*Η φρεγάτα "Ελλάς". Καμάρι και σκάνδαλο.
*Το σκάνδαλο των φρεγατών
της επαναστατημένης Ελλάδας
*Ο άθλιος ρόλος των Αμερικανών
*Η βύθιση στον Πόρο από τον Μιαούλη,
της φρεγάτας "Ελλάς"
Γράφει
ο Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης
Τώρα, που διεξάγεται η δίκη Τσοχατζόπουλου
για τις μίζες από τα εξοπλιστικά προγράμματα, η υπόθεση με το υποβρύχιο που
γέρνει και η γενική τραγική εικόνα ανικάνων υπευθύνων πολιτικών προσώπων για
όλα αυτά, ξαναφέρνουν στο νου μας την τραγική υπόθεση με τις φρεγάτες, που
παράγγειλε η επαναστατημένη Ελλάδα τον Αύγουστο του 1824 στην Αμερική. Μια
παραγγελία, που αποδείχθηκε σκάνδαλο και φιάσκο!
Η
επαναστατημένη ελληνική κυβέρνηση, έχοντας υπόψη της και το αγγλικό δάνειο,
υπέγραψε σύμβαση με αμερικανούς ναυπηγούς παραγγέλλοντας οκτώ ατμοκίνητα
πολεμικά πλοία, μεταξύ των οποίων και δύο φρεγάτες. Ήταν οι φρεγάτες «Σωτηρία» και «Ελλάς».
Η
παραγγελία αυτή είχε κακή εξέλιξη. Κατά τη διάρκεια της ναυπήγησης οι
Αμερικανοί απαίτησαν μεγαλύτερα από τα συμφωνηθέντα ποσά και καθυστερούσαν την
ναυπήγηση των πλοίων.
*Ο Αλέξανδρος Κοντόσταυλος
Σημαντικό
ρόλο στην υπόθεση των φρεγατών είχε διαδραματίσει ο απεσταλμένος της ελληνικής
κυβέρνησης στις ΗΠΑ, Αλέξανδρος Κοντόσταυλος, ο οποίος τελικά κατηγορήθηκε στη χώρα μας, ότι εξαγοράστηκε από τους Αμερικανούς!!! Αργότερα, εξέδωσε και βιβλίο το οποίο περιέχει τις απαντήσεις που έδωσε στους κατηγόρους του.
*Ο τίτλος του βιβλίου του Κοντόσταυλου, που υπάρχει στη Βιβλιοθήκη της Βουλής
Η
φρεγάτα «Ελλάς» αρχικά ονομάζονταν «Ελπίς». Ναυπηγήθηκε στην Νέα Υόρκη και το
ποσό που πληρώθηκε, έφτασε τα 750.000 δολάρια. ποσό υπέρτερο από το αρχικά συμφωνηθέν. Το αστείο
είναι ότι οι Έλληνες απευθύνθηκαν… στον πρόεδρο του Φιλελληνικού Κομιτάτου και
διευθυντή της γνωστής ναυπηγικής εταιρίας Leroy Bayard και Σία για να
παραγγείλουν τα πλοία!!!
Ο Bayard, είχε απαντήσει ότι φρεγάτα όπως
αυτή των ΗΠΑ, 1500 τόνων και 50 κανονιών, θα στοίχιζε 247.500 δολάρια, δηλώνοντας
ότι το ναυπηγείο είναι έτοιμο να αρχίσει την ναυπήγηση.
Οι
Αμερικανοί πήραν την παραγγελία και 155.000 αγγλικές λίρες, αλλά δεν έκαναν
τίποτα. Ο χρόνος περνούσε απελπιστικά, ενώ οι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων εξαφανίστηκαν
αν και έστειλαν νέα επιστολή ζητώντας ξανά χρήματα. Τότε, οι επαναστατημένοι
Έλληνες, έστειλαν στη Νέα Υόρκη τον Χιώτη Αλέξανδρο Κοντόσταυλο, μέλος της
Φιλικής Εταιρίας, μεγαλέμπορο, και τραπεζίτη να επιτύχει την αποπεράτωση των
φρεγατών ή έστω την διάσωση της μίας εξ αυτών.
*Άλλο πορτρέτο του Αλέξανδρου Κοντόσταυλου
Έφτασε
στη Νέα Υόρκη τον Απρίλιο του 1826, και διαπίστωσε ότι το πρόγραμμα ναυπήγησης
δεν προχωρούσε και τα ναυπηγεία απαιτούσαν επιπλέον χρήματα. Απειλούσαν μάλιστα
να πουλήσουν τις ημιτελείς φρεγάτες σε δημοπρασία. Αυτό μάλιστα οι Αμερικανοί
απατεώνες το είχαν ξανακάνει με παραγγελίες της Κολομβίας και της Σουηδίας.
Απελπισμένος
ο Κοντόσταυλος, σκέφθηκε να απευθυνθεί στην Αμερικανική Κυβέρνηση. Εκεί με τη
βοήθεια του Edward Everett, μέλους του Κογκρέσου, πέτυχε να συναντήσει τον Πρόεδρο
των ΗΠΑ John
Adams,
ενώπιον του οποίου και των υπουργών του, απεκάλυψε το σκάνδαλο. Το Κογκρέσο
πείσθηκε για την ατιμία των ναυπηγών και αποφάσισε να παραβεί την αρχή της
ουδετερότητας και να πάρει το μέρος της Ελλάδας. Τελικά μέσα από απίστευτες
περιπέτειες και με την αμερικανική Δικαιοσύνη να παίρνει το μέρος των
αμερικανών ναυπηγών ο Κοντόσταυλος κατόρθωσε να διασώσει την μία φρεγάτα και να
την οδηγήσει στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικά τότε, μετά την έκδοση της απόφασης του
δικαστηρίου, που δεν δικαίωνε την αδικημένη Ελλάδα, ο δικηγόρος της χώρας μας Henry
D. Sedgwick απευθυνόμενος στον πρόεδρο του δικαστηρίου Jonas Pratt φώναξε: «Κύριε, πράξατε ό,τι ήταν δυνατόν για να
καταστρέψετε ένα έθνος (την Ελλάδα) και να ατιμάσετε ένα άλλο (τις ΗΠΑ)».
Το
νέο πλοίο, με την ονομασία «Ελλάς», απέπλευσε από τη Νέα Υόρκη τον Σεπτέμβριο
του 1826 και έφτασε στο Ναύπλιο στις 25 Νοεμβρίου του ιδίου έτους μετά από πλου
50 ημερών. Το σκάφος που έφτασε στη χώρα μας ήταν εκτοπίσματος 1660 τόνων, και
διέθετε 48 πυροβόλα των 16 λιβρών και 16 ολμοπυροβόλα των 42 λιβρών, μήκος 180
πόδια, πλάτος 45 πόδια. Το συνολικό κόστος κατασκευής της από τα αίσχη των
αμερικανών ναυπηγών ανήλθε τελικά στα 750.000 δολάρια.
Οι
περιπέτειες όμως της φρεγάτας «Ελλάς, δεν έλεγαν να τελειώσουν…
Στο
πρώτο ταξίδι της προς την Ελλάδα, και ενώ διέπλεε στον Ατλαντικό, οι ναύτες που
μισθώθηκαν για να οδηγήσουν το πλοίο στη χώρα μας, στασίασαν εν πλω!!!
*Απόσπασμα από τα απομνημονεύματα του Βαυαρού Έϊντεκ για τη φρεγάτα "Ελλάς"
Για
τη φρεγάτα «Ελλάς» ο Βαυαρός φιλέλληνας
Έϊντεκ στα απομνημονεύματά του, είχε γράψει:
«Κατ’ εκείνας τας ημέρας η εν Αμερική
αγορασθείσα και συγχρόνως μεθ’ ημών αφικομένη ωραία φρεγάτα, η φέρουσα 64 βαρέα
τηλεβόλα, εβαπτίσθη ονομασθείσα «Ελλάς». Ταύτης δε η κυβέρνησις ανετέθη εις
επιτροπείαν αποτελουμένην εκ των ναυάρχων Μιαούλη Υδραίου, Αποστόλη Ψαριανού
και Ανδρούτσου Σπετζιώτου. Το γελοίον μέτρον τούτο ήν πάλιν αποτέλεσμα της αντιζηλίας και
της δυσπιστίας των Ελληνικών νήσων κατ’ αλλήλων. Ουδεμία νήσος ήθελε να
επιτρέψη άλλη την υπεροχήν ήν παρείχεν η διοίκησις του μεγάλου τούτου και
κραταιού πλοίου μετά του παντοειδούς πλουσίου υλικού του ευρισκομένου εντός
αυτού, της εννοίας της ιδιοκτησίας τους κράτους μη ούσης τότε ως και επί πολύ
ύστερον καταληπτής. Ο κυβερνών το πλοίον ή φρούριον εθεωρείτο ως ιδιοκτήτης
τούτων, δυνάμενος να διαθέση πάντα κατ’ αρέσκειαν και να επωφελήται ταύτα κατά
το δοκούν. Λογικώτερα της κατανεμηθείσης κυβερνήσεως του πλοίου ήσαν τα
του πληρώματος, συγκειμένου εξ αναλόγου
αριθμού ναυτών των τριών νήσων. Η φρεγάτα αύτη ύστερον απέπλευσεν εις Αίγιναν
και Πόρον χαιρετιζομένη πανταχόθεν οπόθεν παρέπλει, άτε έχουσα του λοιπού
Ελληνικήν σημαίαν, δι’ αλαλαγμών χαράς, ως ασφαλές εχέγγυον μειζόνων νικών εν
τω μέλλοντι. Διότι τέως τα Ελληνικά πλοία έφερον μόνο 24 τηλεβόλα ολκής 12-18
λιτρών».
Η
καθυστερημένη όμως άφιξή της στη Ελλάδα, είχε ως συνέπεια να μην ενισχυθεί η
άμυνα του πολιορκημένου Μεσολογγίου. Επιπλέον φαγώθηκε ένα μεγάλο μέρος του
αγγλικού δανείου. Δράμα….
Τελικά,
παρά τις απροσδόκητες περιπέτειες, το νεότευκτο πλοίο εντάχθηκε στον Ελληνικό
στόλο, παίρνοντας μέρος σε ναυμαχίες, όπως στις 30- 31 Μαΐου 1828, όταν ο κυβερνήτης
της φρεγάτας «Ελλάς», Ανδρέας Μιαούλης, στη ναυμαχία του Κάβο Μπαμπά (αρχαίο
Λεκτόν) με μια ομοβροντία με τα 32 κανόνια της μίας πλευράς της φρεγάτας, βούλιαξε
μια τουρκική τρικάταρτη κορβέτα. Την επόμενη, βύθισε ένα δικάταρτο τουρκικό
πλοίο.
Δυστυχώς
η τύχη της φρεγάτας «Ελλάς» ήταν απροσδόκητα τρομερή! Μετά την ανακήρυξη της Ελληνικής
ανεξαρτησίας, πυρπολήθηκε στον Πόρο, όπου ναυλοχούσε- μαζί με τη κορβέτα «Ύδρα»-
από τον ναύαρχο Ανδρέα Μιαούλη όταν ξεσηκώθηκαν οι Υδραίοι και οι Σπετσιώτες την
1η Αυγούστου 1831, εναντίον του κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια.
*Ο αφανισμός της φρεγάτας "Ελλάς"
Ο
Έϊντεκ και πάλι, μας δίνει στα Απομνημονεύματά του μια περιγραφή αυτού του
γεγονότος, που αμαύρωσε και τη φήμη του:
«Ύστερον, ότε ο ναύαρχος Μιαούλης εστασίασε
κατά του Καποδιστρίου και ηφάνισε την φρεγάταν «Ελλάδα» και όσον ηδύνατο
ολόκληρον το πολεμικόν ναυτικόν, ίνα φέρη πάλιν εις χείρας των Υδραίων και
Σπετζιωτών τους ναύλους και τας αντιμισθίας δια τα πλοία των και ο πύργος του
φρουρίου τούτου ανετινάχθη εις τον αέρα και η δεξαμενή εκαλύφθη υπό χωμάτων
μετά της επιτυμβίου πλακός της καλυπτούσης το σκήνος του πτωχού μου Schilcher».
Έτσι,
ένα πλοίο που ακριβοπληρώθηκε αφού μας πωλήθηκε
από τους Αμερικανούς περίπου τρεις φορές πάνω από την αρχική τιμή που
συμφωνήθηκε, «χάθηκε» άδοξα στα νερά του Πόρου, εξαιτίας των επάρατων εμφύλιων
διενέξεων. Όπως το έγραψε ο Διονύσιος Σολωμός «Η διχόνοια που κρατάει ένα σκήπτρο η δολερή, καθενός χαμογελάει, πάρτο
λέγοντας και συ….».
Παντελής
Στεφ. Αθανασιάδης
Πηγές :
*Α. Μ.
ΑΝΔΡΕΑΔΗ: «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ, ΜΕΡΟΣ Α΄» , ΑΘΗΝΑΙ 1904.
*ΑΛ. ΚΟΝΤΟΣΤΑΥΛΟΥ:
«ΤΑ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΕΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΝΑΥΠΗΓΗΘΕΙΣΩΝ ΦΡΕΓΑΤΩΝ» ΑΘΗΝΑΙ 1855.
*Ο Αλεξαναδρος Κοντόσταυλος
Εξαιρετικά ενδιαφέρον Παντελή! Θα πρότεινα στους διαδικτυακούς μου φίλους να το διαβάσουν γιατί αποδεικνύει πεντακάθαρα ότι δυστυχώς τόσα χρόνια χρόνια δεν έχουμε αλλάξει καθόλου νοοτροπία κι έτσι εξηγείται το πως φθάσαμε εδώ που βρισκόμαστε...
ΑπάντησηΔιαγραφήDemos Tsagoudis
Ευχαριστώ Δήμο. Να το προτείνεις στους φίλους σου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΛΗΜΕΡΑ ΠΑΝΤΕΛΗ ...Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ !!!! ΓΗΡΑΣΚΩ ΑΕΙ ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΗ ...ΒΡΕ ΤΙ ΜΑΘΑΙΝΩ !!!! Η ΘΑ ΤΑ ΚΑΨΟΥΜΕ Η ΘΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΜΕ ΒΡΑΚΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΣ 200 ΕΥΡΩ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ !!! ΚΑΙ Ο ΧΟΡΟΣ ΚΑΛΑ ΚΡΑΤΕΙ ....
ΑπάντησηΔιαγραφήΛίνα Βεντουργέρη
Ευχαριστώ για την ανάρτηση. Πολύ ενδιαφέρουσα η εξιστόρηση αλλά καί μέ πολλές σημερινές ομοιότητες. Τότε ΗΠΑ, σήμερα Γερμανία (ΗΠΑ Ευρώπης) καί πάντα οι κακομοίριδες οι Ελληνες, ο πτωχός και τρισάθλιος λαός, τα πληρώνει στο τριπλάσιο καί πενταπλάσιο της αξίας του.Αλλοί μας και τρισαλλοί μας και μυαλό δεν βάζουμε !
ΑπάντησηΔιαγραφήΠετρος Γεωργαντζης
Δυστυχώς η ιστορία επαναλαμβάνεται ως τραγωδία..
ΑπάντησηΔιαγραφή"Τώρα, που διεξάγεται η δίκη Τσοχατζόπουλου για τις μίζες από τα εξοπλιστικά προγράμματα, η υπόθεση με το υποβρύχιο που γέρνει και η γενική τραγική εικόνα ανικάνων υπευθύνων πολιτικών προσώπων για όλα αυτά, ξαναφέρνουν στο νου μας την τραγική υπόθεση με τις φρεγάτες, που παράγγειλε η επαναστατημένη Ελλάδα τον Αύγουστο του 1824 στην Αμερική. Μια παραγγελία, που αποδείχθηκε σκάνδαλο και φιάσκο!" ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΠΑΝΤΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜιχαήλ Σαραλέκος
Πολυ ανατριχιαστικα ολα αυτα...πολιτικα παιχνιδια με θυματα ανθρωπινες ζωες...ετσι γινεται παντα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιουλα Μπασδεκη
Και σε τι δεν έχουμε τελικά παρελθόν αγαπητέ μου Παντελή; Δυστυχώς βέβαια υπάρχει το κακό αλλά και το καλό παρελθόν όπως αυτό που διάβασα στο κείμενο σου. Πολύτιμη η δουλειά σου της έρευνας και καταγραφής της ιστορίας! Αξίζει να την διαβάζουν όλοι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΛιάνα Μηλοπούλου
...μάλλον "λάδι" βγάζει η ιστορία τον Κοντόσταυλο, (ελπίζω να μη γίνει το ίδιο μετά από χρόνια στα... απομνημονεύματα του Ακη) οι Αμερικανοί ως συνήθως με το "ρόλο " τους , η δε διχόνοια...άστα να πάνε! Παντελή, πολλά ευχαριστούμε! Πόσο χρήσιμο να μην κοιμάται η ιστορική μνήμη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι φρεγάτες ,φαίνεται ,Παντελή,οτι αποτελούσαν πάντα ''πειρασμό"...!
ΑπάντησηΔιαγραφήLilian Das
Διαχρονικός πειρασμός!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή...ελπίζω Παντελή κι ο Άκης μετά από χρόνια να μη βγει "λάδι" γράφοντας απομνημονεύματα, όπως ο Κοντόσταυλος. Οι Αμερικάνοι, άστα να πάνε, όσο για τη διχόνοια; ποιητές κι άλλους να χαμε, να γράφανε και σήμερα...(ευχαριστούμε που ακονίζεις την ιστορική μνήμη μας).
ΑπάντησηΔιαγραφήΣέσσυ Σαμόλη
Δεν νομίζω, γιατί θα έχει προηγηθεί δίκη... Ο Κοντόσταυλος δεν δικάστηκε. Απλώς αντιμετωπισε πολιτική κριτική
ΑπάντησηΔιαγραφήΤελικά Παντελή μου, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Αθάνατη Ελλαδιτσα
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαρια Τσολακιδου
Και ο Μιαούλης προδότης της εποχής;;;;; Έλεος πια με τις αγιογραφίες που μαθαίνουμε σχολείο!!! Πότε θα ξυπνήσουμε;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήGeorge Levidis
Οι ευθύνες του Μιαούλη για την καταστροφή τη φρεγάτας, είναι αναμφισβήτητες και αναφέρονται από πολλούς ιστορικούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΟΠΕΡΝΑΕΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΘΕ ΕΠΟΧΗΣ.ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΙΕΝΑ ΔΕΝ ΣΧΕΔΙΑΖΑΝ ΕΝΑ ΚΡΑΤΟΣ ΟΠΩΣ ΤΟ ΖΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ,ΤΟ ΦΕΟΥΔΑΡΧΙΚΟ ΙΣΛΑΜΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΔΕΝ ΔΙΕΦΕΡΕ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΣΤΑ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ.ΣΤΗ ΣΑΜΟ Ο ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΣΕ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΓΙΑΤΙ Ο ΙΔΙΟΣ ΤΟ ΚΡΑΤΗΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΜΕ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΠΥΡΓΟ ΜΕ ΕΠΑΛΞΕΙΣ...ΩΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΟ.ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΜΕΙΩΝΟΥΝ ΤΗ ΠΑΛΗΚΑΡΙΑΤΟΥΣ.ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήEmmanouil Simos
Η παληκαριά του ενος ή του άλλου δεν πήγαζε πάντα από το κοινό συμφέρον. Συνήθως το προσωπικο συμφέρον υπερτερούσε. Στον Μοριά και αλλού πολλοί οπλαρχηγοί, ίσως όχι όλοι, απλά ήθελαν την αντικατάσταση του Οθωμανικού φέουδου από κάποιο δικό τους..... άσχετα πως τους παρουσιάζει η μετέπειτα καθοδηγούμενη ιστορία του αγώνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήGeorge Levidis
Η ιστορία και πάλι διδάσκει αρκεί να μη θάβονται οι πονεμένες αλήθειες προς όφελος κάποιων που θεωρούν πρωταρχική τη διατήρηση του τσιφλικίου τους για διαχρονική ικανοποίηση του εγώ τους. Η καταστροφική διχόνοια που μάθαμε στο σχολείο είναι συνέπεια. Λίγους απασχολούσε η υστεροφημία τους στη διαμόρφωση των προτεραιοτήτων τους. Συγχαρητήρια για το επίκαιρο άρθρο σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήVassilios Kazakidis
Christos Avramidis
ΑπάντησηΔιαγραφήΠως ν' αλλάξουν νοοτροπία όταν φτιάχνουν νόμους που τους προστατεύουν ! Παράδειγμα : τα υποβρύχια. Κατά τη γνώμη μου, όσοι έβαλαν την υπογραφή τους πολιτικοί και στρατιωτικοί, στο εδώλιο αμέσως και καταδίκη με βαρύτατες ποινές.
Ηλίας Κοτρίδης
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ, εν μέρει, Christos Avramidis . Να μπούνε μέσα για καλά, αλλά ταυτόχρονα το ζεστό χρήμα να μπει στο δημόσιο ταμείο. Έτσι κάτι γίνεται...
Christos Avramidis
ΑπάντησηΔιαγραφήΕννοείται Ηλία , όπως στην αρχαία Αθήνα, δήμευση περιουσίας !
Κώστας Πατρωνούδης
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς Παντελή μου μυαλό δεν βάζει ούτε ο Έλλην ούτε η Ελλάς
Γιώργος Χατζηδημητρίου
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι χαλκεύτηκαν τα δεσμά του χρέους της χώρας... Η αρχή της Ανεξαρτησίας, στάθηκε και η αφετηρία της δεινής εξάρτησης.
Βάσω Χαραλαμπίδου
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικά ενδιαφέροντα τα όσα αναφέρετε. Ευχαριστώ πολύ για την ενημέρωση.
Ελένη Τράϊου
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια ζωή προδομένοι
Νταμπεγλιωτης Κωστας
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικό!!
Ελευθέριος Χατζόπουλος
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντα ακούραστος, μια ακόμη ανημέρωση που αξίζει τον κόπο να αναλώσεις ώρες απο την καθημερινότητα σου. Νάσαι καλά και γερός φίλτατε Παντελή.
Theodoros Dagkopoulos
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια η καταγραφή των αγνώστων πτυχών της ιστορίας μας υποτίθεται ότι πρέπει να μας κάνει καλύτερους δυστυχώς όμως δεν διορθωνομαστε και ξαναπεφτουμε στα ίδια λάθη ,πάθη και υπέρμετρη βλακεία
Anna Moystacka
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαχειριστής
Άλλοι καιροί. Απελευθέρωση από τους Οθωμανούς..
Που από ΜΟΝΓΓΟΛΟΙ έγιναν Τούρκοι και εγκατάσταθηκαν στη μέση ανατκλη; και επιβάλλονται και διεκδικούν
Δεν γύρισαν στη Ασία οι ΜΟΝΓΓΟΛΟΙ Οθωμανοί.
Mandas Indianos
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί συγκεκριμένα στην Αμερική και όχι στην Αγγλία, από την οποία είχαμε πάρει και το δάνειο?
Elias Papadodemas
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαλλικαρια σφάζονταν και σφάζονται στην ποδιά των εμπόρων όπλων, των τραπεζιτών και των τοκογλύφων ...
Ζήτω η μίζα !
Μανος Γαρδαν
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου αρέσει ο παραλληλισμός, κάνουμε αγορές ενώ δεν υπάρχει φράγκο.����