ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
http://www.kathimerini.gr/826696/article/epikairothta/ellada/oi-germanikes-apozhmiwseis
http://www.kathimerini.gr/826696/article/epikairothta/ellada/oi-germanikes-apozhmiwseis
*Ιούνιος 1944. Η καταστροφή του
Διστόμου από τους Γερμανούς κατακτητές, σε αντίποινα για την ανάπτυξη της
Αντίστασης. Οι αποζημιώσεις που κατεβλήθησαν στα θύματα της Κατοχής ανήλθαν σε
115 εκατ. μάρκα.
Γράφει η κ. ΔΕΣΠΟΙΝΑ-
ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑΚΟΥ*
Μετά
τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Γερμανία ως η κατ’ εξοχήν ηττημένη χώρα
έφερε την υποχρέωση να καταβάλει επανορθώσεις στους νικητές, μεταξύ των οποίων
συγκαταλεγόταν και η Ελλάδα.
Στη Διάσκεψη των Επανορθώσεων του
Παρισιού, το 1945, η οποία δεν ασχολήθηκε με το γενικότερο ζήτημα των
γερμανικών επανορθώσεων αλλά περιορίστηκε μόνο στη διανομή των γερμανικών
βιομηχανιών και των ενεργητικών εκτός Γερμανίας, η Ελλάδα έλαβε ποσοστό 7,05%
επί των συγκεκριμένων αποδόσεων. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχούσε, σύμφωνα με τη
Διασυμμαχική Επιτροπή Επανορθώσεων, μόλις σε 25 εκατ. δολάρια, τα οποία
καταβλήθηκαν όχι σε χρήμα αλλά πρωτίστως σε μηχανολογικό εξοπλισμό, που εν
πολλοίς αποδείχθηκε ακατάλληλος για τη φύση της ελληνικής οικονομίας. Οι
καταβολές αυτές προορίζονταν όμως κατά κύριο λόγο για την οικονομική
ανασυγκρότηση του κράτους και όχι για την αποζημίωση των θυμάτων της
τετράχρονης κατοχής.
Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες
είχαν φροντίσει ήδη από νωρίς για την υποστήριξη και την αποκατάσταση των
υπηκόων τους που είχαν πληγεί από τον πόλεμο, προχωρώντας στην καταβολή
συντάξεων, επιδομάτων, οικονομικών ενισχύσεων, σε κάποιες περιπτώσεις προσφέροντας
ακόμα και ταξίδια αναψυχής, προκειμένου να μπορέσουν τα θύματα να συνέλθουν από
τις κακουχίες. Στην Ελλάδα αντίθετα δεν λήφθηκε καμία ουσιαστική μέριμνα. Όπως
σημείωνε άλλωστε και το υπουργείο Οικονομικών, η δυνατότητα κρατικών παροχών
καθίστατο πρακτικά ανέφικτη «λόγω της
σοβαράς οικονομικής επιβαρύνσεως του δημοσίου, ην είναι φύσει αδύνατον τούτο να
φέρει». Τα θύματα των αντιποίνων, των εκτελέσεων, των μεγάλων σφαγών είχαν
αφεθεί συνεπώς χωρίς καμία κρατική φροντίδα. Το γεγονός αυτό ανάγκαζε πολλές από
τις κοινότητες που είχαν υποστεί την ακραία βιαιότητα των γερμανικών
στρατευμάτων, όπως τα Καλάβρυτα και η Κλεισούρα, να στρέφονται στη Γερμανία για
βοήθεια, ζητώντας από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση την καταβολή αποζημιώσεων. Οι
εκκλήσεις έπεφταν όμως στο κενό.
Την αντιμετώπιση αυτή οι Γερμανοί
δεν την επιφύλασσαν φυσικά μόνο στους Ελληνες. Παρόμοιες απορριπτικές
απαντήσεις λάμβαναν και όλες οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που ζητούσαν, όχι
μόνο σε επίπεδο συλλόγων θυμάτων αλλά και σε επίπεδο κυβερνήσεων, την καταβολή
αποζημιώσεων στα θύματα. Οι αρχές στη Βόννη αφενός δεν ήθελαν να ανοίξουν την
κερκόπορτα, αφού κατανοούσαν πως αν δέχονταν να καταβάλουν αποζημιώσεις σε μια
χώρα ή σε μια κατηγορία θυμάτων θα ακολουθούσε πλημμυρίδα αντίστοιχων
απαιτήσεων, τις οποίες δεν θα μπορούσαν πλέον να απορρίψουν. Αφετέρου
προσπαθούσαν πάση θυσία να μην πλήξουν την προστατευτική ισχύ του περίφημου
άρθρου 5 του Συμφώνου του Λονδίνου του 1953, σύμφωνα με το οποίο το ζήτημα της
καταβολής των γερμανικών πολεμικών οφειλών αναβαλλόταν μέχρι την επανένωση των
δύο Γερμανιών, αν και όποτε συνέβαινε αυτή, και την υπογραφή συνθήκης ειρήνης
μεταξύ της ενιαίας Γερμανίας και των πρώην αντιπάλων της.
*Η δίκη των υπευθύνων στη Νυρεμβέργη
Συμμετοχή σε κοινό
ευρωπαϊκό διάβημα προς τη Βόννη
Η αρνητική αυτή στάση που κρατούσε η
Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας (ΟΔΓ) στο αίτημα για την αποζημίωση των
θυμάτων είχε δυσαρεστήσει έντονα τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, δεδομένου ότι η
ΟΔΓ είχε ψηφίσει εσωτερικό νόμο για την αποζημίωση των Γερμανών πληγέντων, ο
οποίος όμως απέκλειε από τις παροχές τούς αλλοδαπούς υπηκόους. Στις αρχές του
1956 συναντήθηκαν στη Χάγη εκπρόσωποι των κυβερνήσεων της Γαλλίας, της
Ολλανδίας, του Βελγίου και του Λουξεμβούργου, προκειμένου να εξετάσουν τη
δυνατότητα διαβήματος προς τη γερμανική κυβέρνηση, με σκοπό να απαιτήσουν την
καταβολή αποζημιώσεων και στα θύματα των υπόλοιπων ευρωπαϊκών κρατών. Στην
πρωτοβουλία ανταποκρίθηκαν αμέσως θετικά η Δανία, η Νορβηγία και η Μεγάλη
Βρετανία. Αντίθετα, η Ελλάδα εμφανίστηκε διστακτική, καθώς επίκειτο η επίσκεψη
του Γερμανού προέδρου Τέοντορ Χόυς, και οι ελληνικές Αρχές θεωρούσαν
τουλάχιστον άκομψο να προσχωρήσουν στην πρωτοβουλία τη δεδομένη στιγμή. Ύστερα
όμως από τις έντονες πιέσεις της αντιπολίτευσης, της κοινής γνώμης, των
υπόλοιπων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων αλλά και των συλλόγων θυμάτων, που κατά τη
διάρκεια της επίσκεψης του Χόυς κατέκλυσαν τη γερμανική πρεσβεία στην Αθήνα με
επιστολές, ζητώντας την καταβολή αποζημιώσεων, η κυβέρνηση Καραμανλή πείστηκε
να συμμετάσχει στο κοινό ευρωπαϊκό διάβημα.
Η αρχική αντίδραση της ΟΔΓ στις
αξιώσεις των Ευρωπαίων υπήρξε κάθετα αρνητική. Καθώς όμως οι πιέσεις
συνεχίζονταν με αμείωτη ένταση, οι Γερμανοί αξιωματούχοι συνειδητοποίησαν πως
δεν ήταν πλέον εφικτό να κωφεύουν στο πανευρωπαϊκό αίτημα για την καταβολή
αποζημιώσεων στα αλλοδαπά θύματα του Εθνικοσοσιαλισμού. Με ρηματική διακοίνωση
που απέστειλε τον Δεκέμβριο του 1958 στις εμπλεκόμενες κυβερνήσεις, η Βόννη
δέχθηκε να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για την αποζημίωση των πληγέντων. Οι
ελληνικές απαιτήσεις, όπως διατυπώνονταν από τον υπουργό Εξωτερικών Ευάγγελο
Αβέρωφ, ανέρχονταν αρχικά στα 200 εκατ. μάρκα, ένα ποσό όμως που απορρίφθηκε
πάραυτα από τους Γερμανούς ως εξωπραγματικό. Μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις
και την απειλή της ελληνικής αντιπροσωπείας ότι η αποτυχία των συνομιλιών θα
μπορούσε να βλάψει ανεπανόρθωτα τις διμερείς σχέσεις και κυρίως να αναχαιτίσει
την απρόσκοπτη συνέχιση της φιλοδυτικής πορείας της χώρας, η Βόννη συμφώνησε
στην καταβολή 115 εκατ. μάρκων, παρά τις αντιδράσεις του ομοσπονδιακού
υπουργείου Οικονομικών, το οποίο θεωρούσε πως η ΟΔΓ υποχωρούσε στις υπερβολικές
αξιώσεις των Ελλήνων. Είχε άλλωστε προηγηθεί η ψήφιση από το ελληνικό
Κοινοβούλιο φωτογραφικού νόμου με τον οποίο αφηνόταν ελεύθερος ο Μαξιμίλιαν
Μέρτεν, ο τελευταίος Γερμανός που κρατούνταν στις ελληνικές φυλακές για
εγκλήματα πολέμου. Στις συζητήσεις που διεξήχθησαν σε εξαιρετικά τεταμένο κλίμα
στη Βουλή κατά την ψήφιση του νόμου αλλά και στα δημοσιεύματα του Τύπου
κυριαρχούσε ένα μόνο αίτημα: μετά την τεράστια υποχώρηση που έκανε η Ελλάδα, με
στόχο την περαιτέρω προώθηση των ελληνογερμανικών σχέσεων, η ΟΔΓ ήταν πλέον
υποχρεωμένη να αποζημιώσει τα θύματα της Κατοχής.
*Όπου πάτησαν οι Ναζί, σκόρπισαν θάνατο...
Πώς μοιράστηκαν τα
χρήματα στους δικαιούχους
Στις 18 Μαρτίου 1960 υπογράφηκε η
«Σύμβασις μεταξύ του Βασιλείου της Ελλάδος και της Γερμανικής Ομοσπονδιακής
Δημοκρατίας περί παροχών υπέρ Ελλήνων υπηκόων θιγέντων υπό εθνικοσοσιαλιστικών
μέτρων διώξεως». Η ΟΔΓ θα κατέβαλλε το ποσό των 115 εκατ. μάρκων «υπέρ των υπό
εθνικοσοσιαλιστικών μέτρων διώξεως διά λόγους φυλής, θρησκείας ή κοσμοθεωρίας
θιγέντων Ελλήνων υπηκόων». Η διανομή των χρημάτων πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με
τις διατάξεις του Ν.Δ. 4178/1961, το οποίο, εκτός των άλλων, καθόριζε και το
ύψος της αποζημίωσης που αντιστοιχούσε σε κάθε κατηγορία θυμάτων. Το ανώτατο
ποσό αποζημίωσης που μπορούσε να επιδικαστεί ανερχόταν στις 70.000 δρχ. Τα
θύματα κλήθηκαν να υποβάλουν αιτήσεις στα κατά τόπους πρωτοδικεία, τα οποία
είχαν καταστεί αρμόδια για την απονομή των αποζημιώσεων. Τα 115 εκατ.
μοιράστηκαν σε 96.876 δικαιούχους. Αντίθετα με τις εκατέρωθεν κατηγορίες πως το
ποσό της αποζημίωσης το καρπώθηκαν οι υποστηρικτές της ΕΡΕ ή αποκλειστικά οι
Εβραίοι, η έρευνα κατέδειξε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει, αφού αποζημιώθηκαν
εξίσου οι Εβραίοι όσο και οι χριστιανοί θύματα του Εθνικοσοσιαλισμού. Αποζημίωση
καταβλήθηκε επίσης και στα θύματα σφαγών και αντιποίνων ανά την Ελλάδα.
Αν επιχειρήσουμε να συγκρίνουμε τα
ποσά που έλαβαν οι δικαιούχοι στις διάφορες χώρες, θα διαπιστώσουμε μεγάλες
ανομοιομορφίες. Υπήρξαν χώρες οι οποίες έλαβαν υψηλά ποσά σε σύγκριση με τον
αριθμό των θυμάτων τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε την περίπτωση της Νορβηγίας: το
ποσό που έλαβε κάθε δικαιούχος αντιστοιχούσε εν πολλοίς με το ετήσιο εισόδημα
ενός Νορβηγού εργάτη. Η Μεγάλη Βρετανία έλαβε 11 εκατ. μάρκα και, έχοντας
υπερβάλει στον αριθμό των θυμάτων, αναζητούσε άτομα να διαθέσει το ποσό,
προκειμένου να μην αναγκαστεί να επιστρέψει στη Γερμανία τα χρήματα που έμεναν
αδιάθετα. Αποζημιώσεις, έστω και μικρές, έλαβαν ακόμα και χώρες που έμειναν
ουδέτερες στον πόλεμο, όπως η Σουηδία και η Ελβετία, η οποία, μάλιστα, δεν
θέλησε να συμμετάσχει από την αρχή στο διάβημα των ευρωπαϊκών κρατών, καθώς το
θεωρούσε ασυμβίβαστο με την ουδετερότητα που είχε υιοθετήσει.
Αντίθετα, τα 115 εκατ. που
καταβλήθηκαν στην Ελλάδα αποδείχθηκαν ανεπαρκή για να αποζημιωθούν
ικανοποιητικά τα θύματα της ναζιστικής κατοχής. Η κυβέρνηση Καραμανλή, μη
έχοντας καταφέρει να συγκεντρώσει συγκεκριμένα στοιχεία για τον αριθμό των
θυμάτων και κατ’ επέκταση και των δικαιούχων, βρέθηκε αντιμέτωπη με έναν
αναπάντεχα μεγάλο αριθμό αιτήσεων, με συνέπεια οι ελληνικές αρχές να
αναγκαστούν να περικόψουν τις αποζημιώσεις. Έτσι, στους δικαιούχους καταβλήθηκε
μόλις το 55% της αποζημίωσης που τους είχαν επιδικάσει τα πρωτοδικεία. Στην
πραγματικότητα, βέβαια, τα ποσά των αποζημιώσεων που έφτασαν τελικά στα χέρια
των θυμάτων ήταν ακόμα μικρότερα, αφού το Ν.Δ. 4178 προέβλεπε την καταβολή
αμοιβής ύψους 5% επί της επιδικασμένης αποζημίωσης στους δικηγόρους που
χειρίστηκαν την απαραίτητη διαδικασία στα πρωτοδικεία.
*Η ράχη του Καπή. Τόπος μαρτυρίου στα Καλάβρυτα
Θύελλα αντιδράσεων από
την περικοπή των κονδυλίων
Όπως ήταν επόμενο, η περικοπή
προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, με τα θύματα να απαιτούν την εξ ολοκλήρου
καταβολή της επιδικασμένης αποζημίωσης. Προκειμένου να αμβλύνουν τις
αντιδράσεις, οι ελληνικές Αρχές εξέταζαν το ενδεχόμενο να καταβληθεί το
υπόλοιπο της αποζημίωσης από τον κρατικό προϋπολογισμό, μια πρόταση όμως που
δεν προχώρησε. Η περικοπή ήταν εν γνώσει και των Γερμανών αξιωματούχων, οι
οποίοι παρακολουθούσαν γεμάτοι ανησυχία τις εξελίξεις, φοβούμενοι πως η
ελληνική κυβέρνηση θα απευθυνόταν εκ νέου στην ΟΔΓ, ζητώντας επιπλέον χρήματα
ώστε να καταστεί δυνατή η καταβολή ολόκληρων των επιδικασμένων αποζημιώσεων
στους δικαιούχους. Κάτι τέτοιο όμως δεν συνέβη. Χρειάστηκε να περάσει πάνω από
μία δεκαετία για να δοθεί το 1975, πάλι επί κυβέρνησης Καραμανλή, ένα επιπλέον
4% των χρημάτων.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, τα
θύματα δεν έπαψαν να απευθύνονται στις ελληνικές Αρχές, ζητώντας την καταβολή
και του υπόλοιπου ποσού της αποζημίωσης. Η πάγια απάντηση ήταν πως η έγερση εκ
νέου απαιτήσεων θα μπορούσε να υλοποιηθεί μόνο μετά την επανένωση των δύο
Γερμανιών και την υπογραφή συμφώνου ειρήνης με την ενιαία Γερμανία. Πράγματι,
το 1990 η Γερμανία επανενώθηκε, χωρίς όμως να υπογραφεί κανένα σύμφωνο ειρήνης,
προκειμένου το άρθρο 5 του Συμφώνου του Λονδίνου να συνεχίσει τυπικά να
υφίσταται σε ισχύ, καθιστώντας έτσι αδύνατη οποιαδήποτε συζήτηση για την
καταβολή των γερμανικών οφειλών. Οι Ελληνες πληγέντες της γερμανικής κατοχής
κατέληξαν να λάβουν τυπικά το 59%, ουσιαστικά όμως μόλις το 54% της αποζημίωσης
που τους επιδικάσθηκε.
* H κ. Δέσποινα-Γεωργία Κωνσταντινάκου είναι διδάκτωρ Νεότερης Ιστορίας
του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Αρχοντούλα Βελκοπούλου
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο like για την ανάδειξη του θέματος.Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς τώρα.Καλή σας μέρα και ευχαριστούμε.Πολλές λεπτομέρειες πραγματικά δεν τις γνώριζα .
Σύρος 13 Αυγούστου 2015. Ώρα 16.50.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια υπόθεση με μεγάλες νομικές,διεθνείς και διακρατικές προεκτάσεις.Το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο της πατρίδας μας,στο οποίο παραπέμφθηκε η υπόθεση των Γερμανικών πολεμικών αποζημιώσεων,μετά τη διαφωνία του Α΄Τμήματος του Αρείου Πάγου με την Ολομέλεια αυτού,εξέδωσε την υπ αριθμό 6/2002 απόφαση,με την οποία κρίνει ότι η Γερμανία απολαμβάνει το δικαίωμα της ετεροδικίας και επομένως τα Ελληνικά δικαστήρια δεν έχουν αρμοδιότητα να δικάζουν αγωγές κατά της Γερμανίας.Γίνεται δηλαδή επίκληση της αρχής της κρατικής ετεροδικίας ή άλλως της κρατικής ασυλίας,εθιμικής προέλευσης.Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ένα κράτος δεν υπόκειται στη διαδικασία των δικαστηρίων άλλων κρατών.Στόχος της αρχής αυτής,η οποία είναι συναφής με το προνόμιο της ετεροδικίας των διπλωματικών υπαλλήλων,που προβλέπεται ρητά από το Διπλωματικό και Προξενικό Δίκαιο,είναι η προστασία της κρατικής κυριαρχίας.
Μάλιστα το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο προχώρησε ακόμα περισσότερο σημειώνοντας ότι το Διεθνές Δίκαιο δεν αναγνωρίζει δικαίωμα έγερσης ατομικής αγωγής των θυμάτων,αλλά το θέμα των πολεμικών αποζημιώσεων ρυθμίζεται με διακρατικές διαπραγματεύσεις.
Κωνσταντίνος Πατιαλιάκας.{ Πτυχιούχος Νομικής Σχολής Αριστοτ.Πανεπιστημίου Θεσ-κης}
Φανη Πιατα
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτες οι αποζημιώσεις Παντελη μου ... παντα επικαιρες ....