Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014

Ο Ιωακείμ Κοζάνης, ζητούσε όπλα για τον ΕΛΑΣ

*Απόσπασμα του άρθρου του Μητροπολίτη Ιωακείμ στην εφημερίδα "Αντάρτης"



Γράφει ο Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης


            Ο μητροπολίτης Κοζάνης και Σερβίων Ιωακείμ, υπήρξε μια ιδιάζουσα προσωπικότητα της Κατοχής, όταν προσχώρησε στο ΕΑΜ και ανακηρύχθηκε πνευματικός ηγέτης της Αντίστασης. Δυναμική και παρορμητική προσωπικότητα, έδειξε τις επαναστατικές τάσεις του πολύ πριν από την Κατοχή.
            Ο Ιωακείμ (κατά κόσμον Απόστολος Αποστολίδης) γεννήθηκε στo Ορτάκιοϊ της Βιθυνίας το 1883. Σπούδασε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και πολιτικές επιστήμες στο Παρίσι. Χειροτονήθηκε κληρικός όταν περάτωσε τις σπουδές του και το 1914 αναδείχθηκε μητροπολίτης Μετρών και Αθύρων στην Ανατολική Θράκη. Το 1923 κατέφυγε στην Ελλάδα, όπου και διορίστηκε μητροπολίτης Κοζάνης και Σερβίων. Τον Απρίλιο του 1926 διορίστηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο μητροπολίτης Αυστραλίας, θέση από την οποία παραιτήθηκε μετά από δύο μήνες και επέστρεψε στην Ελλάδα. Τον Μάρτιο του 1927 αποκαταστάθηκε και πάλι στη Μητρόπολη Σερβίων και Κοζάνης.
*Έτσι υπέγραφε ο Ιωακείμ...

            Στη διάρκεια της  δικτατορίας Μεταξά, εξορίστηκε στο Άγιο Όρος γιατί είχε στείλει έντονα επικριτική επιστολή στο βασιλιά και την κυβέρνηση, εξ ονόματος του λαού της Δυτικής Μακεδονίας διαμαρτυρόμενος για παραμέληση της περιοχής.
            Το 1942 στη διάρκεια της κατοχής παραιτήθηκε και στις 3 Μαρτίου του 1943 κατέφυγε στα βουνά με το ΕΑΜ, όπου και εξελέγη την άνοιξη του 1944, αντιπρόεδρος του λεγόμενου Εθνικού Συμβουλίου της ΠΕΕΑ, στους Κορυσχάδες Ευρυτανίας. Η Ιερά Σύνοδος το 1945 τον κήρυξε έκπτωτο γιατί εγκατέλειψε τη μητρόπολή του. Τον Ιούλιο του 1943 εξελέγη επίτιμος αντιπρόεδρος της Παμμακεδονικής Συνόδου του ΕΑΜ στο Ελατοχώρι Πιερίων. Αργότερα τέλεσε τον αγιασμό στο πρώτο Πανθεσσαλικό Συνέδριο του ΕΑΜ. Μετά την απελευθέρωση συνέχισε να παραμένει στο ΕΑΜ. Εκδήμησε εις Κύριον  στις 2 Απριλίου του 1962.
 *Η εφημερίδα "Αντάρτης"


Στείλτε μας όπλα…


            Ο Ιωακείμ, δεν αρκέσθηκε σε διακοσμητικό ρόλο. Συμμετείχε ενεργά. Είναι χαρακτηριστικό ένα άρθρο του που δημοσιεύθηκε στο υπ’ αριθμ 6 φύλλο της αντιστασιακής εφημερίδας «Αντάρτης» που ήταν όργανο του Μακεδονικού Στρατηγείου Ανταρτών (ΕΛΑΣ) με ημερομηνία 20 Μαΐου 1943.
            Με το άρθρο αυτό, που είχε τίτλο «Έκκλησις προς το Πανελλήνιον» ο Ιωακείμ ζητούσε όπλα και πολεμοφόδια.
            «Ποιούμεθα αγωνιώδη έκκλησιν- έγραφε μεταξύ άλλων- προς το Πανελλήνιον, όπως δι’ όλων των οδών και μέσων σπεύση εις αποστολήν όπλων και πολεμοφοδίων πάσης φύσεως και εις παντοειδή ενίσχυσιν των ανταρτών.
            Απεδύθημεν τον γιγάντιον τούτον και απεγνωσμένον αγώνα. Και ήδη κτυπώντες παντού αμειλίκτως του επιδρομείς δια του Εθνικού Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού ΕΛΑΣ, εις ον εξελίχθησαν αι μικραί κατ’ αρχάς ανταρτικαί ημών ομάδες, αναμένομεν εναγωνίως την ενίσχυσίν σας.
            Προς τούτο αξιούμεν την νυχθημερόν προσπάθειαν υμών ίνα μη έχωσι την ευχαρίστησιν οι κακούργοι κατακτηταί να θέσωσιν επί του τάφου της Ελλάδος την επιτύμβιον πλάκα».
            Και υπέγραφε: «Μητροπολίτης Κοζάνης ΙΩΑΚΕΙΜ, πνευματικός αρχηγός ΕΑΜ και ΕΛΑΣ, 15-5-1943».
*Ο Μητροπολίτης Κοζάνης Ιωακείμ, πνευματικός αρχηγός ΕΑΜ-ΕΛΑΣ 

            Στις 9 Μαΐου 1943, ο Ιωακείμ είχε παραστεί στο Α’ Επαρχιακό Συνέδριο της απελευθερωμένης περιοχής των Γρεβενών μετά την εκδίωξη από εκεί των Ιταλών. Στο συνέδριο αυτό είχαν πάρει μέρος 600 αντιπρόσωποι 100 χωριών της περιοχής Γρεβενών, Βοΐου, Σιάτιστας, Καϊλαρίων   και Ποντοκώμης. Οι σύνεδροι ανακήρυξαν τον μητροπολίτη Ιωακείμ επίτιμο πρόεδρο του συνεδρίου, μαζί με τους εκπροσώπους των αρχηγείων Πίνδου υπίλαρχο Βενετσανόπουλο και Σινιάτσικου ταγματάρχη Κοντονάση, Άγγλους του Συμμαχικού Στρατηγείου και άλλους αντιπροσώπους.
            Ο Ιωακείμ με τον τίτλο του πνευματικού αρχηγού του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ μιλώντας στους συνέδρους κατά την έναρξη συνέστησε πίστη και αφοσίωση στον αγώνα. Στη συνέχεια μετέφερε τις εντυπώσεις του από περιοδεία στις ελεύθερες περιοχές όπου επικρατούσε το ΕΑΜ, επισημαίνοντας ότι παντού επικρατεί τάξη και ασφάλεια και κυρίως στην ύπαιθρο κάτι που δεν συνέβαινε στο παρελθόν, αλλά και πνεύμα πατριωτισμού και εθνικής αλληλεγγύης. Υπήρχε- είπε- σεβασμός στις εκκλησιαστικές αρχές και στη λατρεία των χριστιανών. Αντίθετα, κατήγγειλε- ότι οι Ιταλοί κατακτητές μετέβαλαν στα Σέρβια τον ιερό ναό του Αγίου Γεωργίου σε σταύλο. Τέλος κάλεσε το λαό να πυκνώσει τις τάξεις του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ.
*Ο Ιωακείμ, αντιπρόεδρος στην κυβέρνηση της ΠΕΕΑ


Η αναγνώριση, που άργησε


            Τον Νοέμβριο του 2000, ο Ιωακείμ και άλλοι ιερωμένοι, έγιναν  αποδεκτοί από την επίσημη Εκκλησία, που τους είχε καταδικάσει.
            Με την ευκαιρία της έκδοσης αφιερωματικού τόμου με τίτλο «Μνήμες και μαρτυρίες από το '40 και την Κατοχή» είχε γίνει επί αρχιερατείας του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, ειδική εκδήλωση. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτού του τιμητικού τόμου, 168 κληρικοί είτε έπεσαν σε μάχες είτε εκτελέστηκαν στα μαύρα εκείνα χρόνια.
            Ο Χριστόδουλος μιλώντας τότε στην εκδήλωση αυτή είχε τονίσει μεταξύ άλλων: «Σε καμία χώρα της κατεχόμενης Ευρώπης δεν υπήρξαν ιεράρχες σαν τον Ηλείας Αντώνιο και τον Κοζάνης Ιωακείμ, που ανέβηκαν στο βουνό από την αγάπη προς την πατρίδα και προτίμησαν να συγκακοποιηθούν με τα αγωνιζόμενα παιδιά του λαού, κάτω από τη σημαία του αντιστασιακού ΕΑΜ, που δρούσε στις περιοχές τους, ενθαρρύνοντας με την παρουσία τους τα μαχόμενα τέκνα της πατρίδας».


            Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης



ΠΗΓΗ: Αρχεία ΑΣΚΙ

17 σχόλια:

  1. Evangelia Arampatzoglou-Vasilopoulou Καλημέρα Παντελή, μαθαίνουμε καθημερινά από τις γνώσεις σου!! Ευχαριστούμε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Giannis Atha
    Καλημέρα κ. Αθανασιάδη! Αμφιλεγόμενη προσωπικότητα ο Ιωακείμ, τουλάχιστον με βάση τα όσα αναφέρουν δύο Βρετανοί που τον γνώρισαν από κοντά. Ο David Wallace στην απόρρητη έκθεσή του αναφερόμενος στην ομιλία του Ιωακείμ, τον Ιούλιο του 1943 στο συνέδριο του ΕΛΑΣ με συμμετοχή και άλλων Βαλκάνιων κομμουνιστών, κάνει λόγο για αναφορά του Μητροπολίτη στη δημιουργία ομοσπονδίας βαλκανικών χωρών, που είχε σαν προυπόθεση την παραχώρηση ελληνικών εδάφων(σ.77-78). Επιπλέον και ο Hammond δεν είχε και την καλύτερη άποψη για τον Ιωακείμ (Με τους αντάρτες, σ. 82). Το μόνο ίσως δεδομένο, κατά τη γνώμη μου, είναι ότι ήταν όντως συνειδητός μαχητής των σκοπών και των βλέψεων του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, ιδίως ως προς τους πολιτικούς σκοπούς της οργάνωσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η τελευταία πρότασή σου, ακριβολογεί για την περίπτωση του Ιωακείμ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Manuela Mathioudaki
    Αφού είχε την αναγνώριση του Χριστόδουλου, θα ήταν ενδιαφέρουσα προσωπικότητα ο Ιωακείμ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πετρος Γεωργαντζης
    Δεν διασαφηνίζεται όμως ποιά εποχή έκανε την εν λόγω έκκληση ο ειρημένος μητροπολίτης, οπότε ενδεχομένως να δημιουργηθούν εσφαλμένες εντυπώσεις και κρίσεις..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σαφώς διευκρινίζεται η εποχή, κάτω από τον τίτλο "Στείλτε μας όπλα". Μιλάμε για το 1943. Επίσης στη φωτογραφία της υπογραφής του, υπάρχει ημερομηνία και επιπλέον δημοσιεύεται ολόκληρη η πρώτη σελίδα της εφημερίδας "Αντάρτης" που έχει χρονολογία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πετρος Γεωργαντζης
    Συγγνωμη αλλά δεν ανοιξα την εικόνα !Νά σημειωθεί ότι από το Δεκέμβριο του 1942 μέχρι τον Δεκέμβριο του 1944 ως τοποτήρητής στη μητρόπολη Κοζάνης είχε αποσταλεί ο εκλεγείς το Δεκέμβριο του 1942 ως μητροπολίτης Ξάνθης Ιωακείμ (σύμπτωση) Σμυρνιώτης, (διότι ο οικείος μητροπολίτης εγκατέλειψε την επαρχία του και είχε ανέβει στο βουνό μαζί μς τους αντάρτες) ο οποίος ομως λόγω βουλγαρικής κατοχής δεν μπόρεσε να έλθει στην Ξάνθη και η Εκκλησία της Ελλάδος τον έστειλε ως τοποτηρητή στη χωρίς μητροπολίτη μητρόπολη Κοζάνης.

    Οσον αφορά για την εκ των υστέρων αποκατάσταση-δικαίωση αυτό είναι αλλο θέμα με πολλές παραμέτρους που δεν ειναι του παρόντος.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτή είναι όντως μια ενδιαφέρουσα σύμπτωση, αλλά και μια σημαντική συμπλήρωση στο κείμενό μου. Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Andreas Makrides
    Ο Ιωακείμ πράγματι υπήρξε ψυχωμένος ιεράρχης, αλλά και παρορμητικός, απρόβλεπτος άνθρωπος, που δεν έδειχνε να υπολογίζει πρόσωπα και καταστάσεις προκειμένου να εκφράσει τη γνώμη του.

    Εργάστηκε στην αρχή προς την κατεύθυνση της συνεργασίας εθνικιστών στρατιωτικών με τον ΕΛΑΣ- μια συνεργασία που στέφθηκε αρχικά με επιτυχία, αλλά είχε δυστυχή κατάληξη μετά την πρώτη στρατιωτική ήττα. Μετά την συγκρότηση της ΠΕΕΑ και τις εκλογές που διενήργησε (όπου μπόρεσε), το Εθνικό Συμβούλιο που προέκυψε, εξέλεξε ομόφωνα τον Ιωακείμ αντιπρόεδρο της Εθνοσυνέλευσης της Ελεύθερης Ελλάδας. Εκεί ο Ιωακείμ ζήτησε ενώπιον των έκπληκτων Άγγλων να πιεστεί η Αλβανία για να επιστρέψει τη Βόρειο Ήπειρο στην Ελλάδα- κάτι που βεβαίως δεν ανήκε στις επιδιώξεις του ΕΑΜ. Παράλληλα ωστόσο, ήταν και υπέρμαχος της "σκληρής γραμμής" απέναντι σε όσους αρνούνταν να συνεργαστούν με την ΠΕΕΑ...

    Τα παραπάνω κατά τη γνώμη μου, αναδεικνύουν μεν τον Ιωακείμ ως μια ιδιόμορφη προσωπικότητα του ανταρτικού κινήματος, αλλά καταδεικνύουν και ότι η ματωμένη δεκαετία του '40, υπήρξε και εποχή συνειδησιακής ζύμωσης και εξέλιξης, και όχι απλά μιας στατικής αντιπαράθεσης μεταξύ δεδομένων αντιπάλων.

    Σε κάθε περίπτωση, χαρακτηριστικό είναι και το απόσπασμα από την ομιλία του Ιωακείμ στο Εθνικό Συμβούλιο της ΠΕΕΑ (14 - 27 Μαΐου του 1944):

    "Η συνεργασία κλήρου και λαού στα 1821 συνεχίστηκε και στα κατοπινά χρόνια. Και όταν τα τρία φασιστικά όρνια επέπεσαν εναντίον της χώρας μας, πάλιν η εκκλησία ύψωσε τη φωνή της. Σήμερα πάλι αγωνίζεται στο πλευρό του λαού, που απαίτησή του είναι όλος ο κλήρος να μετέχει στον αγώνα.

    Όπως κάθε οργανισμός, έχει και η εκκλησία τα νεκρά και σάπια μέλη. Στο σύνολό του, ωστόσο, ο κλήρος μυστικά είτε φανερά αγωνίζεται με το ένδυμα του αντάρτη ή στην Εθνική Αλληλεγγύη, έχοντας πεποίθηση πως το Έθνος δεν θα χαθεί. Η αυγή της απολύτρωσης πλησιάζει και η εκκλησία του Χριστιανισμού εύχεται γρήγορα να ανατείλει ο ήλιος της δικαιοσύνης, της λευτεριάς και της πανανθρώπινης συνεργασίας. Εγώ ξεκίνησα μαζί σας και θα συνεχίσω όσο αναπνέω, να μένω στις τάξεις σας ως το τέλος". (Από το βιβλίο του Δ. Καΐλα, "Ο κλήρος στην Αντίσταση").

    Αξίζει να σημειωθεί, πως ο στενός συνεργάτης του Ιωακείμ στη Μητρόπολη Κοζάνης, ο αρχιμανδρίτης Ιωακείμ Λιούλιας, συνελήφθη από τους χιτλερικούς λόγω κηρύγματος με πατριωτικό περιεχόμενο που είχε εκφωνήσει στην Μητρόπολη Κοζάνης, και κατόπιν βασανιστηρίων στάλθηκε στο στρατόπεδο Παύλος Μελάς της Θεσσαλονίκης, όπου και εκτελέστηκε την 6η Ιουνίου του 1943. Αντικαταστάτης του Λιούλια στην Μητρόπολη Κοζάνης, υπήρξε ο Αυγουστίνος Καντιώτης, ο μετέπειτα Επίσκοπος Φλωρίνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Emmanouil Simos
    ΗΡΩΑΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΕΙΡΗΝΑΙΟ ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ.
    ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΗΣ ΤΟΥ ΕΑΜ ΗΤΑΝ Ο ΣΑΜΙΩΤΗΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΡΑΘΟΚΑΜΠΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σύρος 6 Νοεμβρίου 2014.Ώρα 23.40
    Έχω,με όλο το σεβασμό προς το σχήμα του,να καταθέσω τα ακόλουθα:
    1.Ιεράρχης εγκαταλείπει το ποίμνιό του,για το οποίο υποσχέθηκε ενώπιον Θεού και ανθρώπων να ποιμαίνει.Το ποίμνιό του,σε μια ευαίσθητη απο εθνικής πλευράς περιοχή της πατρίδας μας,δοκιμάζεται οικτρά από τους κατακτητές,ιδίως από τους Βουλγάρους κομιτατζήδες.Περισσότερο ανάγκη της ποιμαντικής και κοινωνικής δράσης του είχαν οι πιστοί της Μητρόπολης του,παρά οι αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης,επάνω στα βουνά.Άλλο μια επίσκεψη στους αγωνιστές για τόνωση του φρονήματος των και άλλο η συνεχής διαβίωση.
    2.Σε εγκύκλιό του της 1ης Φεβρουαρίου 1944 απευθύνεται μόνο σε αγωνιστές του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ,χωρίς καμία αναφορά σε αγωνιστές άλλων οργανώσεων,π.χ ΕΔΕΣ,ΕΚΚΑ και άλλες.Δηλαδή Ιεράρχης κομματίζεται,αδιανόητο για έναν αντιπρόσωπο του Θεού επί της γης.
    3.Συμμετείχε στα Δεκεμβριανά.Κρίμα εάν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.Πάντως δεν έχω διαβάσει για αγώνες του προς αποτροπή εκτέλεσης αθώων πολιτών,ακόμα και γυναικών,από άνδρες του ΕΛΑΣ τόσο κατά τη διάρκεια της κατοχής,όσο και του Εμφυλίου Πολέμου.Φαίνεται η ποιμαντορική φροντίδα του συνίστατο στην ευλογία των όπλων των κομουνιστών για διάπραξη δολοφονιών.
    4.Είπε ότι ο κομουνισμός είναι η πραγματική βασιλεία του Θεού επί της γης.Θα τρίζουν τα κόκαλα των ιερέων,που εσφάγησαν απο τους κομουνιστές,τόσο κατά τη διάρκεια της κατοχής,όσο και του Εμφυλίου Πολέμου.Φαίνεται ότι δεν ζούσε κοντά στους αντάρτες για να πληροφορείται από πρώτο χέρι για τους φόνους αθώων μη κομουνιστών πολιτών
    5.Αργότερα αρνήθηκε να αναθεματίσει τον ένοπλο αγώνα του ΚΚΕ 1946-1949.Ίσως δεν είδε ή δεν άκουσε για τους εμπρησμούς εκκλησιών,δολοφονίες αθώων και βίαιες στρατολογήσεις γυναικών και νεαρών ακόμα εφήβων.
    Κωνστ. Πατιαλιάκας
    Αντιστράτηγος ε.α

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Elen Chion
    .......οπως το προαναφερεις......ιδιαιτερη προσωπικοτητα!!!! καλο βραδυ Παντελη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Θεόφιλος Θεόφιλος
    Οι ελάχιστοι πάντα ψάχνουν για πλατφόρμες προβολής...."έκανε έκκληση για όπλα που θα σκότωναν Έλληνες" "άχθος αρούρης".......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γιώργος Νύκτας
    ΦΩΤΙΣΜΕΝΟΙ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΑΝ ΙΣΤΟΡΙΑ! ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΠΟΥ ΣΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΟΥ ΛΑΟΥ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ΘEMA: TI ΛΩZANH TI KOZANH ! ( OΛA MAΣ ΘYMIZOYN ...)


    Η Συνθήκη της Λωζάνης Υπογράφηκε στη Λωζάνη της Ελβετίας στις 24 Ιουλίου 1923 από την Ελλάδα, την Τουρκία και τις Aλλες Xώρες που πολέμησαν στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, συμπεριλαμβανομένης και της ΕΣΣΔ

    ---------------- EXOYME KAI ΛEME ------------

    1. Η Ελλάδα Yποχρεώθηκε να πληρώσει σε EIΔOΣ (Eλλείψει Xρημάτων) τις πολεμικές ... Eπανορθώσεις. Η Aποπληρωμή έγινε με EΠEKTAΣH των Tουρκικών Eδαφών της ... Ανατολικής Θράκης πέρα από τα OPIA της συμφωνίας !!!

    1A. TI MAΣ ΘYMIZOYN ΣHMEPA TA "OIKONOMIKA" TEKTENOMENA TOY (EIKONIKOY/ΠΛAΣTOY) XPEOYΣ MAΣ ;; ΣYMΠTΩΣH ;;; ΔEN NOMIZΩ !!! AΦOY TO AΠAITOYN AΠPOKAΛYHΠTA TO "MEΓAΛO" ΠAΓKOΣMIO KAΠITAΛIΣTIKO ΣATANIKO OIKONOMIKO ΣYMΦEPON !!!



    2. Παραχώρησε τα Δωδεκάνησα στην Ιταλία, όπως προέβλεπε και η συνθήκη των Σεβρών .....

    2A. .... KAI META TON 2 KAΠITAΛIΣTIKO ΠAΓKOΣMIO ΠOΛEMO OΛEΣ OI ITAΛIKEΣ "KATAKTHΣEIΣ" ΠEPNOYΣAN ΣTO BAΣIΛEIO THΣ AΠOIKIOKPATEIAΣ THΣ AΓΓΛIAΣ ! KAI TA Δωδεκάνησα MAΣ !!! EYTHXOΩΣ ΠOY H MEΓAΛH ΣOBIETIKH ENΩΣH (... KOYMOYNIΣTEΣ ΣOY ΛEEI EXΘPOI THΣ EΛΛAΔOΣ ΣOY ΛEEI !!!) MEΣOΛABHΣE ME AΠEIΛH ΣYNEXEIA TOY ΠOΛEMOY EAN ΔEN ΔOΩΘOYN TA Δωδεκάνησα ΣTHN EΛΛAΔA ! TO OTI TA Δωδεκάνησα EINAI IΣTOPIKA EΛΛHNIKA KAI ΔIKA MAΣ TO OΩΦEIΛOYME ΣTHN ... ΣOBIETIKH ENΩΣH ΣTOYΣ KOYMOYNIΣTEΣ - TOYΣ EYXAPIΣTOYME ΘEPMA !!!



    O APXHΓOΣ ΣAΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μαρία Παντελάκη Κοβάτση
    Ο Χριστόδουλος μιλώντας τότε στην εκδήλωση αυτή είχε τονίσει μεταξύ άλλων: «Σε καμία χώρα της κατεχόμενης Ευρώπης δεν υπήρξαν ιεράρχες σαν τον Ηλείας Αντώνιο και τον Κοζάνης Ιωακείμ, που ανέβηκαν στο βουνό από την αγάπη προς την πατρίδα και προτίμησαν να συγκακοποιηθούν με τα αγωνιζόμενα παιδιά του λαού, κάτω από τη σημαία του αντιστασιακού ΕΑΜ, που δρούσε στις περιοχές τους, ενθαρρύνοντας με την παρουσία τους τα μαχόμενα τέκνα της πατρίδας».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Tsopanis Constantinos
    Γνωστός ο ρόλος του περί ου ο λόγος..... εξ ου και καθηρέθη από την Ιερά Σύνοδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή