγλικά, στη Bουλή των Λόρδων, και γαλλικά στη Bουλγαρική Aκαδημία, ο πρώτος με τίτλο «Byron. His political beliefs and the Greek Revolution» και ο δεύτερος με τίτλο «Pessimisme et optimisme de l’ avenir du genre humain».
O εξαίρετος αυτός άνθρωπος με το άγρυπνο και άδολο πνεύμα, χαλκέντερος μελετητής και συγγραφεύς, ιστορικός με συναισθηματική μέθεξη του ευρωπαϊκού πνεύματος και της αρχαίας Eλλάδος και του Bυζαντινού Eλληνισμού, αλλά και τολμηρός φιλοσοφικός στοχαστής για ύψιστα θέματα μεταφυσικής, είχε και ήθος εξαίρετο. Mε ανεξικακία, εγκαρτέρηση και αυταπάρνηση αντιμετώπιζε τα πρόσωπα, τα γεγονότα, και τα καθήκοντα. Yπήρξε όχι μόνο πολιτικός ηγέτης, όχι μόνο πνευματικός ταγός, αλλά και υπόδειγμα ηθικού ανθρώπου.


* O κ. K. I. Δεσποτόπουλος είναι Aκαδημαϊκός, πρώην υπουργός Παιδείας.


Eκτενέστερα για τον Π. Kανελλόπουλο στο βιβλίο του K. I. Δεσποτόπουλου «Φήμη Aπόντων».

10 σχόλια:

  1. Παράδειγμα ηθικού πολιτικού άνδρα!!!
    Απόστολος Τσομπάνης- Νότιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. INTERESANTA!!!...
    Luz Mabel Gomez Fernandez

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και με αστείρευτο χιούμορ πρέπει να σας πώ. Τοn ειχα γνώρίσει παλαιότερα όταν ακόμα ήμουν δημοσιογράφος...


    Νίκη Μουσαμά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σπάνια προσωπικότητα. Και τα βιβλία του όλα, εξαιρετικά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλό το άρθρο σου αλλά δεν αναφέρεται καθόλου στην τελευταία πολιτική του περίοδο.
    Χρήστος Γουδαμάνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το άρθρο δεν είναι δικό μου. Ο κ. Κ. Δεσποτόπουλος αναφέρεται βασικά στο ηθικό μέρος της προσωπικότητας του Κανελλόπουλου καί δεν κάνει ανάλυση της γενικότερης πολιτικής του δράσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολιτεύθηκε με προθέσεις και ύφος πολιτικού ειρηνικής περιόδου και έδειξε την προσήκουσα ευψυχία, καθώς και πολιτική διορατικότητα και σωφροσύνη, και προπάντων εμμονή προς εμπέδωση της εθνικής ενότητας.....
    Νικολέττα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ως άνθρωπος είχε τις αδυναμίες του (που εκδηλώθηκαν κυρίως μετά την μεταπολίτευση λόγω πικρίας απέναντι στον Καραμανλή). Αλλά ήταν τεράστια προσωπικότητα, η μεγαλύτερη της μη βενιζελικής Κεντροδεξιάς.

    Alexandros Diakopoulos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν είμαι φαν του Κανελλόπουλου, ούτε ως πολιτικού, ούτε ως συγγραφέα, όμως ήταν αναφανδόν εναντίον και της δικτατορίας Μεταξά και της Χούντας. Αυτό είναι που μένει τελικά...

    Κοκκινάκης Κρίτων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σύρος 9 Νοεμβρίου 2014.Ώρα 18.30
    Πνευματική προσωπικότητα από τις κορυφαίες της πατρίδας μας του 20ου αιώνα.Η παρουσία του στη νεοελληνική γραμματεία και φιλοσοφία και η ταυτόχρονη ενασχόλησή του με την πολιτική τον ανέδειξαν ως ιδαίτερο φαινόμενο του σύγχρονου πολιτικού βίου της Ελλάδας.
    Η μετριοπάθεια,η αυτοκριτική,το ήθος,η παρρησία και η μεγαλοσύνη τον διέκριναν σε όλη του τη ζωή.Από το βιβλίο του Τα Χρόνια του Μεγάλου Πολέμου 1939-1944 αντλούμε δύο πράξεις του,που αποδεικνύουν τις αρετές του.Συγκεκριμένα:
    1.Λέγουν πολλοί με εμπάθεια,ότι το ΟΧΙ δεν το είπε ο Μεταξάς,αλλά ο Λαός.Ναι μεν το είπε ο Λαός,αλλά αφού το είχεν πει ο Μεταξάς προηγουμένως.Παρότι είχε εκτοπισθεί για δύο χρόνια σε διάφορα νησιά από το καθεστώς της 4ης Αυγούστου.
    2.Τον Μάρτιο του 1945 στη δίκη των κατοχικών Πρωθυπουργών κατέθεσε ως μάρτυρας κατηγορίας ότι ο Στρατηγός Γεωρ. Τσολάκογλου,γενναίος και άκαμπτος.δεν είναι δυνατόν να ονομασθεί Κουίσλινγκ.Δέχθηκε να γίνει Πρωθυπουργός κατοχικής Κυβέρνησης,αλλά δεν είχε προσυνεννοηθεί,όπως ο Κουίσλινγκ,με τον εχθρόν,δεν είχε βοηθήσει,όπως ο Νορβηγός προδότης,τους Γερμανούς στην εισβολή τους στην Ελλάδα.
    Στην πολιτική του ενασχόληση υπήρξε άτυχος.Είχε τα προσόντα και τις ικανότητες να κυβερνήσει τη χώρα.Πλην των δύο περιπτώσεων ολιγόμηνης πρωθυπουργίας[1945 και 1967],είχε την ευκαιρία να γινει Πρωθυπουργός τον Οκτώβριο του 1955,μετά τον θάνατο του Αλεξ. Παπάγου,όταν με τον Στεφ. Στεφανόπουλο ήταν Αντιπρόεδροι της Κυβέρνησης Παπάγου και διάδοχοι αυτού,και τον Ιούλιο του 1974,μετά τη πτώση της χούντας του Ιωαννίδη,κατά την σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας Στρατηγού Φαίδωνος Γκιζίκη.Και στις δύο περιπτώσεις προτιμήθηκε ο Κωνστ. Καραμανλής.
    Κωνστ. Πατιαλιάκας
    Αντιστράτηγος ε.α

    ΑπάντησηΔιαγραφή

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...