Δευτέρα 20 Μαΐου 2013

Καραϊσκάκης και Μιαούλης: Μια αυθεντική περιγραφή τους

*Η αρχή της δημοσίευσης των απομνημονευμάτων του Έϊντεκ στην "Αρμονία" το 1900. 





Γράφει ο Παντελής Στεφ.  Αθανασιάδης



                Πολλές φορές έχουμε απορία, πώς να ήταν άραγε πρόσωπα του παρελθόντος, που θαυμάσαμε ή αγαπήσαμε και τα οποία έζησαν σε εποχές, στις οποίες δεν υπήρχε η τέχνη της φωτογραφίας. Βέβαια διασώθηκαν σπουδαίες μερικές φορές ζωγραφικές απεικονίσεις, αλλά πάντα υπάρχουν αμφιβολίες για την ακρίβεια της απεικόνισης.
          Τέτοιες απορίες εδώ την Ελλάδα έχουμε για παράδειγμα, για τα πρόσωπα των ηρώων της Επανάστασης του 1821, αν και έχουμε ζωγραφικές απεικονίσεις για πλείστους εξ αυτών.
          Έτσι, ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι αφηγήσεις  απομνημονευματογράφων για το πώς έβλεπαν, ενώ εξελίσσοντο τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα, τις μορφές των πρωταγωνιστών, που εμείς σήμερα με την απόσταση του χρόνου θεωρούμε μυθικές.
*Ο Έϊντεκ

          Τέτοιες περιγραφές για δυο μεγάλες μορφές της εθνικής παλιγγενεσίας, μας δίδει στα απομνημονεύματά του ο Έϊντεκ. Ο γερμανικής καταγωγής στρατιωτικός. βαρώνος Έϊντεκ Κάρολος Γουλιέλμος , με υπόδειξη του βασιλιά της Βαυαρίας Λουδοβίκου Α΄, ήλθε στην επαναστατημένη Ελλάδα και πήρε ενεργό μέρος στον αγώνα της Ανεξαρτησίας. Το 1829 αρρώστησε και επέστρεψε στην Βαυαρία. Με την κάθοδο του Όθωνα στην Ελλάδα αργότερα, διορίστηκε μέλος της Αντιβασιλείας και επανήλθε στη χώρα μας  
          Τα απομνημονεύματά του από τα γεγονότα της Επανάστασης, δημοσιεύθηκαν στην Ελλάδα το 1900, στο περιοδικό «Αρμονία». Από εκεί πληροφορούμαστε πώς έμοιαζαν ο Γεώργιος Καραϊσκάκης και ο Ανδρέας Μιαούλης, το 1826, με τους οποίους συνεργάσθηκε.
*Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης με τη χρυσοκέντητη φορεσιά του.


Το πορτρέτο του Καραϊσκάκη


                Ο Καραϊσκάκης  τότε, είχε στρατοπεδεύσει στην Ελευσίνα ενόψει της πολιορκίας της Ακρόπολης. Τότε, έκανε επίσκεψη στη φρεγάτα με τους φιλέλληνες, όπου τον είδε ο Έϊντεκ και τον περιγράφει ως άνδρα ψηλό, ισχνό, με παχύ μαύρο μουστάκι.
          Το μέτωπό του δεν ήταν φαρδύ «αλλά καλώς εσχηματισμένον και υπό τας μεγάλας τοξοειδείς οφρύς, έλαμπον έξυπνοι καραδοκούντες και βαθέως εμπεπηγμένοι οφθαλμοί, οίτινες όμως επληρούντο πυρός άμα ως περιήρχετο εις σφοδρότερα ψυχικά πάθη».
          Και συνέχιζε την περιγραφή αναφέροντας ότι είχε λεπτή μύτη, προεξέχοντα μήλα στις παρειές και μεγάλο στόμα.
          Το πρόσωπό του που ήταν ισχνό και υποκίτρινο χρώμα στηρίζονταν «επί κατεσκληκότος τραχήλου- εικών της φθίσεως, διότι επί των παρειών ωσαύτως επεκάθητο το νοσηρόν εκείνο ερύθημα της φθίσεως, η δε φωνή του ήτο βρογχώδης και έβηχεν ισχυρώς». «Κατεσκληκός» σημαίνει ο μαραμένος. Προέρχεται από το ομηρικό ρήμα σκέλω, που σημαίνει μαραίνομαι, ξηραίνομαι. Η λέξη σκέλω, απαντάται στην Ιλιάδα και από την ίδια ρίζα παράγεται και η λέξη σκελετός.
          Το μπροστινό μέρος του κρανίου του ήταν κουρεμένο, πίσω όμως ανέμιζε στον αυχένα και στους ώμους του μαυριδερή κόμη. Μερικές φορές μάζευε τα μαλλιά του και τα έκρυβε κάτω από το φέσι του.
           Ο Καραϊσκάκης, που είχε ζήσει χρόνια στην Αυλή του Αλή Πασά, φορούσε αλβανική στολή και  από πάνω φορούσε ένα κόκκινο επενδύτη σαν αυτόν που εισήγαγε ο τοπάρχης των Ιωαννίνων ως αυλική στολή. Ήταν μακρύς και κάλυπτε την φουστανέλα του, φτιαγμένη από εκλεκτό λευκό περκάλι. (Σ.Σ. Η λέξη περκάλι αφορά την ύφανση και έχει σχέση με την πυκνότητά της). Φορούσε ακόμα, μια φέρμελη («εσωκάρδιον άνευ χειρίδων») με χρυσά πυκνά κεντήματα, τόσο πυκνά μάλιστα, που δεν φαίνονταν ευδιάκριτα το αρχικό ύφασμα.
          Στα πόδια φορούσε τουζλούκια. (Σ.Σ. Τα τουζλούκια,  είναι περικνημίδες από τσόχα, φοδραρισμένη με σαγιάκι δηλαδή μάλλινο ύφασμα επεξεργασμένο στη νεροτριβή). Φορούσε τέλος κόκκινες παντόφλες.
          Ένα τούρκικο σπαθί μέσα σε χρυσή θήκη ήταν κρεμασμένο από τους ώμους του με φαρδύ κόκκινο μεταξωτό κορδόνι. Στη ζώνη του, που ήταν διακοσμημένη με χρυσό υπήρχαν πιστόλες με μαλαματένιες λαβές.
          Ο αρχιστράτηγος της Στερεάς Ελλάδος μιλούσε ελληνικά και αλβανικά.
*Ο Ανδρέας Μιαούλης ζωγραφισμένος από το Πέτερ Φον Ες


Το πορτρέτο του Μιαούλη


          Αυτή την εικόνα για την όψη του Καραϊσκάκη, μας δίνει ο  Έϊντεκ και συνεχίζει με την παρουσίαση του Ανδρέα Μιαούλη.
          «Το αγαθόν ειλικρινές πρόσωπον αυτού- σημειώνει- μετά του ανοικτού μετώπου, των φιλοφρόνων οφθαλμών και της καμπυλουμένης προς τα εμπρός ευρείας ρινός του άνωθεν υποφαίου μύστακος ενέπνεεν εμπιστοσύνην και σεβασμόν».
          Είχε κοντό και δυνατό λαιμό , πλατύ αυχένα, μεγάλο κεφάλι με αραιά κοντά και ψαρά μαλλιά, επάνω στα οποία φορούσε φέσι με γαλάζια φούντα. Φορούσε βαθυκύανη φορεσιά, απλά διακοσμημένη, με μαύρα μεταξένια γαϊτάνια και φαρδιά βράκα, μέχρι το γόνατο. Επίσης φορούσε λευκές κάλτσες και μαύρες μαλακές παντόφλες.
          Στη μέση του τύλιγε φαρδύ μεταξένιο κόκκινο ζωνάρι με χρυσοΰφαντα νήματα.
          Ο Υδραίος ναύαρχος μιλούσε ελληνικά και αλβανικά, λίγα ισπανικά και πορτογαλικά και καταλάβαινε κάποια ιταλικά.
          «Μορφή μεγαλοπρεπής, επιβλητική και ευσταθής» κατέληγε ο Έϊντεκ για τον Μιαούλη.
          Πάντως Καραϊσκάκης και Μιαούλης μόλις και μετά βίας- κατά τον Έϊντεκ-  ήξεραν να γράφουν και μόνο το όνομά τους!


Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης



Υ.Γ. Για τον Καραϊσκάκη βλέπε και εδώ http://sitalkisking.blogspot.gr/2013/03/blog-post_12.html

26 σχόλια:

  1. Ο γιος του Καραίσκου και της καλογριάς ....γνωστός βωμολόχος, αλλά και παλικάρι απο τα λίγα !!!!


    Vakis Tsiompanidis Kthnotrofia

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είχε χρόνια φυματίωση ο άνθρωπος, γι' αυτό ήταν χλωμός και έβηχε.

    Ανα Ραχήλ Ζουμάνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ναι, έτσι είναι... Αλλά παρά την χρόνια ασθένεια, δεν έπαψε να είναι παλικάρι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συμφωνώ απόλυτα, άλλωστε είναι ο αγαπημένος μου ήρωας. Εκτός από γενναίος ήταν και ευφυέστατος, μορφωμένος και αναρχικός. επαναστάτης με τα ούλα του...

    Ανα Ραχήλ Ζουμάνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σωστά τα λες... Διαφωνώ μόνο για το επίπεδο της μόρφωσής του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ !!!!!!!ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ ΚΥΡΙΕ ΠΑΝΤΕΛΗ !!!!! ΠΑΝΤΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΚΑΤΙ ΝΕΟ!!!!!

    Dimitrios Kadoglou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Aυτοι μας παρεδοσαν Eλλαδα εμεις τι παραδιδουμε στα παιδια μας;

    Eirhnh Agoyrida

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο ταφος του ηρωα Καραισκακη βρισκεται στην Σαλαμινα στην εκκλησια του Αγιου Δημητριου στο κεντρο της πολης.Στον περιβολό του ναου υπαρχει η προτομη του ηρωα.

    Konstantina Casadei

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ο Καραϊσκάκης όντως ετάφη στη Σαλαμίνα, αλλά αργότερα επί Όθωνος έγινε ανακομιδή των οστών του ήρωα τα οποία μεταφέρθηκαν στον Πειραιά. Βλέπε σχετικά στη θέση http://sitalkisking.blogspot.gr/2013/03/blog-post_12.html#more

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στα απομνημονεύματά του , ο Ειντεκ -γερμανικής καταγωγής στρατιωτικός-που πήρε μέρος ,στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας και που διορίστηκε , από τον βασιλιά Οθωνα , μέλος της αντιβασιλείας , περιγράφει τα πρόσωπα δύο σπουδαίων μορφών της επαναστάσης..του Γεωργίου Καραισκάκη και του Ανδρέα Μιαούλη!Η περιγραφή τους , δημοσιεύεται το 1900 στο περιοδικό ''αρμονία''Ο Καραισκάκης , περιγράφεται , ως άνδρας ψηλός , πολύ λεπτός , με μαύρο μουστάκι..το πρόσωπό του , με χαρακτηριστικό , κιτρινισμένο χρώμα , σύμπτωμα της φυματίωσης , από την οποία έπασχε , έχοντας παράλληλα , βραχνή φωνή και πολύ έντονο βήχα..μακριά μαύρα μαλλιά, που τα΄εκρυβε , κάτω από το φέσι του , κάλυπταν τον αυχένα και τους ώμους του..φορούσε , αλβανική στολή και απο πάνω κόκκινο επενδυτή.Φουστανέλλα , με εξαιρετική ύφανση και εσωτερικού τύπου φανέλλα , με χρυσά πυκνά κεντήματα , συμπλήρωναν την ένδυσή τουΣτα πόδια του , περικνημήδες από τσόχα και κόκκινες παντόφλες , ολοκλήρωναν την εικόνα του.Τούρκικο σπαθί σε χρυσή θήκη , βρισκόταν κρεμασμένο στους ώμους του και στην ζώνη του , διακοσμημένη με χρυσό , υπήρχαν πιστόλια με μαλαματένιες λαβές.Μιλούσε αλβανικά και ελληνικά.Ο Ανδρέας Μιαούλης , παρουσιάζεται στα απομνημονεύματα , ως αγαθό και ειλικρινές πρόσωπο , με μάτια και παρουσία , που ενέπνεαν εμπιστοσύνη και σεβασμό!κεφάλι , με αραιά κοντά και ψαρά μαλλιά , καλυπτόταν από φέσι με γαλάζια φούντα.Φορούσε , απλά διακοσμημένη , γαλάζια φορεσιά και φαρδιά βράκα μέχρι το γόνατο ..λευκές κάλτσες και μάυρες μαλακές παντόφλες , συμπλήρωναν την παρουσία του.Μορφή επιβλητική και μεγαλοπρεπης , έπαιξε και αυτός τον δικό του σημαντικό ρόλο!Μολις και μετά βίας , ήξεραν και δύο να γράφουν το όνομά τους..ούτε οι κακουχίες της ζωής , ούτε οι αρρώστιες όμως , στάθηκαν εμπόδιο , μπροστά στην ανδρεία και στην δύναμη ψυχής , που κουβαλούσαν μέσα τους....τους θυμόμαστε και τους τιμούμε!!

    Φανη Πιατα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Τέτοιες περιγραφές για δυο μεγάλες μορφές της εθνικής παλιγγενεσίας, μας δίδει στα απομνημονεύματά του ο Έϊντεκ. Ο γερμανικής καταγωγής στρατιωτικός, βαρώνος Έϊντεκ Κάρολος Γουλιέλμος, με υπόδειξη του βασιλιά της Βαυαρίας Λουδοβίκου Α΄, ήλθε στην επαναστατημένη Ελλάδα και πήρε ενεργό μέρος στον αγώνα της Ανεξαρτησίας.' Aναφερει το κείμενο...... και ρωτω; ΠΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΕΙ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΤΟΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΡΟΛΟ ΠΟΥ ΠAIΞΑΝ ΟΙ ΑΓΓΛΟΙ, ΓΑΛΛΟΙ, ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΚΑΙ ΡΩΣΟΙ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ.... ΣΤΟ ΦΙΝΑΛΕ ΤΟΥ ΤΟ ΧΡΩΣΤΑΜΕ .... ΑΚΟΜΑ ΤΟΥΣ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ.

    Armandos Manafis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. H περιγραφή που μας δίνει ο Έιντεκ για τον Καραϊσκάκη, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, καθώς απέχει παρασάγγας από το πορτρέτο με το οποίο μεγαλώσαμε παιδιόθεν.

    Όλοι γνωρίζαμε πως ο Καραϊσκάκης είχε μακριά μαλλιά, αλλά όχι πως είχε ξυρίσει το μπρος μέρος του κρανίου του. Αυτό, σε συνδυασμό με το παραμορφωμένο από την ασθένεια πρόσωπό του, θα του έδινε σίγουρα μια μάλλον επίφοβη όψη, ριζικά διαφορετική από την καλωσυνάτη εκείνη του γνωστού πορτραίτου. Δεδομένου δε, πως στη μάχη μάλλον δεν φορούσε το φέσι του, (δεν θα ήταν δυνατόν να διατηρήσει μια πλούσια κόμη εγκλωβισμένη μέσα σε ένα φέσι πάνω στον καλπασμό του), μπορεί να φανταστεί κανείς τον θρυλικό Καραϊσκάκη περισσότερο σαν στοιχειό, σαν ημίθεο του πολέμου που ήταν, σαν απωανατολίτη πολεμιστή σαμουράι ενδεχομένως, ντυμένο όμως στα κόκκινα.

    Και πράγματι: Αν κοιτάξει κανείς το προσχέδιο του Κρατζάιζεν στο οποίο βασίστηκε το κατοπινό πορτρέτο του αγωνιστή, βλέπει τα ζαρωμένα μάγουλα, τα μάτια αποφασιστικά αν και με κάποια αδιόρατη μελαγχολία, που κατασταλάζει ωστόσο σε μοναχικότητα παρά σε θλίψη. Ο Τσόκος ωστόσο που ανέλαβε να συμπληρώσει το προσχέδιο του βαυαρού ζωγράφου, προσέδωσε στο πρόσωπό του ροδόχρωμα που μάλλον είχε στερηθεί, υγεία στα μάτια, και γενικότερα μιαν αύρα περισσότερο ταιριαστή για την πρωτοβάθμια σχολική εκπαίδευση, παρά για την πραγματική απόδοση της όψης και της ψυχοσύνθεσης του "Γιου της Καλογριάς"...

    Στο παραπάνω πλαίσιο, η ανάρτησή σου φίλε Παντελή "Σιτάλκη" Αθανασιάδη, υπήρξε πραγματικά διαφωτιστική: Μια δροσερή αύρα σε ένα δωμάτιο κλειστό από χρόνια.


    ΑπάντησηΔιαγραφή

  13. Η αρμπρές, διάλεκτος της αλβανικής, που μιλούσαν οι δύο πολέμαρχοι οφείλονταν στην αρβανίτικη εκ μητρός καταγωγή τους. Για τον Καραισκάκη μάλιστα θρυλείται ότι σπανίως χρησιμοποιούσε την ελληνική, χωρίς αυτό να τον κάνει, φυσικά, λιγότερο Έλληνα!


    Alexandra GL

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Και μια αναφορά στον Καραϊσκάκη από τον βρετανό ιατρό, Julius Millingen, ο οποίος αναφέρεται στη διαμάχη του καπετάνιου με την "κυβερνητική" παράταξη του Μαυροκορδάτου που είχε παραδώσει στον Γιώργο Τσόγκα το αρματωλίκι του:

    "Ήταν τόση η λύσσα του, τόσο τα πάθη του επηρέαζαν το ασθενικό του κορμί, που ενώ με δυσκολία στεκόταν στην κάμαρά του, ανέβηκε στο άλογο και ξαναβρήκε τον παλιό εαυτό του. Τα βαθειά σπινθηροβόλα μάτια του, μ' όλο που ήταν βυθισμένα στις κόγχες, έδειχναν με το άγριο βλέμμα τους ότι, ενώ το κορμί του έλιωνε, η ψυχή του έμενε η ίδια. Οι δίπλες ενός κίτρινου μαντηλιού του τύλιγαν το κεφάλι και τα πλαϊνά του προσώπου έδιναν στην ωχρή οστεώδη φυσιογνωμία του μια σκυθρωπή - θα έλεγα ευπροσήγορη - έκφραση".

    (Julius Millingen: "Memoirs of the affairs of Greece", μετ. Κυριάκου Σιμόπουλου, από την έκδοση "Πώς είδαν οι ξένοι την Ελλάδα του '21").

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αρβανίτης ηταν ο Μιαούλης, οχι ο Καραϊσκακης. Φαινεται ομως οτι ηξερε καποια αρβανιτικα, διοτι ειχε υπηρετησει στη φρουρα του Αλή Πασά Τεπελενλή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καταπληκτικό άρθρο,συγχαρητήρια !!!


    Κρίτων Βασιλικόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Υπέροχο άρθρο για δύο Έλληνες Ήρωες !!!!!!!!!!!!

    Pinelopi Gkouma

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Eμεις τους θυμομαστε και τους τιμουμε, ηθελα ναξερα εκεινοι αν μπορουσαν να δουν την σημερινη κατασταση τι θα ελεγαν? Nομιζω δεν θα ελεγαν!!!! Ήξεραν τι θα εκαναν, δεν υπηρχαν τοτε καναπεδες ευτυχως!!!!!!!!!!!!

    Konstantina Casadei

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Γιωργος Βασιλειαδης
    Σε ευχαριστούμε αγαπητέ και αναντικατάστατε για τις ιστορικές σου αναρτήσεις πατριωτάκι κύριε Αθανασιάδη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Anastasia Zafiriadou
    Αυτή η Ιστορία με ενδιαφέρει πολύ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. η μητερα του καραισκακη ηταν απο αμιγως ελληνοφωνο χωριο της αρτας
    ο μιαουλης ηταν διγλωσσος λογω καταγωγης
    ο καραισκακης ''εγινε'' διγλωσσος λογω υπηρεσιας επι πολλα ετη στην αυλη του αλη πασα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Τι βλακειες γραφετε καποιοι ασχετοι για τον Καραισκακη. Σαρακατσανος ηταν και απο την πλευρα της μητερας του και του Πατερα του. Η μητερα του μαλιστα καταγοταν απο την σαρακατσανικη οικογενεια οπλαρχηγων των Μπακολαιων. Επισης ο ΝΤΑΙΚ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΞΥΡΙΣΜΕΝΗ ΚΕΦΑΛΗ ΤΟΥ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗ ΑΛΛΑ ΚΟΝΤΟΚΟΥΡΕΜΕΝΗ ΜΠΡΟΣΤΑ. Ελληνικα μιλουσε και ο Αλη Πασας (κατα τον Αρβαντινο ειχε τουρκοδερβισικη καρταγωγη απο τον παππου του και αλβανικη απο την μητερα του) αυτο τον εκανε Ελληνα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Νίνα Γκούδλη
    Συγχαρητήρια Παντελή!...Το άρθρο σου τιμά τα παλικάρια-ήρωες που αν ζούσανε τώρα, θα κλαίγανε για την πατρίδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Eleni Chioni
    .....κατεσκληκος,,,αλλα γενναιος!!! Εξαιρετικο Παντελη !! νασαι καλα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Anna Xirou Messini
    Ωραίες οι Περιγραφές. Σαν Να Ζωγράφισε Τα Πρόσωπα αλλα... Αν Δεν Ξέρανε Ίσως Ούτε Το Όνομα Τους Να Γράψουν... Και Ηγηθηκανε Μιας Επανάστασης. Τότε... Ο Χαρακτήρας Και Η Προσωπικότητα. Έφτανε Από Μόνη Της. Την. Καλησπέρα Μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Δημήτριος Χατζηπουλίδης
    Από τους κορυφαίους ήρωές μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή