Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013

Τα ρουσφέτια εκθέτουν και εκτίθενται εις κοινήν θέαν!!!

*Επιστολή απελπισμένου πατέρα προς τον βασιλιά

*Μια ενδιαφέρουσα έκθεση
για τις λεγόμενες πελατειακές σχέσεις

Γράφει ο δημοσιογράφος Ανδρέας Μακρίδης

                "Μεγαλιώτατε, λαβένω το θάρως να σας να σας γράψω, λαβάνω το θάρως για να σας γράψω διότι είμαι Βασιλώφρων από πάπου πρως πάπου, αλλά είμαι φτωχώς και εργάτης τίμιος πρως την Πατρίδα μου".
                Η ανορθόγραφη επιστολή του άγνωστου σε μας αποστολέα, γραμμένη σε σχολικό τετράδιο, έχει σταλεί στα Ανάκτορα στις 6 Φεβρουαρίου του 1966 για να αρχειοθετηθεί εννέα μέρες μετά. Το περιεχόμενό της, αποκαλύπτει ένα ανθρώπινο δράμα, αλλά ταυτόχρονα και το δράμα ενός ολόκληρου λαού, υποχρεωμένου να απευθύνεται με μια βαθειά, μυστικιστική προσδοκία, σε κάποιο υπέρτατο πρόσωπο, ικανό να τον λυτρώσει- αν όχι από τη μοίρα του, τουλάχιστον από τα δεινά του.


                "Μεγαλιώτατε, δεν έχω στέγη και έχω οικογένεια πού να βάλω την γυναίκα μου και τα παιδιά μου που σε ένα μήνα με διόχνουν από το σπίτι γιατί δεν έχω να πληρώσω το ενοίκειο, η απελπισία με έκανε να σας γράψω στον μεγάλω πατέρα της Ελλάδως για να με βοϊθήσεται. Μεγαλιώτατε είμαι πηροπαθής επεί Γερμανών δεν έχω πάρει ούτε μία δραχμή αποζημίωση για την καταστροφεί που μου έκαναν. Μεγαλιώτατε είμαι πάντα ακλόνητος εις το πλεβρόσας θα ήθελα πολύ να με βοϊθήσεται οσού είναι κάτι οικόπεδα πήσω από το νεκροταφείο της Καισαγιανής και κάθωνται πολλές οικογένειες φτωχές και τα έχουν καταπατημένα. Μεγαλιώτατε θα ήθελα να μου δώσετε ένα χαρτάκι από το χέρισας για να μου επητρέψουν να στήσω και εγώ μια παράγκα να βάλω την γυναίκα μου και τα παιδιά μου, έχεις γήνη και εσύ πατέρας και ξαίρεις τον πόνο των παιδιών Μεγαλιώτατε δεν πρώκηται να καταστρέψω πράσινο. καθώλου θα την στίσω την παράγκα μου μέσα σε άλο οικόπεδο το οποίον κατηκούνε και άλλες οικογένειες που είναι εκτώς σχεδίου πόλεως που είναι επήσις και αυτές φτωχές Η διαγογή μου είναι εξέρετος στο στρατό και στο πολητηκό μου βοίος στο στρατό είμουν ναρκοσηλέκτης και έχουν πάθει 2 αυτιά μου..."

                Την κατάληξη του αιτήματος του κατοίκου της Καισαριανής, δεν την γνωρίζουμε. Συναντούμε όμως την επιστολή του, μαζί με δεκάδες άλλα εκθέματα, στην εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο "Αρχεία, Πολίτες και Πολιτικοί", που λειτουργεί μέχρι το Σάββατο 9 Νοεμβρίου στην Ελληνοαμερικανική Ένωση (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι). Την οργάνωσαν τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, η Βιβλιοθήκη της Βουλής και η Ελληνική Αρχειακή Εταιρεία.
*Η αναγκαιότητα του "μέσου" στην Ελλάδα.

                Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να παρουσιάσει κανείς ένα αρχειακό υλικό με επιστολές, αναφορές, δημοσιεύματα και αιτήματα ενός ολόκληρου αιώνα. Ο πλέον εύκολος τρόπος, είναι να ακολουθήσει κανείς τη χρονολογική σειρά. Πιο δύσκολος, είναι ο θεματολογικός: Ο εκθέτης καλείται να ταξινομήσει το υλικό του με βάση δικές του κατηγοριοποιήσεις- και αν εκπροσωπεί το ίδιο το κράτος, κινδυνεύει να κατηγορηθεί πως προδίδει με τον τρόπο του τις υφιστάμενες κρατικές προεπιλογές. Υπάρχει βεβαίως, και ο δημοσιογραφικός δρόμος: Η ανάρτηση ντοκουμέντων με εντυπωσιακό έως συμβολικό περιεχόμενο. Η Έκθεση, καταφέρνει να συνδυάσει και τις τρεις παραπάνω επιλογές: Ξεκινώντας με υλικό των αρχών του 20ου αιώνα από τη Βιβλιοθήκη της Βουλής, παρουσιάζει επιστολές ευγνωμοσύνης κατοίκων διαφόρων περιοχών, προς τον "ευεργέτη" βουλευτή, τον "σωτήρα" πολιτικό. Άλλη κατηγορία εκθεμάτων αφορά τους "λυτρωτές του Έθνους", την προσωπολατρεία της εποχής του μεγάλου Διχασμού, που δίνει λαβή για την σκιαγράφηση ενός άλλου θεματολογικού πίνακα- εκείνου της προσωπικής αφοσίωσης και αφιέρωσης στον πολιτικό, το κόμμα, τον "πατέρα του Έθνους".

                Η έντονα φαντασιακή αίσθηση ενός ομφάλιου λώρου, που συνδέει τον ψηφοφόρο με μια μεγάλη πολιτική οικογένεια, δίνει σταδιακά τη θέση της στη συνειδητή χρησιμοθηρία των τελευταίων δεκαετιών. Ο σχεδόν προσευχητικός τόνος των επιστολών, απομεινάρι μιας αριστοκρατικής Πολιτείας, ξεθωριάζει περνώντας από τις ταραγμένες δεκαετίες των πολιτικών διώξεων- για να αναδυθεί μαζί με την νεώτερη Ελληνική Δημοκρατία, εκείνη η πάνδημη αίσθηση, που επιτρέπει ακόμα και στον απλό ψηφοφόρο να απευθύνεται στον πολιτικό του στον ενικό. Με τον τρόπο αυτό, η Έκθεση αποτελεί και ένα έμμεσο αφιέρωμα στο λεγόμενο πελατειακό κράτος, το οποίο έχει μπει στις μέρες μας στο στόχαστρο των κηρύκων της πολιτικής εξυγίανσης. Ο τόνος της Έκθεσης ωστόσο, δεν είναι διδακτικός: Πλάι στην επιστολή της γυναίκας που ζητά βοήθεια από τον Παναγιώτη Γεννηματά προκειμένου να βρει δουλειά στο Δημόσιο (επιστολή που έλαβε αρνητική απάντηση όπως ενημερωνόμαστε) θα συναντήσουμε την επιστολή του ένθερμου οπαδού, που του διαμηνύει πως δεν θέλει να του ζητήσει τίποτα, παρά μονάχα να του προσφέρει μια ηθική συμπαράσταση. Βλέποντας τις δύο προσεγγίσεις παράλληλες διαχρονικά, αναρωτιέται κανείς εάν υπήρξε ποτέ η μία χωρίς την άλλη- κι αν πίσω από την καταγγελία του ρουσφετιού, των "πρακτικών του παρελθόντος" και του "ταγκό για δύο", δεν κρύβεται και η προσπάθεια του πολιτικού κόσμου να αποσπασθεί από τον απαιτητικό επιστολογράφο, όσο και από τον ανιδιοτελή.
*Η αφίσα της έκθεσης

                Όπως αναφέραμε προηγουμένως ωστόσο, η Έκθεση διέπεται και από μία δημοσιογραφική λογική, που αγγίζει με τον τρόπο της και την σημερινή επικαιρότητα. Ο επισκέπτης θα απολαύσει δείγματα από το "Αρχείο Τρελλών" των Ανακτόρων, με τα αιτήματα προς την Φρειδερίκη για "μια ταμπακιέρα δερμάτινην καλής ποιότητος και δώδεκα κουτιά τσιγάρα καλής ποιότητος Αμερικάνικα". Θα θυμηθεί ωστόσο και τις εποχές, που κάποιος μπορούσε να απευθύνεται στη βασίλισσα Άννα- Μαρία για τον, προφυλακισμένο για χασισοκαλλιέργεια, πατέρα του, επικαλούμενος ότι "βοηθούσε εσάς και το κράτος από τον Κομμουνησμό 21 χρόνια τώρα με το ντουφέκη στην πλάτη". Και θα ανατριχιάσει ο επισκέπτης, βλέποντας τον ηγέτη της παρακρατικής "Πανελληνίου Εθνικής Σταυροφορίας", να ζητά χρηματική ενίσχυση για την εφημερίδα του, υπενθυμίζοντας πως είναι αγωνιστής, "όστις και τα χέρια του με αίμα έβαψεν δια την ευόδωσιν του επιδιωκόμενου σκοπού".
*... όστις και τα χέρια του με αίμα έβαψεν... 

                Κάνουνε κύκλους οι εποχές- και τις στροφές τους κάποιοι τις καταγράφουν και τις αρχειοθετούν. Την ώρα ακριβώς που ο ψηφοφόρος κατηγορείται ότι υπονόμευσε το μέλλον του, στέλνοντας στον πολιτικό του μυριάδες αιτημάτων που ικανοποιήθηκαν, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, η Βιβλιοθήκη της Βουλής και η Ελληνική Αρχειακή Εταιρεία, θέτουν τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων με μια συναρπαστική Έκθεσή τους. Για να στοχαστεί ο λαός για τη δημοπρασία της ψήφου του, αλλά και για να θυμηθεί ο πολιτικός, πως ο αγράμματος της Καισαριανής που ζητούσε μια στέγη υποσχόμενος πως δεν θα πατήσει το πράσινο, είναι ακόμη παρών και τον κοιτά στα μάτια.

Ανδρέας Μακρίδης

9 σχόλια:

  1. ΠΑΤΡΙΩΤΑΚΙ ΕΝΤΙΜΟ Το Ρουσφέτι στην Ελληνική κοινωνία (από την Τουρκική rüşvet "δωροδοκία" αναφέρεται στην πρακτική της (συχνά αναξιοκρατικής) εύνοιας κάποιων ατόμων εις βάρος άλλων, ενίοτε με σκοπό την εξαγορά υπηρεσιών. Για παράδειγμα, η «πώληση» ψήφων σε πολιτικούς που αποσκοπούν να κατέβουν σε εκλογές με σκοπό την πρόσληψη στο δημόσιο (γνωστή και ως «κομματική πρόσληψη») ή η μετάθεση σε ευνοϊκότερη θέση κατά την στρατιωτική θητεία. Φυσικά, οι έννοιες «πωλητής» και «πελάτης» στην προκειμένη έννοια μπορούν να παρθούν αντίστροφα, π.χ. η πώληση θέσεων με σκοπό την αγορά ψήφων· η έννοια «ανταλλαγή» ίσως να είναι κοντινότερα στην έννοια. Υπό αυτήν τη σκοπιά το Ρουσφέτι μπορεί να αποτελεί μορφή δωροδοκίας.

    Σχετική έννοια στην καθομιλουμένη είναι το μέσον, βύσμα, άκρη ή δόντι, η οποία αναφέρεται στο άτομο το οποίο έχει την δυνατότητα να κάνει την χάρη. Mέσον μπορεί να υπάρχει και χωρίς αντάλλαγμα (π.χ. την «πώληση» ψήφων), τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα ή συνειδητά. Το φακελάκι είναι ελαφρώς συγγενική έννοια που αναφέρεται στο ποσό που ανταλλάσσεται κατά τον χρηματισμό παρόχων υπηρεσιών με σκοπό την ευνοϊκή μεταχείριση (συνήθως ακούγεται για τον χώρο τις ιατρικής περίθαλψης).

    Άλλη σχετική έννοια είναι η ρουσφετολογία.
    Νομιμότητα, αντιδράσεις και αποτελέσματα της πρακτικής

    Ως πρακτική η οποία παραβιάζει κανόνες ισότητας, ισονομίας, αξιοκρατίας και αμεροληψίας (εκφρασμένοι και από την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα), θεωρείται καθαρά αντιδεοντολογική, πράξη διαφθοράς, και συνήθως είναι παράνομη.

    Είναι συνεπακόλουθο πως το Ρουσφέτι ακολουθεί πρακτική δύο μέτρων και δύο σταθμών ή/και υποκρισίας.

    Στην Ελλάδα η πρακτική είναι αντισυνταγματική σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 4 του συντάγματος που επιβάλουν ισονομία, αξιοκρατία και αμεροληψία: «Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου.» και «Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις.».

    Πολλοί Έλληνες πιστεύουν - συνήθως με πικρία - πως η Ελλάδα λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό με γνώμονα το Ρουσφέτι.

    Ως πρακτική η οποία παραβιάζει κανόνες υγιούς λειτουργίας κάθε υπηρεσίας που επηρεάζεται - π.χ. με την πρόσληψη χαμηλότερης ποιότητας υπαλλήλων με σκοπό την εξαγορά ψήφων - είναι δεδομένο πως η οικονομία και γενικά παραγωγική ικανότητα μιας χώρας υποβαθμίζεται με την πρακτική.

    Γιωργος Βασιλειαδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Λιγοι εχουν υπερηφανεια που να μην αγοραζεται.... thank you for sharing.

    Angeliki T Greek

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Λιγοι εχουν υπερηφανεια που να μην αγοραζεται.... thank you for sharing.

    Angeliki T Greek

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ενδιαφέρον,κρίμα που δεν είμαι Αθήνα, όσο για τον κάτοικο της Καισαριανής με συγκίνησε ....!!!!!!!

    Pinelopi Gkouma

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΚΥΡΙΕ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ,ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ.


    Αθανάσιος Μανουσάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ ενδιαφέρουσα η αναρτηση, σας ευχαριστούμε...

    Ευθυμία Αθανασιάδου-Μαράκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "Τ' είχες Γιάννη, τ' είχα πάντα". Η πατρίδα μας έχασε οριστικά και αμετάκλητα την ευκαιρία να γίνει σύγχρονο κράτος μετά την δολοφονία του Εθνικού Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια.

    Dimitris E. Evangelidis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πλέον,μόνον εκθέτουν και εκτίθενται.Δε γίνεται κάτι άλλο,διαφορετικό.Λύσεις και προτάσεις δε βλέπουμε βιώσιμες και πραγματιστικές για την Πατρίδα και το Έθνος.

    Αναστάσιος Σφονδύλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σύρος 22 Νοεμβρίου 2014.Ώρα 16.45
    Όσοι έχουν υπηρετήσει σε Δημόσιες Υπηρεσίες πολλά έχουν γνωρίσει και ζήσει.Η αναξιοκρατία είναι γνήσιο τέκνο της ρουσφετολογίας,παρά την ισότητα και ισονομία,που καθορίζονται ρητά από το ισχύον Σύνταγμα της χώρας μας.Επίσης πολλά έχουν να καταθέσουν αυτοί,που υπέστησαν τις δυσμενείς συνέπειες της ρουσφετολογίας,γιατί αδικεί σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις.Παραδείγματος χάρη υπήρξε στο παρελθόν Αρχηγός του Στρατού,Πρόεδρος του Ανωτάτου Στρατιωτικού Συμβουλίου,ο οποίος στις συνεδριάσεις του οργάνου για τις προαγωγές των Ανωτάτων Αξιωματικών με την έναρξη αυτής δήλωνε ότι αυτοί οι πέντε προάγονται και αυτοί οι έξι αποστρατεύονται,χωρίς καμιά αντίρρηση και ψηφοφορία.Σήμερα στις αποφάσεις του οργάνου τίθεται το ναι ή το όχι κάθε μέλους με αιτιολογία.
    Τα τελευταία χρόνια με την καθιέρωση του ΑΣΕΠ,αλλά και άλλων εποπτικών οργάνων καθώς και με τη θέσπιση νόμων,που καθορίζονται αντικειμενικά κριτήρια,η κατάσταση έχει βελτιωθεί κατά πολύ.Υποχρέωση της πολιτείας,αλλά και των ενεργών πολιτών της,είναι ο εντοπισμός και η καταγγελία στις αρμόδιες αρχές των απαράδεκτων αυτών φαινομένων σε μια πολιτεία,που θέλει να είναι ευνομούμενη,για τον καταλογισμό ευθυνών στους ενόχους και τη θεραπεία των τυχόν υφισταμένων κενών.
    Πατιαλιάκας Κωνσταντίνος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή