Τρίτη 16 Αυγούστου 2016

Μνήμες για τον Εμφύλιο με ανθρώπινες ιστορίες από τον γενέθλιο τόπο... (1)

*Η νεκροταφειακή εκκλησιά Κοίμηση της Θεοτόκου (Παναγιά) Μεγάλης Κάψης του 1693, ανακαινισμένη το 1950 και μετά, μετά πυρκαγιά του 1944, όταν σε μάχες των Γερμανών- Ε.Α. στις Ράχες Τυμφρηστού, ρέτσια από ελατόδασος σε πυρκαγιά εκτοξεύτηκαν και την πυρπόλησαν


*Μια βιωματική καταγραφή 
από τα δύσκολα χρόνια
*Ένα ορεινό χωριό της Δυτικής Φθιώτιδας,
στα ριζά στο Βελούχι, χώρου του Εμφύλιου



Γράφει ο κ. Νίκος Δ. Παπαδιονυσίου


1η Αυγούστου 2016 και γι΄ άλλη μια φορά, από τον αιωνόβιο πλάτανο στο χοροστάσι της εκκλησιάς, της Αγίας Τριάδας, του γενέθλιου τόπου του, έβλεπε το παμπάλαιο κεντρικό μονοπάτι που ανέβαζε στο χωριό από τη δημοσιά Λαμίας- Καρπενησίου, τότε που δρόμος δεν υπήρχε. Σήμερα απερπάτητο έχει σχεδόν σβήσει. Έβλεπε και την Παναγιά, την νεκροταφειακή εκκλησιά, όσο μπορούσε να ιδεί, καθώς με τα χρόνια η οργιαστική βλάστηση την έκρυβε..
Βασανιστικές οι παιδικές του μετεμφυλιοπολεμικές μνήμες άρχισαν πάλι να τον κυριαρχούν. Ξαναγύρισε τον χρόνο πίσω. Στον Ιούνιο του 1950, όταν παιδάκι στα οκτώ με τις διακοπές στα σχολεία έπεισε την Αγραφιώτισσα- Μεγαλοκαψιώτισα Δέσπω, την μάνα του, να τον αφήσει ν΄ ανέβει στο χωριό με τον θείο Βαγγέλη και να μείνει μαζί του και τον παππού Στέλιο, μοναχικό γέροντα πλέον στο σπίτι τους. Η γιαγιά Ρήνω έφυγε αρχές καλοκαίρι του 49 στο σπίτι τους στον Πειραιά όπου και τάφηκε μακρυά απ΄ το χωριό της. Λήγοντας ο Εμφύλιος Αυγούστου 30 του 1949, χωριανοί, όπως και όλοι της ορεινής Φθιώτιδας κι΄ Ευρυτανίας που απομακρύνθηκαν  για να μην παρέχουν καταφύγιο και τροφή, εκούσια ή ακούσια ή στρατολογηθούν στον Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας, όπως με την Εθνική Αντίσταση, έσπευσαν με λαχτάρα να επανεγκατασταθούν στα σπίτια τους, εντελώς απροετοίμαστοι από προμήθειες για τον χειμώνα, ξύλα και υποζύγια. Κάποιοι έμειναν σε πόλεις και κέντρα έχοντας βρει δουλίτσα.  Άλλοι γύρισαν με την Άνοιξη του 1950.
Στη στροφή του κεντρικού ανηφορικού μονοπατιού προς το χοροστάσι  της Αγίας Τριάδας και κοντά σ΄ αυτό, σε θέση με ανεμπόδιστη θέα προς το νεκροταφείο, την Παναγιά, χαμηλά σε οριζόντια απόσταση 150- 200 μέτρα, αντίκρισε φθάνοντας, τη πρώτη του κιόλας ημέρα στην αριστερή άκρη του μονοπατιού, ξαπλωμένο, ολόκληρο τον σκελετό μικρόσωμου ατόμου, πάλλευκου από χιόνια, βροχές και ήλιο.
Στο κρανίο του, στη θέση του «δόξα πατρί», είδε μια τρύπα. Ο συγχωριανός- αγωγιάτης, έσκυψε σήκωσε το κρανίο και τους έδειξε την τρύπα στο κρανίο, Έβαλε μέσα το δάκτυλό του. Τους είπε πως ήταν από σφαίρα... Παρά τους μήνες από την επιστροφή των θρήσκων χωριανών, τα οστά παρέμεναν άταφα.  Κατέληξε, χρόνια αργότερα, ότι ο λόγος ήταν ο φόβος. Ο φόβος πως όποιος το έκανε θα θεωρούνταν συμπαθών τις πράξεις του σκοτωμένου στη ζωή. Ο ίδιος φόβος που έκανε τους συγχωριανούς να έχουν για χρόνια τα στόματα σφαλιστά, κρύβοντας έτσι την ιστορία του τόπου. Στην ίδια θέση βρίσκονταν όλο το καλοκαίρι, στη θέα των περαστικών. Φεύγοντας, φθινόπωρο ήταν εκεί. Άγνωστο πότε ετάφησαν ή πετάχτηκαν με κλωτσιές η φτυάρι στα βάτα της αποκάτω ρεματιάς…
Άκουσε την ιστορία του σκελετού. Ένας συγχωριανός, τους έδωσε την ανθρώπινη μορφή του. Αυτήν κάποιας νεαρής αντάρτισσας, «συμμορίτισσας» τους είπε, ταλαιπωρημένης από τις κακουχίες, βρώμικης απ’ την απλυσιά, ψειριασμένης, πεινασμένης. Το ίδιο όμως και περισσότερο αγωνιστικής, φανατισμένης.
Απογεύματα με το σούρουπο για ημέρες, έβγαινε σ’ αυτό το σημείο,  εκτεθειμένη από άγνοια ή περιφρόνηση του κινδύνου ή φανατισμό. Έκανε τηλεβόα τις παλάμες της κι΄ έβριζε με μίσος τον Στρατό που βρισκόταν στη Παναγία:
-Μοναρχοφασίστες, μουνόπανα της Φρειδερίκης!...
Κάποτε, ένας ελεύθερος σκοπευτής την περίμενε.
Η σφαίρα την βρήκε στο δόξα πατρί. Έμεινε άταφη εκεί που έπεσε. Οι σύντροφοί της την άφησαν άταφη. Είχαν αρχίσει να υποχωρούν προς Γράμμο και Βίτσι. Μετά το «κύκνειο άσμα» του ΔΣΕ, τη κατάληψη του Καρπενησιού την 20- 21.01.1949 για 19 ημέρες, άρχισε ανελέητη η καταδίωξή του με το «δόγμα» του Παπάγου της «νυχθημερόν καταδίωξης».
Από χρόνια φαντάζεται ότι αν είχε ταφεί, με τις μεθόδους D.N.A. θα μπορούσε να προσδιοριστεί η ταυτότητά της αν γονείς, αδέλφια, συγγενείς, που σίγουρα δεν γνωρίζουν τίποτε για τη τύχη της, ενδιαφέρονταν.
Ταυτόχρονα αναλογίζεται τι συνέβηκε και στο δικό του το σόι, σ΄ αυτό της μάνας της μάνας του από χωριό της Ευρυτανίας.


Η ιστορία της μικροθειάς


- Κολάτσα μου, πάμε να δούμε την θεια, του’ λεγε η Δέσπω η μάνα του. Το Κολάτσας, παιδικό υποκοριστικό του Νικόλας.
Απ’ το 1949 βίωνε έντονα ένα θλιβερό για την παιδική του ψυχή γεγονός, που και  σήμερα ακόμα τον γεμίζει θλίψη.
Την μπαλάντα του Σαββόπουλου, νοσταλγού τραγουδοποιού- ποιητή τραγουδιστή, «για τα παιδιά που χάθηκαν», ακούγοντάς την από χρόνια, τον συγκινεί βαθιά, θυμίζοντάς του τα παιδικά του δάκρυα για ένα από αυτά τα παιδιά που χάθηκαν.
Ήταν μια έφηβη δευτεροθειά του. Ποτέ δεν την είχε ιδεί.  Άκουγε όμως  από την Δέσπω για την σπάνια ομορφιά της, τον χαρακτήρα της. Του έγινε πρόσωπο αγαπημένο.
Ακολούθησε τη μάνα της, θεια της Δέσπως ίδιας ηλικίας μ’ αυτήν, αντάρτισσα του Δ.Σ.Ε., που την πήρε μαζί της. Φεύγοντας με την καταδίωξη, ακολούθησαν τον Λαϊκό Στρατό. Ο άντρας της, που δεν είχε συμμετάσχει, δεξιός, άλλο ένα παράδειγμα διχασμού των οικογενειών με τον Εμφύλιο, με το αγόρι τους και δύο ακόμη κόρες, έμειναν. Τα παιδιά, καλόψυχα χωριατόπουλα. Θυμάται έντονα τα χαρακτηριστικά τους. Τη μικρότερης, τρία χρόνια μεγαλύτερής του, την θυμάται όμορφη, άσπρη και κοκκινομάγουλη, φεγγαροκέφαλη, ντροπαλούλα, με τα μάτια κάτω συνεχώς, με δυο χοντρές χρυσοκάστανες κοτσίδες δεμένες κυκλικά στο πίσω και πάνω μέρος του κεφαλιού, φορώντας μια μακριά, γκριζωπή, υφασμένη σ’ αργαλειό φουστάνα.
                 Βλέπονταν στο σπίτι τους στον Πειραιά. όταν απομακρύνθηκαν από τα χωριά τους…
                 Στην υποχώρηση του Δ.Σ. η θεια έχασε τη κόρη. Η ίδια παραδόθηκε στο Στρατό μόνη της, μια μικροκαμωμένη γυναίκα, ρημαγμένη, αγέλαστη, φοβισμένη σαν ζαρκάδι πληγωμένο. Τίποτε πάνω της, καθώς την βλέπει και σήμερα μ΄ αυτήν την τρομερή του φωτογραφική μνήμη, επηρεασμένος από την προπαγάνδα του εμφυλιακού ραδιόφωνου για τους άγριους «κατσαπλιάδες», δεν θύμιζε μια ορεσίβια, οπλισμένη, σκληραγωγημένη, αγέρωχη χωριάτισσα- αγρότισσα αντάρτισσα, που όργωνε τα παγωμένα βουνά της Ρούμελης.
        Εκτός από τις φρικτές της τύψεις είχε να αντιμετωπίσει το Στρατοδικείο. Καμιά πληροφορία για τη κόρη, 16 χρόνων τότε, ούτε αργότερα.  Κάποιο έστω γράμμα.
                Από πολλά χρόνια, όποτε αναλογίζεται το γεγονός, είναι βέβαιος πια ότι σε κάποια βουνοκορφή ασπρίζει ότι έχει απομείνει απ΄ τα κοκαλάκια της, καθώς τότε ακόμη θ’ άφησε τη τελευταία της πνοή από βόλι αδελφικό ή κακουχίες. Δεν υπάρχει πλέον λογική αιτιολογία για μια τουλάχιστον επικοινωνία με τους εναπομείναντες μετά το γκρέμισμα των τειχών, τη διακίνηση της πληροφόρησης, την επιστροφή σχεδόν όλων, ακόμη και των πλέον σκληρών από τους υποτιθέμενους συντρόφους της, που έπραξαν πολλά. Μια τελευταία του προσπάθεια έκανε πριν μερικά χρόνια, χωρίς επιτυχία, όταν σε Έκθεση της Βουλής των Ελλήνων για το θέμα, προσπάθησε να μάθει με το επίθετό της μην και τυχόν ζει σε κάποια χώρα του πρώην υπαρκτού σοσιαλισμού.
                Η θεια, κοντά στα 40 της χρόνια τότε, πέρασε Στρατοδικείο αντιμετωπίζοντας καταδίκη σε θάνατο. Καταδικάστηκε τελικά σε ισόβια. Γλίτωσε το απόσπασμα λόγω της «νομιμόφρονος» συμπεριφοράς της λοιπής οικογένειας.  
                Την επισκεπτόταν με την Δέσπω στο κελί της στις αρχές του εγκλεισμού της, όσο βρισκόταν σε κάποια φυλακή που υπήρχε τότε στον Πειραιά, δεξιά της οδού Ρετσίνα πηγαίνοντας στο κέντρο, δίπλα στα «σίδερα» των τότε ΣΠΑΠ. Πήγαιναν με τα πόδια να γλιτώσουν τα εισιτήρια του λεωφορείου.
- Κολάτσα μου, πάμε να δούμε την θεια, του’ λεγε η Δέσπω, η μάνα μου.
Μπαίνοντας στο κελί της, την κοίταζε πάντοτε μα πάντοτε στα μάτια. Τον μαγνήτιζαν χωρίς να θέλει, αμίλητος με το παιδικό του κεφαλάκι μισοσκυμμένο, με ολοφάνερη την ένταση και στενοχώρια, τα χειλάκια σουφρωμένα. Σαν να μην υπήρχε καν σώμα σ’ αυτή τη γυναίκα, παρά μόνο μάτια. Σ’ αυτά, μόνο σ’ αυτά τα θλιμμένα μάτια την κοίταζε. Το βλέμμα της, λες και μαγνητιζόταν με τη σειρά του, αποσπόταν απ’ την λιγόλογη κουβέντα με την ανιψιά της και καρφωνόταν  στα παιδικά αθώα του μάτια, μέχρι που σταματούσε να μιλά. Βούρκωνε τότε, τα δάκρυα έτρεχαν ποτάμι στα μάγουλά της, χωρίς λυγμούς.
Η πανέξυπνη ορεσίβια μάνα του σταμάτησε σύντομα να τον παίρνει μαζί της, βλέποντας την κατάσταση. Πήγαινε μόνη στη φυλακή. Κρατούσε στο χέρι μια λευκή πετσέτα με δεμένες τις τέσσερις άκρες της σε κόμπο, με ότι φαγώσιμο μπορούσε να βρει στα δύσκολα χρόνια. Δε του είπε το λόγο, ούτε της ζήτησε να τον ξαναπάρει, παρόλο που αγαπούσε τόσο πολύ και ήθελε να βλέπει την πονεμένη του νέα θεια- γιαγιά, πράγμα που το ήξερε η μάνα του. Με τη μάνα του συνεννοούνταν με το βλέμμα μόνο, τα λόγια περίσσευαν.
Λίγα χρόνια μετά η θεια αποφυλακίστηκε. Έζησε στο χωριό της με τον άντρα της και τα δυο από τα τρία υπόλοιπα παιδιά της. Σίγουρα θα υπέγραψε την περίφημη «δήλωση». Η μεγάλη κόρη έγινε υπηρέτρια για χρόνια στο σπίτι της νονάς του στον Πειραιά, μέχρι που παντρεύτηκε ένα πολύ καλό παιδί, επιπλοποιό, κι’ έκανε οικογένεια.
Το δράμα όμως της αναμονής και της ελπίδας δεν ξεχνιέται, ούτε το διαρκές μέτρημα των χρόνων της ηλικίας της μικρούλας χαμένης  δευτεροθειάς, ειδικά τότε στα παιδικά του χρόνια. Οι συχνοί και μεγαλόφωνοι. υπολογισμοί του, αιφνιδίαζαν την Δέσπω όταν τους της ανακοίνωνε, σε απρόβλεπτους χρόνους, όσο ζούσε, μέχρι το 70. Μετά, καθώς η Δέσπω είχε φύγει, τους έκανε και τους αναφωνούσε μέσα του, χωρίς ακροατήριο που να αισθάνεται τον πόνο μου.
        -Σήμερα, αν ζει, θα είναι 17.
        -Σήμερα, αν ζει, θα είναι 18.
                 ……………………………  
        -Σήμερα, αν ζει, θα είναι 30
                ……………………………  
-Σήμερα αν ζει θα είναι 83
Συνδύασε την ιστοριούλα αυτή με τη μαρτυρία του Ανταίου. Αυτή, που  αναφέρεται στον Γούσια, που οδήγησε καταχείμωνο 1300 παιδιά 14 μέχρι 19- 20 ετών, άμαθα, σε μια απάνθρωπη πορεία από τη Βράχα της Ευρυτανίας στο Γράμμο,  έτσι που έφτασαν μόνο 300. Τα υπόλοιπα πέθαναν ή σακατεύτηκαν από τις κακουχίες και εγκαταλείφθηκαν ή δραπέτευσαν για να σωθούν. Αναφέρει επίσης ότι ο Γούσιας, σε έμπεδο παιδιών που υπήρχε στη Πίνδο, είχε εκτελέσει παιδιά που αποπειράθηκαν να δραπετεύσουν. Με τη μαρτυρία του αυτή ο Ανταίος είχε αποτέλεσμα τη δική του διαγραφή από το Κόμμα, σύμφωνα με τον Δημητρίου.

2018, καλοκαίρι: Αλήθειες που ο Νικόλας πληροφορήθηκε αυτό το καλοκαίρι μετά 69 χρόνια..
Ψάχνοντας να βρει πρόσβαση να εισέλθει και φωτογραφήσει το τέμπλο της εκκλησιάς που κατασκεύασε ο παππούς του Στέλιος Δ. Υφαντής του χωριού των Αγράφων, εκεί όπου έζησε δέκα χρόνια ορφανή η μητέρα του Δέσπω, κόρη του Υφαντή από τα έξη της μέχρι τα δεκάξι της, κοντά στους συγγενείς της όπως περιγράφονται πιο πάνω, σε μια σειρά τηλεφωνικών γνωριμιών, κάτι σαν σε domino από τον ένα στον άλλο, γνώρισε τυχαία την κόρη μιας από τις κόρες της μικροθειάς της.
Συγκίνηση αμοιβαία καθώς μάλιστα η μητέρα της έφυγε έναν χρόνο πριν. Η ίδια του εκμυστηρεύθηκε αλήθειες που αλλάζουν την αφήγησή του:
Η θεια δεν πήρε την κόρη στο βουνό. Η μάνα ακολούθησε την κόρη που αγαπώντας ένα συγχωριανό παληκαρόπουλο, οπλίτη του Δ.Σ. τον ακολούθησε… Τέλειωσε στον Γράμμο.. Η οικογένειά της το έμαθε πολύ αργότερα από το τέλος του Εμφύλιου από πασίγνωστο στο Πανελλήνιο πρώην αρχικαπετάνιο του Δ.Σ που γνώριζε το ζευγάρι έχοντάς το στις διαταγές του. Πληροφορία που δεν είχε μαθευτεί στην οικογένεια του Νικόλα.
Έτσι έκλεισε τελικά και μια ακόμη πληγή γι΄ αυτόν..


Το παιχνιδάκι


Την ίδια εποχή, 1949, λίγο πριν, Δέσπω και Μήτσος, ο πατέρας του, του έκαναν το πρώτο του αγοραστό δώρο, ένα κόκκινο, τσίγκινο, απλό αυτοκινητάκι μοντέρνου τύπου, σαν κι΄ αυτά που είχαν αρχίσει να κυκλοφορούν Αθήνα- Πειραιά.. Τα μέχρι τότε παιχνίδια του ήσαν πρόχειρες ιδιοκατασκευές από ξύλα, χαρτόνια, ύφασμα, άδεια σαρδελοκούτια. Τον είδαν να το λαχταρά σε μια βιτρίνα καθώς περνούσαν. Έπαιζε με το πολύτιμό του γεμάτος λαχτάρα, προσέχοντάς το μην και του πάθει κάτι.
Όταν ήλθε με τους δικούς της η «όμορφη, άσπρη, κοκκινομάγουλη και  φεγγαροκέφαλη, ντροπαλούλα, με κατεβασμένα, με τις χρυσοκάστανες χοντρές κοτσίδες» μικροθειά του, το μόνο που κοίταξε με λαχτάρα, κοριτσάκι βουνίσιο, χωρίς κουκλίτσες ή άλλα παιχνίδια, ήταν το αυτοκινητάκι. Η Δέσπω το πρόσεξε.. 
Λίγο πριν φύγουν, τον πήρε παράμερα.
-Κολάτσα μου, το κοριτσάκι το καημένο δεν είχε ποτέ του ένα παιχνιδάκι. Θέλεις να του δώσουμε το αυτοκινητάκι σου;
Λαχτάρισε!. Άμεση αντίδραση, πρώτη σκέψη ν΄ αρνηθεί.  Σκέφτηκε όμως την θεια της μάνας του στη φυλακή, μαζί την μικρούλα μικροθειά του και τη δική της λαχτάρα για το παιχνίδι καθώς έπαιζαν πριν λίγο. Σκέφτηκα και τα μικρά παιδιά του χωριού του που ποτέ δεν τα είδε με κάποιο παιχνιδάκι. Μόνο με μια φούρκα για σφεντόνα..
         -Δώστο μαμά!...
Θυμάται το γεγονός και παρά την τότε απώλειά του, μαζί και την ευχαρίστησή του...


Ν. Παπαδιονυσίου


21 σχόλια:

  1. Kostas Patialiakas
    Ένα κείμενο με συγκινητικές σπονδυλωτές ανθρώπινες ιστορίες, που εμφανίζονται σε έναν πόλεμο, ιδιαίτερα όταν είναι εμφύλιος. Αφήνει στον αναγνώστη ορισμένα ερωτηματικά, όπως ο θανάσιμος τραυματισμός από ελεύθερο σκοπευτή της αντάρτισσας, εκτός και εάν ο αφηγητής ήταν αυτόπτης μάρτυρας, κάτι που δεν φαίνεται, η καταδίκη σε ισόβια της θείας και όχι σε θάνατο, χωρίς να αναγράφονται τα εγκλήματα της. Από ότι έχουμε διαβάσει καταδίκες σε θάνατο σε βιαίως στρατολογηθέντες ή παραδιδομένους η ποινή του θανάτου ήταν μη αναμενόμενη. Εκτός και εάν εκκρεμούσαν σε βάρος των εγκλήματα. Φυσικά δεν αποκλείονται και άδικες καταδίκες σε μια περίοδο που το αίμα των θυμάτων του ΚΚΕ άχνιζε. Κρύβεται μια προσπάθεια εξίσωσης του Ελληνικού Στρατού με το <> στον τρόπο ενεργείας, κάτι ανάλογο με τη πρόσφατη κινηματογραφική ταινία <> του αξιόλογου σκηνοθέτη κ. Παντελή Βούλγαρη, με την οποία επιδίωξε τη συμφιλίωση με τον εξωραϊσμό ενός εθνικού εγκλήματος. Θα περιμένω από το συντάκτη του παρόντος κειμένου να μας γράψει ένα κείμενο για την κατάληψη του Καρπενησίου από τους αντάρτες του καπετάνιου Γιώτη (Χαρίλαου Φλωράκη), με τα εγκλήματα αθώων κατοίκων και βίαιες στρατολογήσεις, ακόμα και ανήλικων νέων και νεανίδων, από τους οποίους πολλοί απέθανaν από το υπερβολικό ψύχος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Andreas Makrides

    Κύριε Παπαδιονυσίου

    Προφανώς η απωλεσθείσα δευτεροθειά του ήρωά σας, δεν ήταν νέα καλής εμφανίσεως. Συμμορίτες σαν του λόγου της, περιγράφονται άριστα στη συνέντευξη που παραχώρησε ο εθνάρχης στρατηγός Βαν Φλητ στους δημοσιογράφους την 9η Μαρτίου του 1948, παρόντος του επικεφαλής του Γενικού Επιτελείου του Εθνικού Στρατού, αντιστρατήγου Δ. Γιατζή.

    «Υπάρχει μεταξύ των συμμοριτών, αριθμός νέων καλής εμφανίσεως, οι οποίοι προφανώς ηνηγκάσθησαν να προσχωρήσουν εις τους συμμορίτας. Είναι μεγάλη η επιθυμία μας να επαναφέρωμεν εις τους κόλπους του έθνους, αυτούς τους νέους» ανέφερε ο Βαν Φλητ κατά το δημοσίευμα της "Ελευθερίας" της επομένης μέρας.

    Χάθηκε η δευτεροθειά του ήρωά σας, να φορέσει κανένα φόρεμα της προκοπής; Να δέσει τα μαλλιά της με γαλάζια κορδέλα, να φορέσει φουστάνι αντί να κυκλοφορεί σαν μπολσεβίκα με τα παντελόνια;

    Ευτυχέστατα, όπως αναφέρει ο εθνάρχης Βαν Φλητ, οι εγκληματίες του ΚΚΕ βρήκαν απέναντί τους τον Έλληνα Στρατιώτη. Ο Έλλην Στρατιώτης δεν φλυαρεί. Ειδικά όταν έχει μπροστά του συμμορίτες, "θέλει να εξορμήση και να τελειώνη..."
    Φωτογραφία του Andreas Makrides.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Andreas Makrides

    Δυστυχέστατα κύριε Παπαδιονυσίου, η δευτεροθειά του ήρωά σας, ανήκε στη δεύτερη κατηγορία συμμοριτών. Επρόκειτο, όπως σαφώς επισημαίνει ο εθνάρχης Βαν Φλητ, (κατά την εκδοχή του ρεπορτάζ της εφημερίδας "Εμπρός" της ίδιας μέρας), για τους "καθαυτό συμμορίτας, άτομα έκφυλα και εστερημένα του αισθήματος τιμής".

    Νομίζω πάντως, πως δεν θα ήταν σωστό να αποδώσουμε πλήρως αυτόν τον χαρακτηρισμόν στην δευτεροθειά, αλλά στην μητέρα της. Ξετσίπωτοι άνθρωποι οι συμμορίται κ. Παπαδιονυσίου, έκφυλοι. Καμία σχέση με το αίσθημα τιμής ενός στρατιωτικού σαν τον Βαν Φλητ, τον Γιατζή, την στρατιωτική, πολιτική και θρησκευτική ηγεσία του Έθνους.
    Φωτογραφία του Andreas Makrides.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Andreas Makrides

    Δεν θα ήταν δυνατόν κ. Παπαδιονυσίου, να παραβλέψουμε και την μεγάλη συγκίνηση που εξέφρασε ο διοικητής του Εθνικού μας Στρατού, Δ. Γιατζής για την συνεισφορά της αμερικανικής και της βρετανικής στρατιωτικής αποστολής, στη συντριβή του συμμοριτισμού.

    "Μας συνεκίνησεν όλως ιδιαιτέρως το ενδιαφέρον το οποίον ο στρατηγός κ. Βαν Φλητ επέδειξε δια τας ανάγκας του στρατού μας, ως και η πλήρης κατανόησις εκ μέρους του, των δυσχερειών του αγώνος τον οποίον η Ελλάς διεξάγει σήμερον (...) Η ηθική και υλική συμβολή, τόσον της Αμερικανικής όσο και της Βρετανικής Αποστολής εις τον αγώνα τον οποίον διεξάγει σήμερον το Έθνος, αποτελεί δι ημάς το μέγιστον (sic) κεφάλαιον προς επιτυχίαν του σκοπού μας. Η ειλικρινής συνεργασία μας μετά των δύο Αποστολών, και η επιδεικνυόμενη εκ μέρους τους, πλήρης κατανόησις των δυσχερειών τας οποίας συναντώμεν εν τη διεξαγωγή του αγώνος, μας ενισχύει εις την επιτυχίαν της Αποστολής μας".

    'Ετσι ομιλεί ένας αρχηγός ΓΕΣ κ. Παπαδιονυσίου. Όχι σλαβικά και μαλλιαρά σαν τους έκφυλους ηγέτες του συμμοριτισμού!

    Υ.Γ.: Μην σας εκπλήσσει που το "Εμπρός" δεν ήξερε καν το σωστό επώνυμο του αρχηγού ΓΕΣ. Ούτως ή άλλως, δεν είχε καμμία σημασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Kostas Patialiakas
    Και σε μια στιγμή ηρεμίας να σου παρουσιάζεται ως κεραυνός εν αιθρία, ως μου επιτραπεί η λέξη ως << φαντομάς >>, ο κ. Μακρίδης για να μας φωτίσει με τα γνωστά του κείμενα από το πλούσιο αρχείο του. Να μας πει τα γνωστά και ευνόητα, έστω και με πνεύμα ειρωνίας. Την οικονιμική και στρατιωτική προς την Ελλάδα βοήθεια οι ΗΠΑ, στο πλαίσιο του Δόγματος Τρούμαν προς τις μη κομουνιστικές χώρες της Ευρώπης, χορηγούσαν κάτω από αυστηρό και δημοκρατικό έλεγχο. Μεγάλη ατυχία για την πατρίδα μας που δεν ενίκησε στον Εμφύλιο Πόλεμο το ΚΚΕ και έτσι δεν μπόρεσε να την προσδέσει στο σοσιαλιστικό παράδεισο!!! Ακόμα οι επαναπατρισθέντες παίρνουν συντάξεις από την εργασία τους στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες??? Θα παρακαλούσα τον εμβριθή και πολυγραφότατο δημοσιογράφο κ. Μακρίδη να μπει στον κόπο και να μας παρουσιάσει δημοσιεύματα από το << δημοκρατικό τύπο >> του ΚΚΕ εκείνης της εποχής και πρακτικά Ολομελειών ή συσκέψεων στελεχών του ΚΚΕ με αρμοδίους-υπευθύνους των κομουνιστικών κομμάτων των Βόρειων και Ανατολικών κομουνιστικών χωρών, ακόμα και συνομιλιών του Ζαχαριάδη με τον πάτρωνα του Στάλιν, για να διαβάσουμε την υπερήφανη και Εθνική στάση του ΚΚΕ. ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Κύριε Μακρίδη σε σχόλιό μου για τους λόγους της ήττας του ΚΚΕ στον Εμφύλιο Πόλεμο σας έθεσα ορισμένα και συγκεκριμένα ερωτήματα. Ακόμα, αντίθετα προς τις γνώσεις σας, δεν απαντήσατε. Γιατί; Δεν νομίζω να σας διέφυγε. Εκτός και εάν απαντάτε, οπου σας αρέσει και όπου σας βολεύει. Αυτό δεν είναι δημοκρατικό και αποδεικνύει αδυναμία επιχειρημάτων. Θα περιμένωμεν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. τι να πω... φρικτές θύμισες... τράβηξαν πολλά τα χωριά τότε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Andreas Makrides

    Κύριε Παταλιάκα, δεν ξέρω πού με καλέσατε να απαντήσω και το απέφυγα. Το έχετε κάνει πολλάκις και πολλάκις σας έχω απαντήσει, όπως μπορεί να διαπιστώσει κάθε καλόπιστος αναγνώστης του ιστολογίου.

    Όσο για τα υπόλοιπα, δεν είμαι εγώ εκείνος που ξεκίνησε να αναστήσει τον συμμοριτοπόλεμο στο διαδίκτυο. Άλλοι τον διεξάγουν, νομίζοντας μάλιστα πως έχουν το προνόμιο της τιμής και του δικαίου. Τη συγκεκριμένη εκδοχή τιμής και δικαίου υπενθυμίζω - και τίποτε άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Kostas Patialiakas
    Κύριε Μακρίδη δεν χρειάζονται δικαιολογίες, γιατί δεν πείθουν ακόμα και τους πιο αδαείς. Μας υποβιβάζετε και δεν σας πρέπει. Και τώρα στο συγκεκριμένο θέμα μας γιατί μου αρέσει να ακριβολογώ: Στο χρονολόγιο του fb του φίλου μας Παντελή αναρτήθηκε πρόσφατα κείμενό μου με τίτλο << Νεώτερη Ελληνική Ιστορία. Εμφύλιος Πόλεμος. Παράγοντες που συνέβαλαν στην ήττα των ανταρτών >>. Γράψατε διάφορα σχόλια, απαντώντας σε φίλους ή όχι, μεταξύ των οποίων και σέ μένα, ορισμένα μάλιστα είχαν και χαμηλού επιπέδου πνεύμα. Σε σχόλιό μου με συγκεκριμένα ερωτήματα δεν απαντήσατε. Γιατί; Εσείς γνωρίζετε. Δικαίωμά σας σεβαστό, αλλά όχι δημοκρατικό. Μπορείτε να το βρήτε το σχόλιό μου. Τέλος δεν σας απαγορεύει κανένας να γράφετε για τον Εμφύλιο Πόλεμο, αρκεί να μην αντιγράφετε τον Ριζοσπάστη και άλλα περιοδικά ή αναρτήσεις του ΚΚΕ. Τα γραφόμενά σας θα τεθούν στη βάσανο της κριτικής. Το αντέχετε; Τολμήστε το. Τα δικά μου κείμενα στηρίζονται σε επίσημες πηγές, που αναγράφονται στο τέλος του κειμένου και δεν είναι προϊόν της φαντασίας μου. Γιαυτό και όταν αμφισβητήσατε κάποια μέρη πήρατε τις απαντήσεις και δεν συνεχίσατε, γιατί πεισθήκατε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Andreas Makrides

    Στρατηγέ μου, εφόσον επιθυμείτε να απαντάτε ο ίδιος για λογαριασμό εκείνων στους οποίους απευθύνεστε, νομίζω πως δεν υπάρχει κανένας λόγος να σας στερήσω αυτήν την ευχαρίστηση.

    Το μόνο πρόβλημα σε μια τέτοια συνήθεια, είναι πως κινδυνεύετε να μπερδέψετε τους συνομιλητές σας: Δεν υπάρχει κανένα αναπάντητο ερώτημα από πλευράς μου στο αφιέρωμα που επικαλείστε.

    Όσο για το πρωτογενές υλικό μου, εάν δεν σας αρέσει, απευθυνθείτε σε κείνους που ήσαν αρχικά υπεύθυνοι για την σύνταξή του, την έκδοσή του, και τη διάδοσή του. Οι περισσότεροι δεν είναι βεβαίως ζωντανοί, αλλά όλο και κάποιοι έχουν απομείνει - και κάποιους απ' αυτούς είμαι βέβαιος πως τους γνωρίσατε προσωπικά και τρέφετε γι' αυτούς τη μέγιστη δυνατή εκτίμηση. Στο δικό σας στρατόπεδο ανήκαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Andreas Makrides

    Να μην ξεχάσω επίσης να επισημάνω και τις διαδοχικές προτροπές σας, οι οποίες είναι ενδεικτικές του τρόπου που αντιμετωπίζετε την ανάγνωση και συγγραφή της ελληνικής Ιστορίας:

    * "Θα παρακαλούσα τον εμβριθή και πολυγραφότατο δημοσιογράφο κ. Μακρίδη να μπει στον κόπο και να μας παρουσιάσει δημοσιεύματα από το << δημοκρατικό τύπο >> του ΚΚΕ εκείνης της εποχής..."

    * "Τέλος δεν σας απαγορεύει κανένας να γράφετε για τον Εμφύλιο Πόλεμο, αρκεί να μην αντιγράφετε τον Ριζοσπάστη και άλλα περιοδικά ή αναρτήσεις του ΚΚΕ".

    Καλή συνέχεια κ. Παταλιάκα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Kostas Patialiakas
    Δεν μπορώ αλλά και δεν μου πάει να υποχρεώσω τον κ. Μακρίδη να απαντήσει στα ερωτήματα μου. Πάγια η τακτική του. Δικαίωμα του που το σέβομαι απόλυτα, αρκεί να μην προκαλούμαι. Τότε θα παίρνει τις απαντήσεις, που θα στηρίζονται σε αποδεικτικά και μόνο στοιχεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Andreas Makrides

    Όποιος αναγνώστης θεωρεί πως δεν έχω απαντήσει σε οποιοδήποτε ερώτημά σας, δεν έχει παρά να το επισημάνει δημόσια.

    Την σελίδα παρακολουθούν πάμπολλοι ομοϊδεάτες σας. Είμαι βέβαιος πως σε περίπτωση που έχετε δίκιο, δεν θα χάσουν την ευκαιρία να υπερασπιστούν έναν πρώην αντιστράτηγο σαν εσάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Kostas Patialiakas
    Άλλη δουλειά δεν έχουν και θα ασχοληθούν, εάν ο κ. Ανδρέας απαντά ή όχι στα ερωτήματά μου. Ευτυχώς που τα σχόλια με τα ερωτήματά τους μένουν αναρτημένα και αποδεικνύουν τα λεγόμενά μου. Εξάλλου δεν χρειάζομαι συνηγόρους υπεράσπισης, γιατί η αλήθεια είναι παρούσα και φωνάζει δυνατά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Armandos Manafis
    Κύριε Παντελή το άρθρο με συγκλόνισε. Με κάποιο τρόπο ένιωσα το δράμα των Ελλήνων εκείνης της εποχής. Ας ελπίσουμε και ας προσπαθήσουμε όλοι μας να μην επαναληφθεί κάτι ανάλογο στην πατρίδα μας. Λύσεις πάντα θα υπάρχουν όσο δύσκολα και εάν είναι τα προβλήματα.. Αρκεί να υπάρχει διάθεση για εποικοδομητικό διάλογο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Kostas Patialiakas
    Γιατί κύριε Manafis το παρατραβώ. Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος και να μου υποδείξετε πού το παρατραβώ; Θα περιμένω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Armandos Manafis
    Όχι δε μπορώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Kostas Patialiakas
    Ε τότε παρακαλείσθε να μην γράφετε, ό,τι σας αρέσει. Αν δεν γνωρίζετε να διαβάζετε τα σχόλιά μου καλύτερα να σιωπάτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Armandos Manafis
    Το τι θα κάνω και το τι θα λέω ειναι δικός μου λογαριασμός και δε θα μου το απαγόρεψεις εσύ. Ρωτάς εάν μπορώ να γίνω πιο συγκεκριμένος και σου απαντάω όχι. Τι δεν καταλαβαίνεις ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Kostas Patialiakas
    Σταματώ αφού δεν καταλαβαίνετε. Δεν θα σας τα κάνω πιο απλά. Μείνετε στο λογαριασμό σας. Καλημέρα σας κύριε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Στρατηγέ κ. Πατιαλάκα, καλημέρα..
    Το κειμενάκι μου που δημοσίευσε ο κ. Αθανασιάδης, όπως και άλλα που πιθανώς θα επακολουθήσουν αν τα φιλοξενήσει ο φίλος Παντελής, αποτελούν μικρό μέρος βιογραφικής εξιστόρησης ανιόντων μου και της δικής μου. Όλα ιστορούνται με ειλικρίνεια βάσει του ότι έχω ζήσει. Κάποια, βάσει αυτών που άκουσα από αξιόλογους ανιόντες μου ή σοβαρή βιβλιογραφία που τους αναφέρει ή άλλη ποικίλων συγγραφέων κάθε όχθης, ειδικά για ότι δεν έζησα προσωπικά, όπως τα λίγα για τον Μακεδονικό Αγώνα και τα θύματα και αγωνιστές από την οικογένειά μου, τον θείο- παππού μου από τον πατέρα μου, αείμνηστο Στρατηγό Χρήστο Λιώτη που μπήκε στη Θεσσαλονίκη σαν υπολοχαγός στο επιτελείο του Κωνσταντίνου, αρχηγό της Υπηρεσίας Αλλοδαπών αργότερα.
    Αυτοί υπήρξαν οι ήρωές μου, όπως και όσοι αγωνίστηκαν για την άμυνα ή το μεγάλωμα της Πατρίδας μου μέχρι και την Ε.Α.
    Για την εξιστόρηση όλων αυτών ασχολήθηκα πάρα πολύ στο κοντινό παρελθόν. Φτάνει πια!.. Την προσωπική μου καταξίωση την έχω βρει αλλού σαν Μηχανικού. Σε δημοσιευμένα βιβλία μου, έρευνές μου, ομιλίες μου σε συνέδρια, εισηγήσεις σε σεμινάρια στην Ελλάδα και Κύπρο, κ.α. Κάποια μπορεί να βρει όποιος ενδιαφέρεται στο Internet.
    Γι΄ αυτό, λυπάμαι, δεν πρόκειται ν΄ ασχοληθώ με την κατάληψη του Καρπενησίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Andreas Makrides
    Πολύ υβριστικά αυτά που γράφετε για τη «μικροθειά» και «γιαγιά-θεια» του αφηγητή, νεκρών από χρόνια, κατοίκων ενός χωριού της τότε εγκαταλειμμένης στη φτώχεια της Ευρυτανίας, που δεν χρειάζεται και πολύ μυαλό να γίνει αντιληπτό ότι πρόκειται για τον γράφοντα, έχω να σας πω κάτι για λόγους διδακτικούς, όχι του «εθνάρχη Βαν Φλητ», χαχαχαχαχαχ όπως σχολιάζουν κάποιοι στο Φ/Β, αλλά του Σώμερσετ Μωμ:
    - Αποφύγετε να παλεύετε με τα γουρούνια. Θα σας γεμίσουν λάσπη ενώ αυτά το χαίρονται!..
    Λυπάμαι, αλλά δεν επιθυμώ να ξαναπασχοληθώ μαζί σας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή