Γράφει ο κ. Παύλος Παπαδόπουλος*
Στη χώρα μας κυριαρχεί η λογική του παραλόγου, αντί να συζητάμε την ύπαρξη Ελληνικής μειονότητας στα Σκόπια (λογική) αναλωνόμαστε στο να επιχειρηματολογούμε (εναντίων συνήθως) για την ανύπαρκτη "Μακεδονική'' μειονότητα της βόρειας Ελλάδας (παραλογισμός).
Τα στοιχεία που θα σας παραθέσω δεν προέρχονται από κάποια περιθωριακή πηγή του διαδικτύου ή από κάποιον τηλεπαρουσιαστή- πλασιέ βιβλίων, στερούμενα παντελώς επιστημονικού κύρους (σύγχρονος σκοταδισμός), αλλά από τον Δεύτερο Τόμο του Ελληνισμού της Διασποράς (Ο Ελληνισμός της Διασποράς στην Ευρώπη, εκδ. ΕΑΠ, Πάτρα 2003) και πιο συγκεκριμένα στις σελίδες 227-228 (δημογραφικά στοιχεία για τον ελληνισμό στη ΠΓΔΜ , παράγραφος 7.4.3) του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, υλικό το οποίο διδάσκεται στην ενότητα ΕΛΠ 43 (Ελληνισμός της Διασποράς) στη σχολή του Ελληνικού Πολιτισμού (σχολή στην οποία είχα και την τύχη να φοιτήσω).
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Σίγουρα στη χώρα μας υπάρχουν κάποιες εκατοντάδες ελληνόφωνων με σλάβικη συνείδηση συγκεντρωμένοι κυρίως στην περιοχή της Φλώρινας. Πρόκειται κατά βάση για παραπλανημένους Έλληνες οι οποίοι χρήζουν επιμελημένης διαφώτισης (και όχι διώξεων) από το Ελληνικό έθνος και κράτος προκειμένου να επανέλθουν στον Ελληνισμό. Φυσικά υπάρχουν και πείσμονες σλάβικης καταγωγής πράκτορες που ασκούν ανθελληνική προπαγάνδα με τους οποίους θα πρέπει να ασχολούνται (όπως και ασχολούνται) εξειδικευμένες υπηρεσίες του ελληνικού κράτους προκειμένου να αντιμετωπιστούν. Το παρόν άρθρο όμως δεν προτίθεται να ασχοληθεί με την κατάσταση των σλάβικης συνείδησης λιγοστών ελληνόφωνων που διαβιούν νοτίως των συνόρων με τα Σκόπια αλλά με τους δεκάδες χιλιάδες ελληνικής συνείδησης που κατοικούν βορείως της μεθοριακής γραμμής.
Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα διδάσκονται
στους φοιτητές του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου το 1941 (αρχικά) στην
απογραφή που πραγματοποιήθηκε από τις γερμανικές αρχές κατοχής, διαπιστώθηκε
ότι το 12% του τότε πληθυσμού (περίπου 100.000) άνθρωποι δήλωσαν Έλληνες και
Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Στο ξεκίνημα λοιπόν της γερμανικής κατοχής στην περιοχή,
η οποία θα εξελίσσονταν σε βουλγάρικη, 100000 ενήλικες κάτοικοι δήλωναν
Έλληνες. ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΥΤΗ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΗΤΑΝ ΗΤΤΗΜΕΝΟ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΩΝ
ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ. Ήταν δηλαδή στο στρατόπεδο των ηττημένων
του Β΄ παγκοσμίου πολέμου, και όχι μόνο αυτό αλλά επέκειτο και βουλγάρικη
κατοχή με ότι αυτό θα σήμαινε (ήταν νωπές οι μνήμες της βουλγάρικης πολιτικής
αφομοίωσης στη Μακεδονία κατά τους βαλκανικούς πολέμους και κατά τη διάρκεια
του Α΄ παγκόσμιου πολέμου καθώς πολλοί ακόμη, παθόντες, ήταν εν ζωή). Οι Έλληνες λοιπόν της περιοχής (σλαβόφωνοι
και ελληνόφωνοι) θα βρουν το σθένος να δηλώσουν την καταγωγή τους μέσα σ' αυτές
τις συνθήκες.
Στο σημείο αυτό θα προκύψει όμως και μία
εύλογη απορία η οποία σίγουρα αποτελεί και ρητορική ερώτηση σε όλους μας ( η
οποία θα προκύπτει από δω και πέρα σε κάθε βήμα- τμήμα του άρθρου) καθώς η
απάντηση είναι αυτονόητη... Δεν υπήρξαν και αρκετοί Έλληνες φοβούμενοι τα
αντίποινα ή την κακή ενδεχομένως, και σύμφωνα με την εμπειρία του παρελθόντος
μεταχείριση καθώς ήταν και εντελώς απροστάτευτοι, στη συγκεκριμένη χρονική
συγκυρία που έκρυψαν την καταγωγή τους;
Δεν αποτελεί όμως αντικείμενο έρευνας
αυτό επί του παρόντος .
Μετά τον πόλεμο:
Το 1951 θα απογραφεί εκ νέου ο Ελληνισμός της περιοχής και ανεπίσημα ο αριθμός των Ελλήνων θα ανέβει στις 160.000 (τα στοιχεία που μας παραθέτει το Ε.Α.Π. είναι πιο αναλυτικά 100.000 Βλάχοι, 25.000 γηγενείς, 3.000 Σαρακατσάνοι και 32.000 πολιτικοί πρόσφυγες). Το πολιτικό καθεστώς της Γιουγκοσλαβίας είναι πια κομουνιστικό, ανελεύθερο δηλαδή, και ταυτόχρονα επιχειρείται επίσημη κρατική προσπάθεια "μακεδονοποίησης" του πληθυσμού. Παρόλα αυτά 24.000 περίπου από αυτούς δηλώνουν και πάλι με σθένος μη Μακεδόνες. Το ρητορικό ερώτημα της προηγούμενης παραγράφου τίθεται και σ'αυτό το σημείο.
Σήμερα:
Τελευταία στοιχεία που θα μας παραθέσει
το Ε.Α.Π. θα αφορούν την απογραφή του 1991 η οποία και δεν θα κοινοποιηθεί από
τις Αρχές της ΠΓΔΜ πλήρως για ευνόητους φυσικά λόγους. Πληροφορίες ωστόσο που δημοσιεύτηκαν στο Τύπο
ανέφεραν ότι το 12 με 18% του πληθυσμού δήλωσε ότι έχει Ελληνική εθνική
συνείδηση (Αγγελόπουλος, 1992, σ. 202-204) σε απογραφικά δελτία ή δημοσκοπήσεις.
Η εκτίμηση όπως αναφέρει και η ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ για τον αριθμό των Ελλήνων είναι 250.000. Όλα αυτά και πάλι χωρίς να
λαμβάνεται υπόψη και ο σκοτεινός αριθμός των Ελλήνων, αυτών δηλαδή των οποίων
για διάφορους λόγους (συμφέρον, φόβος αντιποίνων κλπ) δεν δηλώνουν την Ελληνική
τους καταγωγή.
Ενδεικτικό της επικρατούσας κατάστασης
θα αποτελέσει και η δήλωση (ανεπίσημη και φραστική) του πρώην προέδρου των
Σκοπίων Κ. Γκλιγκόρωφ ότι η Ελληνική Εθνική Μειονότητα στη Χώρα του ανέρχεται
σε 100.000 ανθρώπους (Βακαλόπουλος 1998, σ 215).
Παρακάτω στην παράγραφο 7.4.4 του ίδιου
εγχειρήματος (σελ. 228) το ΕΑΠ μας πληροφορεί για τα προβλήματα που
αντιμετωπίζουν οι Έλληνες των Σκοπίων (επίσημη αναγνώριση, δυνατότητα χρήσης
της ελληνικής γλώσσας στην άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων, εκπαίδευση των
παιδιών κλπ). Όλα αυτά δηλαδή που απολαμβάνει κάθε αναγνωρισμένη μειονότητα
στην Ευρώπη (Γαρούφας 1992). Δεν πρέπει να παραβλέψουμε ακόμη και τα κρούσματα
βιαιοπραγίας που ασκούνται από σκοπιανές εθνικιστικές ομάδες. Όλα αυτά όμως πρέπει να αποτελέσουν
αντικείμενο έρευνας στο μέλλον από εμάς.
*Παπαδόπουλος Παύλος, Ανώτερος Αξιωματικός της Αστυνομίας, Πτυχιούχος
Ανθρωπιστικών Σπουδών.
Κυριάκος Καφάς
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαντελή για την καταγραφή την περίοδο 91 με 98 υπήρξα κοινοταρχης. Ερχότανε επισκέπτες 2 χωριανοί πρώην αντάρτες του ΕΑΜ ελλας και τότε κάτοικοι των Σκοπίων απαιτουσανε ότι έγγραφο θα τους δινοτανε από την κοινότητα να τους ανέφερε σαν Μακεδόνες. Προφανώς και δεν τους δόθηκε ποτέ τέτοιου είδους έγγραφο απλώς το αναφέρω για να καταδειξω την προπαγάνδα των Σκοπιανών αλλά το φανατισμό την αλλοτρίωση αλλά και το μίσος εν τέλει κάποιων για την ίδια τους την πατρίδα. Δυστυχώς. Ευχαριστώ.
Πολύ ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, αλλά και σωστή η στάση σου!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝ.Παπ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ενδιαφέρον Παντελή..
Το σόι μου από τον πατέρα μου κατάγεται από την Στρούμσα, την πόλη, νομίζω, του Ζάεφ. Οικογένεια Μακεδονομάχων.
Ερεύνησε: Μακεδονικός Αγώνας, Στρούμσα, Παπαδιονυσίου.
Έφυγαν για Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Θράκη (Σέρρες, Σιδηρόκαστρο) με τη συνθήκη του Νεϊγύ και πριν. Ο πατέρας μου στα 15 κυνηγημένος από Βούλγαρους κομιτατζήδες το 1905 στην Αθήνα.
Άσχημο ρόλο έπαιξε εναντίον των σλαβόφωνων «μετά μανίας Ελλήνων ή Γκρεκομάνων» ο Μεταξάς, παρόλο ο Ελληνισμός της περιοχής βασίστηκε σ΄ αυτούς στην Ένοπλη Φάση του Μακεδονικού Αγώνα.. Καλό βράδυ..
Όταν οι Σκοπιανοί κάνουν "συνέδρια" Στη Θεσσαλονίκη πηγαινουν 15-20 "Έλληνες" Του ουράνιου τόξου υπό καθεστώς πληρους ελευθερίας της έκφρασης και με ισχυρή αστυνομική προστασια. Σε μια πολη 1,5 εκατομυρίου. Όταν αντίστοιχα συνέδρια ελληνικου χαρακτήρα γίνονται στο Μοναστήρι πηγαινουν 200-300 άτομα υπό καθεστώς φόβου και ανελευθεριας...
ΑπάντησηΔιαγραφήPanos Mailis
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι..ο "κακώς"...ο "μεθοδευμένες παρατημένος"...!!!!
Αγαπητέ Παντελή καλημέρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Σύνταγμα των Σκοπίων (Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας) αναγνωρίζει στην 4η τροπολογία του, πως ο πληθυσμός της χώρας είναι πολυεθνικός. Το αναγνώριζε και πριν την Συμφωνία των Πρεσπών. Στο Σύνταγμα αναφέρονται οι πολίτες της χώρας αυτής, ως Μακεδόνες (σ.σ. Σλαβομακεδόνες), και ως "τμήματα του Αλβανικού, του Τουρκικού, του Βλαχικού, του Σερβικού, του Ρομανικού (σ.σ. Ρομά) του Βοσνιακού λαού και άλλοι". Μάλιστα, από το Σύνταγμα (άρθρο 78) προβλέπεται και η λειτουργία ενός Συβουλίου Διεθνοτικών Σχέσεων, με την κάθε εθνότητα ("μακεδονική", αλβανική, τουρκική, βλαχική, και ρομανική) να κατέχει δύο θέσεις, και άλλα δύο μέλη να εκπροσωπούν τις υπόλοιπες, μη κατονομαζόμενες εθνότητες. Σημειωτέον πως το Σύνταγμα αναφέρει τους Εβραίους ως θρησκευτική κοινότητα. https://www.sobranie.mk/the-constitution-of-the-republic-of-macedonia-ns_article-constitution-of-the-republic-of-north-macedonia.nspx
Ελληνισμός υπό την έννοια της καταγωγής και του "αίματος" μπορεί να υπάρχει στα Σκόπια, αλλά εκ των πραγμάτων, προσωπικά θεωρώ πως ως κοινότητα ή εθνότητα είναι αμελητέος. Έθνος = συνείδηση. Την εποχή του Ίντερνετ, όταν ακόμα και στην Τουρκία εμφανίζονται Τούρκοι μουσουλμάνοι που δηλώνουν την ρωμέικη καταγωγή τους, νομίζω πως αν υπήρχε εθνικός σφυγμός και στην ΔΒΜ, αυτός θα είχε ακουστεί.
Μιλάμε λοιπόν για Βλάχους ή Σαρακατσάνους, αφομοιωμένους στην τοπική κοινωνία και οικογένειες ανταρτών του ΔΣΕ που δέχθηκαν να αναλάβουν ιθαγένεια "μακεδονική" και πλέον η Ελλάδα δεν τους αναγνωρίζει ως πολιτικούς πρόσφυγες και δεν τους δίνει και το δικαίωμα επιστροφής. Αν υπάρχουν και άλλοι από παλαιότερα, ενόψει της ενταξιακής προοπτικής της ΔΒΜ, πώς δεν θα είχαν εκδηλωθεί;
Αγαπητέ φίλε επιτρέψτε μου να σας απαντήσω. Οι ελληνικής καταγωγής Σκοπιανοί, σαφώς και ζουν, και κινούνται σαν Σκοπιανοί πολίτες. Προσαρμοσμένοι πληρως στο κράτος των Σκοπίων. Η ανάμνηση τους είναι κυρίως ελληνική (κάτι παρομοιο συμβαίνει και στη Νότια Βουλγαρία). Αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό γιατί το Ελληνικό Κράτος στο πλαισιο των διεθνών συγκυριών και των ευρωπαϊκών προοπτικων δεν κινεί ενα θέμα υπαρξης Ελληνικής μειονότητας στα Σκόπια. Το δόγμα είναι μη αλλαγή συνόρων, ακόμη από το 1950.Όπως τώρα θα σταματήσουν πλεον και οι Σκοπιανοί πια να ομιλουν για την ανυπαρκτη σκοπιανη μειονότητα στην Ελλάδα.
ΔιαγραφήΤι περιμενουμε λοιπόν όσον αφορά τη δυναμική εκδήλωση της ελληνικότητας τους; Χωρίς τη στήριξη του ελληνικού κράτους να σηκωσουν παντιερα; Εν έτει 2021;
Θα δούμε βέβαια με ενδιαφέρον, τι θα γίνει εάν τα Σκόπια μπουν τελικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πως ο Σκοπιανος πολιτισμος θα ανταγωνιστει με τον Ελληνικό. Και πως αυτοί μεσα σε συνθήκες Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης θα ανασχεσουν την ελληνική πολιτισμικη "επίθεση"...
Σαφώς οι Σκοπιανοί ανθρωπολογικώς δεν είναι Σλάβοι αλλά αλπικομεσογειακοι. Πρόκειται για γηγενείς οι οποίοι εκσλαβισθησαν πρώτα γλωσσικά κι έπειτα εθνικά. Πράγματι κατά τον προηγούμενο αιώνα μεγάλο μέρος τους διέθετε ελληνική συνείδηση. Ο Δραγούμης εδρασε στο Μοναστήρι που υπήρχε ελληνισμός. Στα πλαίσια μιας εθνικής πολιτικής θα ήταν δυνατόν να εξελληνισθουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμως η Ελλάς δεν έχει εθνική πολιτική. Δυστυχως
Αν υπήρχε εθνική πολιτική οι σλαβόφωνοι γηγενείς της νότιου βαλκανικής θα εξελληνιζοντο. Βεβαίως είναι ανάγκη πρώτα να εξελληνιστουν οι εντός των συνόρων γραικύλοι. Πράγμα δύσκολο προς το παρον
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΙΝΔΑΡΟΣ ΜΑΚΕΔΩΝ