Είναι μια περίεργη σειρά γεγονότων της
Ιστορίας, που δημιούργησαν ένα κουβάρι, το οποίο αρχίζει από τη Στοκχόλμη,
περνάει από το Διδυμότειχο το 1713, από το Παρίσι το 1878, την Αγία Πετρούπολη
το ίδιο έτος, αγγίζει την ελληνική βασιλική οικογένεια του Γεωργίου Α΄ και
καταλήγει πάλι στη Σουηδία, μετά την επανάσταση των μπολσεβίκων.
Η
ιστορία που θα αφηγηθούμε σήμερα αφορά τον βασιλιά της Σουηδίας, Κάρολο τον
ΧΙΙ, που η σκληρή μοίρα του στέρησε τη ζωή στα 36 του χρόνια. Είναι ο βασιλιάς,
που από τις κρύες και χιονισμένες πεδιάδες της Σκανδιναβίας, και τις μεγάλες
κατακτήσεις στην Ευρώπη, βρέθηκε να είναι περιορισμένος από τους Οθωμανούς στο
Διδυμότειχο, επί 11 μήνες. Ο περιπετειώδης βίος του περιγράφεται στο παρόν
ιστολόγιο και στη θέση http://sitalkisking.blogspot.gr/2009/11/blog-post_23.html
Ο
Κάρολος, αφού πολέμησε σε όλη σχεδόν Ευρώπη, ηττήθηκε στην Πολτάβα από τον
Μεγάλο Πέτρο της Ρωσίας, κατέφυγε στο Μπεντέρ της Μολδαβίας. Αλλά αργότερα οι
Τούρκοι τον υποχρεώσαν να περιοριστεί στο Διδυμότειχο. Όταν έφυγε από το Διδυμότειχο το 1713 κατόρθωσε
να φτάσει στη Σουηδία μέσα σε 15 μέρες, ιππεύοντας πολλές ώρες κάθε μέρα.
Ανέλαβε και πάλι το βασίλειό του από την αδελφή του Ούλρικα- Ελεονόρα και
άρχισε να δημιουργεί ένα νέο στρατό για να συνεχίσει τους κατακτητικούς του
πολέμους.
Το 1718
διεξήγαγε ένα νέο πόλεμο εναντίον της Νορβηγίας, αλλά έχασε τη ζωή του κατά την
πολιορκία της Frederiksten στις 11 Δεκεμβρίου.
Για το
θάνατό του διατυπώθηκαν πολλές συνωμοσιολογικές ερμηνείες, αλλά οι περισσότερες
έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι σκοτώθηκε από σφαίρα που προήλθε από το
νορβηγικό φρούριο και όχι από κάποιον συνωμότη Σουηδό. Η μοιραία σφαίρα χτύπησε
την αριστερή πλευρά του κρανίου του και βγήκε έξω από τα δεξιά.
Εδώ
τελειώνει το πρώτο μέρος της ιστορίας μας.
*Ο Σουηδός ζωγράφος Γκούσταβ Γκέτερστρομ στο ατελιέ του
Ο ζωγράφος Γκούσταβ Γκέτερστρομ
Μπαίνουμε
πλέον στο δεύτερο μέρος. Το 1878 στην Παγκόσμια Έκθεση στο Παρίσι έκανε την
εμφάνισή του ένας Σουηδός ζωγράφος ηλικίας τότε 32 ετών, ο Γκούσταβ Γκέτερστρομ.
Εκείνη
τη χρονιά έγινε μέλος της Ακαδημίας των Τεχνών στη Στοκχόλμη. Ταυτόχρονα
έπαιρνε μέρος και στο Εαρινό Σαλόνι Ζωγραφικής στο Παρίσι. Ένας πίνακάς του
έκανε μεγάλη εντύπωση και συζητήθηκε αρκετά. Παρίστανε τη νεκρική πομπή, που
αποτελούσαν οι στρατιώτες του Καρόλου, οι οποίοι μετέφεραν σε ένα φορείο το
σώμα του νεκρού βασιλιά τους.
Οι
αντιδράσεις που ξεσήκωσε το μοτίβο που επέλεξε ο ζωγράφος και δεν αποτελούσε μια ρεαλιστική απεικόνιση της μεταφοράς του
νεκρού, αλλά ένα φανταστικό αφιέρωμα στον πεθαμένο βασιλιά, υπήρξαν έντονες. Οι
κριτικές πολλές. Η σορός του Καρόλου στην πραγματικότητα, δεν γύρισε στη
Σουηδία, τοποθετημένη σε ένα ανοιχτό φορείο, αν μάλιστα λάβει κανείς υπόψη του,
τον βαρύ χειμώνα στη Νορβηγία. Αλλά ο Γκέτερστρομ, ακολούθησε μια παράδοση της
ζωγραφικής. Σε κηδείες μεγάλων ανδρών και γυναικών, οι νεκροί εμφανίζονται
ντυμένοι με τα καλύτερα ρούχα τους, στην πομπή προς το νεκροταφείο.
*Ο πρώτος πίνακας, σε μεγάλο μέγεθος
Το ότι
έγινε δεκτός ο συγκεκριμένος πίνακας στο Εαρινό Σαλόνι Ζωγραφικής των Παρισίων,
ήταν από μόνο του ένα δείγμα για την αξία του ζωγράφου. Το ότι κέρδισε ο
πίνακας αυτός και το δεύτερο βραβείο στην κατηγορία του, ανέβασε τις μετοχές
του ζωγράφου.
Ωστόσο
η συζήτηση γύρω από τον πίνακα αυτόν, προκάλεσε το αιφνίδιο ενδιαφέρον από μια
εχθρική προς την Σουηδία πλευρά. Τη ρωσική πλευρά, με την οποία ο Κάρολος είχε
ανοιχτούς πολεμικούς λογαριασμούς. Στο Παρίσι στη Διεθνή Έκθεση, βρέθηκε ο
Μέγας Δούκας της Ρωσίας Κωνσταντίν Κωνσταντίνοβιτς, πρίγκιπας των Ρομανώφ. Εδώ
όμως τελειώνει το δεύτερο μέρος της ιστορίας μας.
*Ο Μέγας Δουξ Κωνσταντίν Κωνσταντίνοβιτς των Ρομανώφ
Ο Κωνσταντίνοβιτς
Το επόμενο κεφάλαιο της
ιστορίας μας, αρχίζει τώρα…
Ο Μέγας
Δούκας Κωνσταντίν Κωνσταντίνοβιτς ήταν το τέταρτο παιδί του Μεγάλου Δούκα
Κωνσταντίν Νικολάγιεβιτς της Ρωσίας και της συζύγου του Πριγκίπισσας Αλεξάνδρας
του Saxe-Άλτενμπουργκ.
Από την
παιδική του ηλικία, ενδιαφέρονταν περισσότερο για τα γράμματα, τις τέχνες και
τη μουσική και λιγότερο για την στρατιωτική ανατροφή του, που απαιτούσε για τα
αγόρια, η παράδοση των Ρομανώφ. Παρ 'όλα αυτά, υπηρέτησε στο Αυτοκρατορικό
Ρωσικό Ναυτικό όπου προκάλεσε δυσαρέσκεια με την συμπεριφορά του. Έτσι
εγκατέλειψε το Ναυτικό και εντάχθηκε στο ελιτίστικο σύνταγμα Izmailovsky της
αυτοκρατορικής φρουράς.
Ήταν λάτρης των γραμμάτων και των
τεχνών. Υπήρξε ταλαντούχος πιανίστας, και ανάμεσα στους στενούς φίλους του ήταν
και ο Τσαϊκόφσκυ. Ο Κωνσταντίνοβιτς μετέφρασε επίσης έργα ξένων συγγραφέων όπως
ο Σίλλερ και ο Γκαίτε στα ρωσικά και ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος για την ρωσική
μετάφραση του «Άμλετ» του Σαίξπηρ. Συνήθως υπέγραφε ως KΡ (από τα αρχικά των λέξεων Κωνσταντίν
των Ρομανώφ).
*Η πριγκίπισσα Όλγα, που έγινε βασίλισσα των Ελλήνων
Μεγαλύτερη
αδερφή του, ήταν η Μεγάλη Δούκισσα Όλγα, την οποία παντρεύτηκε ο Βασιλιάς
Γεώργιος Α ' των Ελλήνων, το 1867.
Εδώ η
ιστορία μας ακουμπάει λίγο την ελληνική βασιλική οικογένεια.
Άλλωστε
ο πολυσυζητημένος Μέγας Δούκας ήρθε και στην Ελλάδα το 1881 και έμεινε στη
ρωσική Μονή του Αγίου Παντελεήμονος στο Άγιον Όρος.
Στο
μετόχι της Χρωμίτσας στον Άθω, έχει βρεθεί το ημερολόγιο του Ρώσου πρίγκιπα
Κωνσταντίν Κωνσταντίνοβιτς των Ρομανώφ. Σ’ αυτό περιγράφει την παραμονή του
στην Κορμίλιτσα όπως λέγεται η συγκεκριμένη τοποθεσία στον Άθω, με ιδιόχειρα
σχέδια της περιοχής.
Ο Ρώσος
φιλότεχνος πρίγκιπας όταν βρέθηκε στο Παρίσι, εντυπωσιάστηκε, αλλά και σκεπτόμενος
διπλωματικά, αγόρασε τον πίνακα του Γκέτερστρομ με τον νεκρό Κάρολο έναντι
22.000 γαλλικών φράγκων, τον μετέφερε στο λεγόμενο Μαρμάρινο Παλάτι της Αγίας
Πετρούπολης και τον ανάρτησε εκεί. Το Μαρμάρινο Παλάτι είναι μέρος σήμερα του
Μουσείου Hermitage.
*Ο δεύτερος πίνακας, το αντίγραφο, έργο του 1884
Δυσαρέσκεια στη Σουηδία
Οι
οπαδοί του Κάρολου δυσαρεστήθηκαν, γιατί ο πολεμιστής βασιλιάς τους, νεκρός
έστω και σε πίνακα, βρέθηκε στα χέρια των μισητών εχθρών του των Ρώσων.
Σημειώθηκε μεγάλη κατακραυγή από τον σουηδικό Τύπο, γιατί ο εμβληματικός
πίνακας πουλήθηκε στη Ρωσία. Έτσι ξεκίνησε ένας έρανος, και ο Γκέτερστρομ κλήθηκε
να ζωγραφίσει ένα πιστό αντίγραφο. Τον δεύτερο πίνακα ο ζωγράφος, άρχισε να τον
ζωγραφίζει στη Φλωρεντία. Συνέχισε στο Παρίσι και τον τελείωσε στο αγρόκτημα
Krusenbergs στο Uppland το Νοέμβριο του 1884. Οι εργασίες για την ζωγραφική
αυτή κράτησαν μόλις ένα χρόνο. Ο πίνακας αυτός, δηλαδή το αντίγραφο, ανήκει σήμερα
στο Εθνικό Μουσείο της Στοκχόλμης.
Μετά
την Επανάσταση των Μπολσεβίκων στη Ρωσία, οι Σουηδοί κατόρθωσαν να εξαγοράσουν το
1934 από τους Ρώσους, τον πρωτότυπο πίνακα, ο οποίος πλέον βρίσκεται στο
Μουσείο Τέχνης του Γκέτεμποργκ. Ο Κάρολος, έστω και ως πίνακας, επέστρεψε
οριστικά πλέον στην πατρίδα του τη Σουηδία…
Ήταν
και αυτός ένας κύκλος της ιστορίας…
Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης
*Μελέτη του Γκέτερστομ για τον πίνακα που θα ετοίμαζε. Βρίσκεται στο Ελσίνκι.
Καταπληκτικο!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήSoula Koromilas Koutinas
Έξοχη ανάρτηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέραν από το ενδιαφέρον των λεπτομερειών της που συνδέουν διαφορετικά έθνη και πρόσωπα με αφορμή έναν πίνακα, σκιαγραφείται μια εποχή όπου τα σύμβολα ήσαν εξίσου ζωντανά με τους ανθρώπους. Μια εποχή που μύθοι, εικόνες, διηγήσεις, συγκροτούσαν έναν παράλληλο κόσμο, που φιλοδοξούσε να υπαγάγει το πρόσκαιρο στο διαχρονικό.
Andreas Makrides
Ευχαριστώ για τον εύστοχο σχολιασμό σου....
ΑπάντησηΔιαγραφήPantelis Athanasiadis
Παντελή εκπληκτική έρευνα- κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝικόλαος Γκότσης
Πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΝΑΡΤΖΙΔΗΣ
Ο Κάρολος ο 12ος έμαθε στους Σουηδούς να τρώνε τα κεφτεδάκια και τους λαχανοντολμάδες που έμαθε από την παραμονή του στο Διδυμότειχο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡώτησε και τον Vasilis Voudouragakis
Καταπληκτική ιστορία !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήDimitris Botsis
Φαντάσου να την κάναμε ταινία! Αλλά στη μίζερη Ελλάδα το πολύ πολύ να κάνεις ένα road movie Έδεσσα-Ζυρίχη και αυτό με συμπαραγωγή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝατάσα Μποζίνη
Πολύ ενδιαφέρουσα αφήγηση, σας ευχαριστούμε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαθαίνουμε πολλά που αγνοούσαμε για τον τόπο μας.
Ελένη Γκαλδάνα
Νice
ΑπάντησηΔιαγραφήEdmond Satka
Φοβερή ανάρτηση (όπως πάντα) :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπολαμβάνω να διαβάζω τ' άρθρα σου. Σ' ευχαριστώ Παντελή για την ανάρτηση στο χρονολόγιο μου...!
ΑπάντησηΔιαγραφήLitsa Gouni-Das
Ενδιαφέρον θέμα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαναγιώτου Πελαγία
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ
Άρτεμις παπ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ενδιαφέρον!
Aliki Michalopoulou-Calmes
Εντυπωσιακή η ζωή και το τέλος του βασιλιά Καρόλου..πιο εντυπωσιακός ο πίνακας που ακολούθησε , η πορεία του και ο συμβολισμός του , που όξυνε τα πάθη των ανθρώπων και χαρακτήρισε μιά συγκεκριμένη εποχή..η ιστορία είναι εδώ , για να μας διδάξει , χωρίς όμως , να πρέπει να μας κρατά αιχμάλωτους..γιατί η ζωή συνεχίζεται...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦανη Πιατα
Εξαιρετικο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔημητρα Μερμηγκα
You made my day! thank you very much for sharing! This is a fascinating piece of history!
ΑπάντησηΔιαγραφήAngeliki T Greek
Δημήτριος Αναστασιάδης
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια πρώτη ίσως φορά, μετά από καιρό, διαβάζω, διαβάζω και μαθαίνω. Εξαιρετικά, Παντελή! Σ ευχαριστώ!
Anastasia Papadopoulou
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραία αφήγηση. Τελικά μέσα στους πολέμους, στα καθεστώτα του μεσαίωνα και σε όλη αυτή την προπολεμική ατμόσφαιρα της Ευρώπης υπήρχαν και οι πεφωτισμένοι άνθρωποι των τεχνών, των γραμμάτων και του πολιτισμού που καλλιέργησαν και διέσωσαν την καλή πλευρά της ιστορίας της Ευρώπης και των λαών της!
Manolis Simos
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΟΥ ΑΡΕΣΕ. ΓΙΑΤΙ ΚΑΤΙ ΚΑΤΕΧΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΛΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΕΞΗΓΕΙΣ. ΓΙΑΤΙ ΗΡΘΕ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΟΥ Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΟ 1878.
Maria Topouzi
ΑπάντησηΔιαγραφήγιασου παντελη με τα ωρεα σου αρθρα και γνωσεις σε ευχαριστω πολλη για οτη μαθενω απο σενα νασε καλα καλο βραδυ
Άννα Παπαδημητροπούλου
ΑπάντησηΔιαγραφήΜιλάμε για εξαιρετικό πίνακα, κοίτα τα βράχια, την κίνηση των ανθρώπων, τρελάρας ο ζωγράφος βέβαια ως προς το θέμα, αλλά μήπως κι αυτό δεν είναι μέσα στη ζωή; Πάντως σ ευχαριστώ Παντελή για την πολύ ενδιαφέρουσα αφήγηση,να είσαι καλά.
Νίνα Γκούδλη
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ Παντελή για την τόσο καλογραμμένη, άγνωστη σε μένα ιστορία. Να είσαι γερός!..🌺🌷🌻🌸
Tη Δευτερα του Αγιου Πνευματος ο Θανασης Γουρίδης,
ΑπάντησηΔιαγραφήπαρουσιασε εκπληκτικές λεπτομερειες απο τη ζωη του Καρόλου, στο Διδυμότειχο.
Όλα αυτα θα περιλαμβάνονται στο νεο του βιβλίο.
Η διάσταση που έδωσες στην ιστορία πίνακα ειναι όντως ξεχωριστη. Καλο καλοκαίρι
Ευχαριστώ Θόδωρε... Σου υπενθυμίζω και το άλλο άρθρο μου για τον Κάρολο ΧΙΙ της Σουηδίας στη θέση http://sitalkisking.blogspot.gr/2009/11/blog-post_23.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΜία άγνωστη σε πολλούς μας ιστορία!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήKiriaki Vretos
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπέροχο !
Λιζα Σαραντιδου
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικά ενδιαφέρον!
Athina Zarda
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπέροχη, Τέλεια η αφήγηση Παντελή. Ευχαριστώ πολύ για τα όμορφα άρθρα σου που πλουτίζουν τις γνώσεις μας.!!!!!
Χάρης Αντωνακούδης
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνδιαφέρον και αυτό. Πάντα μαθαίνουμε από τις ιστορικές σου αναρτησεις
Eleni Nioti
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι ωραια περιγραφή. Εμείς τωρα τα διαβάζουμε σαν παραμύθι και ομως μερικα απο αυτά τα γεγονότα άλλαξαν την ιστορία. Σ'ευχαριστούμε Παντελη νασαι καλα
Katerina Ioannidou
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπέροχο άρθρο! Θαυμάσια αφήγηση! Μαθαίνουμε ιστορία ,μέσω των γραπτών σας κύριε Αθανασιάδη ..
Να είσαστε πάντα καλά!
Λίζα Σαραντίδου-Πασιαλή
ΑπάντησηΔιαγραφήEξαιρετικά γλαφυρό το κείμενό σου Παντελή.Το διαβάζει κανείς μονορούφι και το απολαμβάνει. Θα μου επιτρέψεις όμως-με το θάρρος (και όχι θράσος ελπίζω) της σουηδομαθούς- να επισημάνω ότι η ορθή απόδοση του ονόματος του ζωγράφου είναι Γκούσταφ Σέντερστρεμ (Gustaf Cederström). Τη δεύτερη εκδοχή του πίνακα τη ζωγράφισε μέσα σε ένα χρόνο αποτραβηγμένος στο πατρικό του κτήμα Κρούσενμπεργκ στα νότια της Ουψάλας.Ο ζωγράφος απέδωσε τη μεταφορά της σωρού του πολεμιστή βασιλιά με τρόπο που ενέπνεε τον ίδιο ως καλλιτέχνη, επιλέγοντας συνειδητά να μη μείνει πιστός στην ιστορική αλήθεια.Στην πραγματικότητα η σωρός είχε μεταφερθεί νύχτα στο στρατηγείο του σουηδικού εκστρατευτικού σώματος στη Νορβηγία, τοποθετήθηκε σε απλό φέρετρο από σημύδα και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στη σουηδική πόλη Ουντεβάλα βορείως του Γκέτεμποργκ όπου και βαλσαμώθηκε.Απολογούμενος-τρόπον τινά- για την καλλιτεχνική ελευθερία που επέτρεψε στον εαυτό του ο Σέντερστρέμ έγραψε το 1919 : «Πράγματι, δεν πέρασε τα σύνορα ο Κάρολος ΧΙΙ μεταφερόμενος ακάλυπτος πάνω στους ώμους των ανδρών του, αλλά έχει ενοχλήσει κανέναν ότι εγώ τον παρουσίασα με τον τρόπο αυτό; Πρέπει να είμαστε προσεχτικοί με το απόλυτο ψέμμα αλλά μια σοφά επιλεγμένη ποιητική άδεια θα πρέπει να επιτρέπεται..». Οι Καρολίνοι-στρατιώτες στον πρώτο πίνακα έχουν τα χαρακτηριστικά των παρισινών ανδρικών μοντέλλων που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος ενώ στο δεύτερο πίνακα απεικόνισε τα πρόσωπα στρατιωτών, χωρικών , φίλων και συγγενών του στη Σουηδία.Μάλιστα και στους δύο πίνακες ο πρώτος στρατιώτης στην πομπή έχει τα χαρακτηριστικά του προσώπου του ίδιου του Σέντερστρεμ.Το βουνό που απεικονίζεται βρίσκεται κοντά στην Ουψάλα και συγκεκριμμένα στην περιοχή του Παρατηρητηρίου Ιονόσφαιρας του Παν/μίου.Να σημειώσουμε τέλος ότι ο πρώτος πίνακας αγοράσθηκε από τους Ρώσους μετά την Οκτωβριανή επανάσταση το 1923 έναντι 7.500 χρυσών ρουβλίων από τον Σουηδό έμπορο έργων τέχνης Μαξ Μόλβιντσον, ο οποίος τον κράτησε στο διαμέρισμά του στη Στοκχόλμη μέχρι που ένας άλλος Σουηδός, ο Γκούσταφ Βέρνερ τον εξαγόρασε και το 1938 τον χάρισε στο Μουσείο Τέχνης του Γκέτεμποργκ, όπου κρέμεται μέχρι σήμερα. Ωστόσο ο πιό γνωστός στη Σουηδία πίνακας-αυτός που συνήθως αναπαράγεται και δημοσιεύεται- είναι ο δεύτερος, η ας πούμε ρεπλίκα, που μπορεί κανείς να δει στο Εθνικό Μουσείο στη Στοκχόλμη.
Λίζα, σε ευχαριστώ πολύ για τις τόσο χρήσιμες συμπληρώσεις σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚορνηλία Καραμπίνα
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΑ ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΠΟΥ ΤΑ ΕΚΘΕΤΕΤΕ Κε ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ....ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΜΕ ΕΝΘΟΥΣΙΑΖΕΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΤΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΕ....ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ....
Θαυμάσια ανάρτηση, μπράβο σας. ΄Αραγε θα μπορούσε να γίνει ένας πίνακας με τον Βασιλιά Κάρολο κατά την παραμονή του στο Διδυμότειχο και μάλιστα έξω από τις φυλακές του;
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε ανώνυμε, καλή η ιδέα σου για φιλοτέχνηση πίνακα. Όμως φυλακές δεν υπάρχουν. Αυτό που δείχνουν ως φυλακή του Καρόλου, είναι μια πλάνη. Ο Κάρολος δεν ήταν φυλακισμένος με την έννοια που δίνουμε σήμερα στη λέξη αυτή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Μάχη της Πολτάβας ή Πουλτόβας (8 Ιουλίου 1709)[1] είναι η σημαντικότερη μάχη του Μεγάλου Βορείου Πολέμου. Έληξε με αποφασιστική νίκη του Πέτρου Α΄ της Ρωσίας επί του Καρόλου ΙΒ΄ της Σουηδίας και θεωρείται ότι μετά από αυτήν την έκβαση, η Σουηδική Αυτοκρατορία έπαυσε να αποτελεί Μεγάλη Δύναμη και η Ρωσία αναδείχθηκε ως η νέα ηγέτιδα δύναμη της βόρειας Ευρώπης.
ΑπάντησηΔιαγραφή