ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ http://www.kathimerini.gr/764420/article/epikairothta/ellada/h-krish-toy-soyez-kai-h-ellada
*Μάλτα, 1956.
Συνωστισμένα θωρηκτά του βρετανικού βασιλικού ναυτικού «περιμένουν»
στο λιμάνι
της πόλης Σλιέμα κατά τη διάρκεια της κρίσης του Σουέζ.
Γράφει ο κ. ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΒΕΛΑΣ*
Η
«αδέσμευτη» πολιτική του Νάσερ, που στόχευε στην εκμετάλλευση της
αμερικανοσοβιετικής αντιπαλότητας, αποτέλεσε το υπόβαθρο της κρίσης του Σουέζ,
του φθινοπώρου του 1956, μιας εκ των σοβαρότερων διεθνών κρίσεων κατά την πρώτη
φάση του Ψυχρού Πολέμου.
Η απόφαση της κυβέρνησης Αϊζενχάουερ
να μη χρηματοδοτήσει την κατασκευή του φράγματος του Ασουάν όπως είχε
υποσχεθεί, ως αντίδραση στην επίσημη αναγνώριση από την Αίγυπτο του
κομμουνιστικού καθεστώτος της Κίνας και στην απόφαση του Νάσερ να προμηθευθεί
όπλα από τον ανατολικό συνασπισμό, αποτέλεσε την άμεση αφορμή για την εκδήλωση
της κρίσης. Τον Ιούλιο 1956 ο Νάσερ εξήγγειλε την εθνικοποίηση της εταιρείας
της διώρυγας του Σουέζ, η οποία ελεγχόταν από βρετανικά κυρίως συμφέροντα και
ήταν στρατηγικής σημασίας για τον δυτικό κόσμο. Με τη Βρετανία, η οποία εξέλαβε
την εθνικοποίηση της διώρυγας ως ευθεία αμφισβήτηση της θέσης της στη Μέση
Ανατολή, συντάχθηκαν η Γαλλία και το Ισραήλ, που από το 1954 είχαν αναπτύξει
μία ιδιαίτερη στρατιωτική σχέση, κυρίως με τη μορφή αυξημένης στρατιωτικής
ενίσχυσης από την πλευρά της Γαλλίας προς το Ισραήλ.