ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
http://www.kathimerini.gr/875983/article/proswpa/synentey3eis/to-ellhniko-paron-mesa-apo-thn-istoria
*Ενέδρα ή προφύλαξη από μαχητές του ΕΛΑΣ στην Αθήνα των
Δεκεμβριανών. Στον τοίχο, συνθήματα του ΚΚΕ. Αρκετούς μήνες πιο πριν, την 1η
Φεβρουαρίου του 1944, ο Κίτσος Μαλτέζος δολοφονήθηκε σε ενέδρα του ΕΛΑΣ
Σπουδάζουσας (του νεανικού βραχίονα της ΟΠΛΑ) μπροστά στο σπίτι του, απέναντι
από τους Στύλους του Ολυμπίου Διός.
Γράφει ο κ. ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΓΚΡΑΤΗΣ
Πώς φτάσαμε έως εδώ; Με ποιους
τρόπους και κάτω από ποιες συνθήκες διαμορφώθηκαν οι σχέσεις των Ελλήνων
πολιτικών με τους Ελληνες πολίτες και αντιστρόφως; Ποια γεγονότα καθόρισαν την
ελληνική πραγματικότητα έτσι όπως τη ζούμε σήμερα; Mια περιήγηση στην ιστορία
του νεότερου ελληνικού κράτους, μέσα από συνεντεύξεις Ελλήνων ιστορικών για τις
περιόδους και τα πρόσωπα που συγκρότησαν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.
Η αρχή γίνεται σήμερα με τον
Πέτρο Μακρή-Στάικο, συγγραφέα, μεταξύ άλλων, του «Κίτσος Μαλτέζος. Ο αγαπημένος
των θεών».
Ο Κίτσος Μαλτέζος ήταν
τρισέγγονος του στρατηγού Μακρυγιάννη και απόγονος της οικογένειας Σκουζέ. Το
1942, ως φοιτητής Νομικής και για πολλούς “το καλύτερο μυαλό της γενιάς του”,
εντάχθηκε στην Ομοσπονδία Κομμουνιστικών Νεολαιών Ελλάδος (ΟΚΝΕ). Διεγράφη από
την ίδια την οργάνωση το 1943 και προσχώρησε στην οργάνωση ΕΣΑΣ (Εθνικός
Σύνδεσμος Ανωτάτων Σχολών) όπου συγκρούστηκε με μέλη που ανήκαν στην οργάνωση Χ
(Χίτες) και τα οποία οπλοφορούσαν με άδεια της κατοχικής κυβέρνησης. Την 1η
Φεβρουαρίου του 1944, ο Κίτσος Μαλτέζος δολοφονήθηκε σε ενέδρα του ΕΛΑΣ
Σπουδάζουσας (του νεανικού βραχίονα της ΟΠΛΑ) μπροστά στο σπίτι του, απέναντι
από τους Στύλους του Ολυμπίου Διός.
*Ο Κίτσος Μαλτέζος (Αρχείο ΕΡΤ)
Οι εκτελεστές, γόνοι γνωστών
αστικών οικογενειών, ήταν παιδιά της ίδιας «χρυσής νεολαίας» των Αθηνών όπου
ανήκε και ο Κίτσος Μαλτέζος. Η δολοφονία του φοιτητή, που ξεχώριζε για την
ευρυμάθεια, τις λογοτεχνικές και φιλοσοφικές του ανησυχίες, συγκλόνισε
συμφοιτητές και συντρόφους ένθεν και ένθεν, ενώ αποτέλεσε αιτία εσωτερικών
ρήξεων στην Αριστερά και συνειδησιακών συγκρούσεων επιφανών μελών της.
– Πώς αποφασίσατε να γράψετε την
ιστορία του Κίτσου Μαλτέζου;
– Ηταν το καλοκαίρι του 1997,
όταν άρχισα να σκέπτομαι ότι όσο καλός δικηγόρος και να ’σαι, όταν πεθάνεις δεν
θα μείνει τίποτα από σένα. Έτσι, αποφάσισα να γράψω ένα βιβλίο, ως πνευματικό
μου τέκνο. Οι επιλογές μου ήταν δύο. Η μία αφορούσε την πραγματική ιστορία του
σκανδάλου του «γιουγκοσλαβικού καλαμποκιού», στην αποκάλυψη του οποίου είχα
δοθεί ολόψυχα, με καταστροφικά αποτελέσματα για μένα. Και επαγγελματικά και
ψυχολογικά. Σκεφθείτε, σε όλη τη διάρκεια της δίκης στο Ειδικό Δικαστήριο, να
σε αποκαλούν «Εφιάλτη» και «υπηρέτη ξένων συμφερόντων», ξαφνικά δε να σε
προδίδει η ίδια η ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας. Παραπάνω δεν θα ’θελα να μιλήσω
γι’ αυτά. Η δεύτερη επιλογή ήταν ο Κίτσος Μαλτέζος. Με την προτροπή μερικών
φίλων κατέληξα σ’ εκείνον. Για την ιστορία του γνώριζα ελάχιστα πράγματα.
Σκεφθείτε μόνο ότι τότε πρωτοέμαθα πως ο πατέρας μου υπήρξε συμμαθητής,
συμφοιτητής και φίλος του Μαλτέζου. Στάθηκα όμως τυχερός, διότι την εποχή
εκείνη ζούσαν ακόμα πολλοί άνθρωποι που γνώριζαν πρόσωπα και πράγματα.
*Ο Κίτσος Μαλτέζος. Δολοφονήθηκε μπροστά στο άγαλμα του λόρδου Βύρωνα,
στους Στύλους του Ολυμπίου Διός
– Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι
ένας άνθρωπος ξυπνάει το πρωί και πάει να σκοτώσει αυτόν που του έχει υποδείξει
το κόμμα;
– Πολύ συνοπτικά: Η «αλλοτρίωση»
αποτελεί μια από τις θεμελιώδεις έννοιες του μαρξισμού: ο εργάτης της γης ή της
βιομηχανίας θεωρεί τη ζωή του φυσιολογική και δεν αντιλαμβάνεται ότι ο
γαιοκτήμονας ή ο βιομήχανος τον εκμεταλλεύονται και πλουτίζουν εις βάρος του.
Το κομμουνιστικό κόμμα είναι εκείνο που, σε πρώτη φάση, θα τον αφυπνίσει και,
στη συνέχεια, μέσα από τη συλλογική δράση (Λένιν) θα τον οδηγήσει στην
επανάσταση. Η ένταξη όμως στο κομμουνιστικό κόμμα οδηγεί σε άλλου είδους
αλλοτρίωση. Πρώτα απ’ όλα υπάρχει παρέμβαση στην προσωπική ζωή του ατόμου και
το εγώ του καταργείται. Παραδείγματα: για να παντρευτεί, πρέπει να ζητήσει
άδεια από το κόμμα. Στις γυναίκες απαγορεύεται να βάφουν τα μαλλιά και τα χείλη
τους. Ο ετεροπροσδιορισμός της ζωής του συνοδεύεται από την καλλιέργεια του
μίσους και, σταδιακά, ο κομμουνιστής γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από το
ίδιο του το κόμμα, χωρίς να το αντιλαμβάνεται. Η νέα αυτή αλλοτρίωση τον οδηγεί
και στο έγκλημα.
*Ο σκηνοθέτης Άδωνις Κύρου, διεφυγε στη Γαλλία και δεν επέστρεψε στην Ελλάδα
– Ο Λεωνίδας Κύρκος ήταν στην
ομάδα των εκτελεστών;
– Όχι. Ο ίδιος είχε δηλώσει πως
ήταν παρών στη δολοφονία, αλλά ούτε κι αυτό το πιστεύω. Αυτό που πιστεύω είναι
πως, όπως και άλλοι, θα έκανε βόλτες ή θα καθόταν κάπου κοντά στον τόπο της
δολοφονίας, είτε σε διατεταγμένη επιφυλακή ή για να του προκληθεί αίσθημα
συνενοχής ή και τα δύο. Ο Άδωνις Α. Κύρου ανήκε στην ΟΠΛΑ και υπήρξε ο
οργανωτής της δολοφονίας, προφανώς με άνωθεν εντολή. Την παρακολούθησε από το
απέναντι πεζοδρόμιο και ήταν αυτός που φυγάδευσε στην Πλάκα τους τρεις από τους
τέσσερις της ομάδας, τους Νόνο Κουρουνιώτη, Φαίδωνα Αντωνόπουλο και Δήμο
Χλιόβα. Τους έκρυψε στη μαιευτική κλινική του Ν. Νικολακόπουλου. Ο
Νικολακόπουλος φέρεται ως ταγματάρχης του ΕΛΑΣ και τον ξαναβρίσκουμε στα
Δεκεμβριανά.
– Αυτά δεν τα γράφετε στο
βιβλίο...
– Τα πληροφορήθηκα μερικά χρόνια
αργότερα. Δυστυχώς, υπήρξαν μεν ανατυπώσεις του βιβλίου, όχι όμως και
επανέκδοσή του ώστε να περιληφθούν σ’ αυτήν.
– Γιατί τόση μεγαλοαστική νεολαία
οργανώθηκε στο ΚΚΕ;
– Το ζήτημα είναι σύνθετο και
στην Ελλάδα δεν έχει ερευνηθεί. Την επανάληψη του φαινομένου, μάλλον ως
καρικατούρα, την έζησα στα φοιτητικά μου χρόνια. Φίλοι μου από μεσοαστικές
οικογένειες, μορφωμένοι αλλά και σνομπ, χωρίς οποιαδήποτε επαφή με τα λαϊκά στρώματα,
από αντίδραση στη χούντα «είδαν το φως» και έγιναν κομμουνιστές. Βοήθησε και το
διεθνές περιβάλλον της εποχής εκείνης. Σας θυμίζω τον Μάιο του ’68 στο Παρίσι,
το Βιετνάμ, τον Τσε Γκεβάρα αλλά και τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Όσον
αφορά την Κατοχή, πρέπει να γίνει μια διάκριση: στη διάρκεια της δικτατορίας
Μεταξά, στο Αμερικανικό Kολέγιο Αθηνών δημιουργήθηκε ένας πρώτος κομμουνιστικός
πυρήνας μεγαλοαστών και μεσοαστών μαθητών, που επεκτάθηκε σε ορισμένα ιδιωτικά
και δημόσια σχολεία. Καθοδηγητής της ομάδας υπήρξε ο σταλινικός δημοσιογράφος
και λόγιος Νίκος Καρβούνης, ο οποίος έλεγε στα μέλη της: Μην προσχωρήσετε στην
ΟΚΝΕ. Θα σας στύψουν σαν λεμονόκουπες και μετά θα σας πετάξουν... Ακολουθεί η
Κατοχή, οπότε τα περισσότερα μέλη της ομάδας, φοιτητές πια, εντάσσονται, σχεδόν
βίαια, στην ΟΚΝΕ. Στη διάρκεια της Κατοχής, δεξαμενή για την άντληση μελών της
ΟΚΝΕ και αργότερα της ΕΠΟΝ υπήρξαν το πανεπιστήμιο, το Πολυτεχνείο και οι
ανώτερες σχολές. Εδώ έχουμε τον μεγαλύτερο προσηλυτισμό μεγαλοαστών και μεσοαστών
φοιτητών. Ο γυναικείος παράγων έπαιξε κι εκείνος τον ρόλο του. Ως ψυχολογικά
αίτια για την προσχώρηση στο κομμουνιστικό δόγμα θα μπορούσα να αναφέρω τα
εξής: αίσθηση πνευματικής ανωτερότητας, φιλοδοξία, αίσθηση ασφάλειας λόγω
σπιτιού, περιφρόνηση στο παλιό, αλλαγή του κόσμου. Υπάρχει και ένα αίσθημα
ενοχής για την κοινωνική τους προέλευση, που κάνει τους νέους αυτούς πιο
σκληρούς από τους «μη προνομιούχους». Ακολουθούν η αλλοτρίωση και η σκληρή
εκμετάλλευση από το κόμμα, το οποίο όμως ουδέποτε τους εμπιστεύθηκε πραγματικά,
δικαιώνοντας, έτσι, τον Καρβούνη. Όπως θα πει αργότερα ο Μήτσος Βλαντάς,
έρχονταν νέοι άνθρωποι σ’ εμάς και τους κάναμε δούλους...
– Τελικά, διαβάζοντας, έχουμε
μάθει κάποιες αλήθειες σχετικές με τα γεγονότα της Κατοχής και του Εμφυλίου ή
«ακουμπάμε» σε όποια ιστορική «κατασκευή» βολεύει τον καθένα μας;
– Στο ερώτημα μπορώ να απαντήσω
μόνο για τον εαυτό μου: Ψάχνω για την ιστορική αλήθεια και δεν «ακουμπάω»
πουθενά. Για τις επιστημονικοφανείς ιστορικές «κατασκευές» που συντηρούν παλιούς
μύθους και περνάνε έντεχνα την παλιά καλή «γραμμή», ρωτήστε τους συγγραφείς της
Αριστεράς, ιδίως τους νεότερους.
*Ο συγγραφέας Πέτρος Στ. Μακρής- Στάικος
Απόγονος ιστορικών οικογενειών
Ο Πέτρος Στ. Μακρής- Στάικος
γεννήθηκε το 1949 στην Αθήνα και είναι απόγονος ιστορικών οικογενειών. Σπούδασε
Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Γερμανία.
Είναι δικηγόρος από το 1975. Ως
νομικός συμμετέχει το 1990 στις νομικές διαδικασίες που προκύπτουν μετά το
σκάνδαλο για την «υπόθεση του γιουγκοσλαβικού καλαμποκιού». Το πρώτο του
βιβλίο, με τίτλο «Κίτσος Μαλτέζος. Ο αγαπημένος των θεών», κυκλοφόρησε το 2000
από τις εκδόσεις Ωκεανίδα. Ακολούθησαν τα βιβλία:
• «Βρετανική πολιτική και αντιστασιακά κινήματα στην
Ελλάδα».
• «Η απόρρητη έκθεση του ταγματάρχη David J. Wallace» (Ωκεανίδα
2009).
• «Ο Άγγλος πρόξενος».
• «Ο υποπλοίαρχος Noël C. Rees και οι Βρετανικές Μυστικές
Υπηρεσίες, Ελλάδα- Μέση Ανατολή 1939-1944» (Ωκεανίδα 2011).
• «Ο Δεκέμβρης του 1944. Τέσσερα άγνωστα κείμενα» (Ίκαρος,
2014).
Ο Κίτσος Μαλτέζος δεν "διαγράφηκε" από την ΟΚΝΕ. Αποχώρησε ο ίδιος από την ΟΚΝΕ στις αρχές του '43 και εντάχθηκε στην οργάνωση ΡΑΝ του Βεντήρη - μια οργάνωση για την οποία υπάρχουν σαφέστατες καταγγελίες και μάλιστα από την πλευρά του ΕΔΕΣ, για συνεργασία της με τους κατακτητές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα τέλη του '43 άλλωστε, οι αστικές οργανώσεις αντίστασης στην Αθήνα, με την καθοδήγηση του Νεοζηλανδού απεσταλμένου της Μέσης Ανατολής, Ντόναλντ Στοτ, επιχείρησαν να συγκροτήσουν έναν ενιαίο οργανωτικό πόλο σε αντικομμουνιστική κατεύθυνση, στον οποίο συμμετείχε, τόσο η ΡΑΝ του Μαλτέζου, όσο και η Χ του Γρίβα. Ο ίδιος ο Στοτ είχε επαφές με τον κατοχικό δήμαρχο της Αθήνας, όσο και με τους ίδιους τους Γερμανούς. Οι πρωτοβουλίες του απεσταλμένου της Μέσης Ανατολής, είχαν ως αποτέλεσμα για ορισμένες μερίδες της ΕΣΑΣ να απενοχοποιηθεί η συνεργασία με τους κατακτητές και η συμμετοχή στα Τάγματα Ασφαλείας.
Οι παραπάνω πρωτοβουλίες διέρρευσαν στο ΕΑΜ - και σ' ένα τέτοιο πλαίσιο, αποφασίστηκε η δολοφονία του Μαλτέζου, ένα περίπου χρόνο μετά την αποχώρησή του από την ΟΚΝΕ, της οποίας υπήρξε ηγετικό στέλεχος.
Παράλληλα, οι βρετανοί προϊστάμενοι του Στοτ ανακάλεσαν τον απεσταλμένο τους και καταδίκασαν επισήμως τις ενέργειές του. Η Συμφωνία της Πλάκας που υπεγράφη μεταξύ του ΕΑΜ, του ΕΔΕΣ, της ΕΚΚΑ και των Βρετανών στα τέλη του Φεβρουαρίου του '44, υπήρξε μία προσπάθεια να επουλωθούν ακριβώς αυτές οι πληγές - χωρίς ωστόσο κανένα αποτέλεσμα.
Το γιατί το αφιέρωμα στην εκτέλεση του Κίτσου Μαλτέζου αγνοεί τα γεγονότα αυτά, αλλά θεωρεί περισσότερο ενδιαφέρον το αν γυναίκες του ΚΚΕ έβαφαν τα χείλη τους με κραγιόν ή όχι, επαφίεται στην κρίση του κάθε αναγνώστη.
Α. Μακρίδης
Το μόνο που δεν αναφέρατε για να δικαιολογήσετε την δολοφονία Μαλτέζου, είναι η συμφωνία Ρίμπεντροπ Μολότωφ.
Διαγραφή