Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011

Σουνίτες, Σιίτες, Μπεκτασήδες. Τι σημαίνουν οι όροι αυτοί

*Χάρτης της εξάπλωσης του ισλαμικού κόσμου. Οι σιίτες απαντώνται κυρίως στο Ιράν. 
Από την WIKIPAEDIA

          Οι πρόσφατες εξεγέρσεις στον αραβικό κόσμο, έφεραν στο προσκήνιο, τις μεγάλες θρησκευτικές διαιρέσεις του Ισλάμ, πέρα από τις πολιτικές διαφορές των λαών με τις ηγεσίες τους.
          Συνήθως ακούμε για σουνίτες και σιίτες και δεν γνωρίζουμε τι σημαίνουν οι όροι αυτοί. Ευκαιρία λοιπόν, να αποκτήσουμε κάποιες γνώσεις για λαούς που ανήκουν στον ευρύτερο γεωστρατηγικό μας περίγυρο.



*Το φημισμένο τζαμί Σουλτάν Σελήμ στην Αδριανούπολη. Σουνιτικό.

Σουνιτισμός

          Η ορθοδοξία του μουσουλμανισμού, είναι οι Σουνίτες. Ο σουνιτισμός είναι κλάδος του ισλαμισμού, στον οποίο ανήκει η πλειονότητα των μουσουλμάνων. Δεν είναι ενιαίος και χαρακτηρίζεται από πλήθος διαφόρων θεολογικών σχολών Οι σουνίτες- το 90% των μουσουλμάνων σ' ολόκληρο τον κόσμο- είναι λοιπόν αυτοί που πέρα από τις συγκρούσεις μεταξύ των δυναστειών μετά το θάνατο του προφήτη, θέλουν να παραμείνουν αυθεντικά πιστοί στην παράδοση. Ο αραβικός κόσμος, που αποτελεί μειονότητα του μουσουλμανικού έθνους, παραμένει η μήτρα όλων των ισλαμικών πολιτικών ιδεολογιών.
          Το σύγχρονο πολιτικό Ισλάμ αρχικά εμφανίστηκε θριαμβευτικά στο Ιράν, χώρα όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός σιιτών. Ωστόσο, τα μεγάλα σύγχρονα ισλαμικά κινήματα, από το Μαρόκο έως την Ινδονησία, είναι στην ουσία σουνιτικής ιδεολογίας.

Σιιτισμός

          Ο Σιιτισμός είναι ένας από τους δυο κύρια μέρη που απαρτίζουν το όλον Ισλάμ. Η λέξη έχει ρίζα στην αραβική λέξη σι’α που σημαίνει "μερίδα". Η Σι'ατ Αλί (που σημαίνει "μερίδα του Αλή") είναι μια από τις τρεις παλαιότερες υποδιαιρέσεις του Ισλάμ. Βασικά μιλάμε για «απόσχιση» (separatism). Οι οπαδοί της, οι Σιίτες, θεωρούν τον γαμπρό του προφήτη Μωάμεθ Αλί Ίμπν Αμπί Ταλίμπ, ως διάδοχό του στην ηγεσία των μουσουλμάνων.
Όταν πέθανε ο Προφήτης Μωάμεθ, οι μουσουλμάνοι χωρίστηκαν στα δύο, εξ αιτίας του ζητήματος της διαδοχής του. Η βασική αντίρρηση προήλθε από όσους πίστευαν ότι χαλίφης μπορεί να γίνει μόνο κάποιος άνθρωπος, που κατάγεται από την οικογένεια του προφήτη. Οι υποστηριχτές αυτής της άποψης ονομάστηκαν σιίτες, (σι'ατ Αλή, «μερίδα του Αλή»• ο Αλή ήταν εξάδελφος του Μωάμεθ και είχε παντρευτεί την κόρη εκείνου, τη Φατμά).
          Οι Σιίτες λατρεύουν ως αγίους μεγαλομάρτυρες, τον Αλή και τον γιό του Χουσείν ο οποίοι δολοφονήθηκαν από τον Μωαβία, τον ιδρυτή της δυναστείας των Ομεϊαδών Χαλίφων. Μια φορά το χρόνο οι πιστοί του Σιιτισμού σε ανάμνηση των μαρτυρίων του Χουσείν, αυτομαστιγώνονται και αυτοβασανίζονται σε λατρευτικές εκδηλώσεις που κρατούν 10 μέρες .
          Υπάρχουν όμως και υποδιαιρέσεις στον Σιιτισμό, όπως είναι οι Ιματίτες (Δωδεκατίτες), οι οποίοι αποτελούν το μεγαλύτερο ρεύμα των Σιιτών (περ. το 80 τοις εκατό) και ζουν σήμερα κυρίως στο Ιράν, στο Ιράκ, στο Αφγανιστάν και στο Λίβανο.
         Υπάρχουν επίσης οι Ισμαηλίτες, οι οποίοι αποτελούν τον δεύτερο σε μέγεθος σιιτικό κλάδο, ζουν στη Συρία, στο  Αφγανιστάν, στο Πακιστάν και στην Ινδία.
          Υπάρχουν ακόμα και οι Ζαϊντίτες, οι οποίοι ζουν κυρίως στη βόρεια Υεμένη και αποτελούν το 40-45 του πληθυσμού της.

*Αλεβίτες σε τεκέ στην Τουρκία. Φωτογραφία από το ΒΗΜΑ

Μπεκτασισμός

          Ένα άλλο μεγάλο κομμάτι του ισλαμικού κόσμου είναι οι Μπεκτασήδες. Ο Μπεκτασισμός ξεκίνησε από μυστικιστικά τάγματα Περσών Σιιτών, που είχαν βαθιές ρίζες στον Ζωροαστρισμό (την προγονική θρησκεία των Περσών) και πρέσβευαν την ύπαρξη του καλού και του κακού.
          Οι Μπεκτασήδες πιστεύουν στον Προφήτη Μωάμεθ και σέβονται ιδιαίτερα τον γαμπρό του  Αλί Ίμπν Αμπί Ταλίμπ τον οποίον προσαγορεύουν «Φίλο του Θεού» ή «Θεόφιλο».       Ταυτόχρονα,  ακολουθώντας τα χριστιανικά πρότυπα πιστεύουν στην ύπαρξη Αγίας Τριάδας, που απαρτίζεται από τον Αλλάχ, τον Προφήτη του Μωάμεθ και τον γαμπρό του Προφήτη Αλί Ίμπν Αμπί Ταλίμπ. Πιστεύουν επίσης με μια οιονεί «αγία οικογένεια» την οποία αποτελούν ο Μωάμεθ, η κόρη του Φατμά, ο γαμπρός του Αλί Ίμπν Αμπί Ταλίμπ και οι Χασάν και Χουσεΐν, κορυφαίους αποστόλους του μωαμεθανισμού, όπως αντίστοιχα οι κορυφαίο απόστολοι του Χριστιανισμού Πέτρος και Παύλος. Σέβονται ακόμα τους «12 ιμάμηδες»   που ισοδυναμούν με τους 12 Αποστόλους των Χριστιανών. Έχουν πολλά κοινά λατρευτικά σχήματα με τους Χριστιανούς (π.χ. η χρήση άρτου και οίνου στις τελετές «ικράρ» και «τζεμ». Δεν αποδέχονται την τάξη των κληρικών, αλλά στον μοναχισμό έχουν 8 επίπεδα  ιεραρχίας. Στις θρησκευτικές τελετές τους υπάρχουν μουσικά όργανα, γίνεται χρήση οίνου και ακολουθούν χοροί της μεταρσίωσής τους (π.χ. περιστρεφόμενοι δερβίσηδες). Ο Μπεκτασισμός ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένος στους Γενίτσαρους.
*Ο μπεκτασικός τεκές της Ρούσας Έβρου. Ο τάφος του Κιζίλ Ντελής, αγίου των Μπεκτασήδων, που ίδρυσε τον τεκέ το 1402.          

          Οι Μπεκτασήδες γνωστοί και ως Αλεβήδες, αποτελούν σήμερα τη μεγαλύτερη θρησκευτική μειονότητα της Τουρκίας, αριθμώντας περί τα 20 εκατομμύρια πιστούς.
          Τον Μπεκτασισμό, ίδρυσε ο Σεγίτ Μουχαμέτ Μπεκτάς ή Χατζή Μπεκτάς Βελή, ο οποίος πέθανε το 1271.
          Πάντως στον ισλαμικό κόσμο απαντώνται στο θρησκευτικό επίπεδο (όπως και στον χριστιανισμό) πάμπολλες αιρέσεις, αποσχιστικές κινήσεις, ετεροδοξίες κ.λπ.

38 σχόλια:

  1. Πολύ χρήσιμη έρευνα, Παντελή! Ευχαριστούμε!....
    Μαρία Γιακουμάκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αθανασιάδης Ν. Κωνσταντίνος28 Ιουνίου 2011 στις 2:40 π.μ.

    Κατατοπιστική θετική ενημέρωση, την μεταφέρω στο υπερπέραν του "Φεις βπουκ", εν αναμονή και μιας ενημέρωσης για στη σχέση στις αρχές και διαφορές του Εβραικού και Μουσουλμανικού Σημιτισμού, και που τη μήτρα καταγωγής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κωνσταντίνε ευχαριστώ, αλλά δεν έχω πρόθεση να ασχοληθώ με το θέμα που προτείνεις, γιατί δεν έχω και γνώσεις επ' αυτού...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θυμάμαι καθηγητής μας στο πανεπιστήμιο σουνίτης Αιγύπτιος (όχι όμως θρησκευόμενος,καμία σχέση με φανατισμό κτλ) "κοροϊδέυοντας" του σιίτες έλεγε πως έχουν ένα "δόγμα",μύθο/παράδοση,δεν ξέρω πως να το χαρακτηρίσω,ότι κανονικά η αποκάλυψη του Κουράν (που γι'αυτούς το Κοράνιο είναι ότι για μας ο Χριστός δηλαδή ο Λόγος του Θεού,ο προϋπάρχων,μπροστά στο θρόνο του Θεού μαζί με το Θεό) από τον Τζιμπρίλ (ο γνωστός μας Γαβριήλ) δεν έπρεπε να γίνει στον Μουχάμαντ (Μωάμεθ) αλλά στον Άλη,τον μικρό του ξάδερφο (πρέπει να είχαν γύρω στα 16 χρόνια διαφορά και ο Μουχάμαντ του είχε αδυναμία,γιατί τον Μουχάμαντ τον μεγάλωσε από ένα σημείο και μετά ο πατέρας του Άλη,ο θείος του) που αναφέρατε πιο πάνω,αλλά καθώς όμως κατέβαινε από τον ουρανό ο Τζιμπρίλ,κάπως ζαλίστηκε και μπερδεύτηκε κι έτσι η αποκάλυψη έγινε στον Μουχάμαντ κι έγινε λάθος άτομο Προφήτης!
    Επίσης ο Άλη μαζί με την Χαντίντζα (η πρώτη γυναίκα του Μουχάμαντ,πλούσια σαρανταπεντάχρονη χήρα που παντρεύτηκε ο εικοσικάτι Μουχάμαντ και τον προώθησε στους πλούσιους κύκλους της Μέκκας) ήταν οι πρώτοι και πιο φανατικοί οπαδοί του!
    Πάντως αν δείτε την ιστορία του σχίσματος του Ισλάμ παρουσιάζει τρομακτικές ομοιότητες ως προς τις αιτίες με το μεγάλο σχίσμα του χριστιανισμού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φίλτατε SAPPHIRE, ευχαριστώ θερμά για τις λεπτομερειακές διευκρινίσεις σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Υπάρχει και αυτή διαίρεση του ισλάμ που δεν είναι γνωστή, και δεν
    υπάγεται στις υποδιαρέσεις των Σιιτών, όπως πχ οι Ισμαϊλίτες ή οί
    Αχμέντι.
    Το πολιτικό ισλάμ θα έλεγα ότι ήταν αρχικά Σουνιτικό, άσχετά με τις
    εσχατολογικές αντιλήψεις των Σιιτών.
    Οι Βαχαμπίτες από τους οποίους προέρχονται οι Ταλιμπάν ξεκίνησαν στη (Σαουδίκή) Αραβία, τότε Οθωμανική το 19ο Αιώνα ως αρβοκεντρικό κίνημα και μετά εκτορχιάστηκαν. Ο Σαμίλ ο πρώτος Τσετσένος αυτονομιστής το
    19ο αιω. φαίνεται να είχε σχέση μαζί τους (λίγο δύσκολο λόγω της
    απόστασης και του χρόνου που ήθελε να πάει στη Μέκκα). Σιιτές υπάρχουν
    στην Ινδία και το Πακιστάν, εντούτοις στην Κεντρική Ινδία προς το Βορά υπάρχει ένα Τζαμί-Ιεροδιδασκαλείο που διεκδικεί τη δεύτερη θέση ως θεολογικό καθίδρυμα μετά το Άζχαρ του Καΐρου και λέγεται ότι και από εκει ξεκίνησε η ιδεολογία των Ταλιμπάν. Πρόκειται για Σουνιτικό Ίδρυμα, όπως και οι Ταλιμπάν.
    Για τη διάκριση Σούνας και Σία Ισλάμ, δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη.
    Επρόκειτο για πόλεμο φατριών ή για τυπική εξέλιξη μετά τις
    επαναστάσεις;
    Δηλαδή όταν μία επανάσταση επικρατήσει δεν έχει ανάγκη τους πλέον φασαριόζους, όπως οι μπολσεβίκοι δεν είχαν ανάγκη το ρήτορα Τρότσκι όταν επικράτησαν.
    Εκτίμηση δική μου και κατά πάσα πιθανότητα λάθος είναι ότι μετά το
    θάνατο του Μωάμεθ, δεν είχαν ανάγκη την ακραία ακτιβιστική προσέγγιση,
    αλλά να παγιώσουν τη νέα κατάσταση με του Χαλίφηδες. Οι διαφωνούντες
    (από πεποίθηση είτε γιατί δεν επικράτησαν) αντιστάθηκαν και εξού και οι ιστορίες με το Χουσεΐν κτλ.
    Ο εσχατολογικός χαρακτήρας των Σιιτών ταιριάζει στην έμμονη ιδέα για την παγκόσμια επανάσταση των τροτσκιστών.
    Ο Σαντάμ για δημαγωγικούς λόγους είχε γίνει Σιίτης κατά τη διάρκεια
    του πολέμου με το Ιράν, αν και προερχόταν από Σουνιτική Οικογένεια.
    Όταν τον κρέμασαν είπε την προσευχή σουνιτικά κτλ.
    Αυτά με κάθε επιφύλαξη για την ορθότητα.
    Κρίτων Κοκκινάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι Ισμαηλίτες υπάγονται στους Σιίτες, αποτελούν δε τον έναν από τους δύο μεγάλους κορμούς της Σία, ο ένας είναι οι Δωδεκατίτες και ο άλλος οι Επτα'ί'τες. Οι μεν δέχονται δώδεκα ιμάμηδες, οι δε δέχονται επτά. Οι Ισμαηλίτες έχουν επί κεφαλης τον Αγά Χαν και κατοικούν ως επί το πλείστον στην Ινδική Χερσόνησο, αλλά δεν έχουν καμιά σχέση με τον Μπιν Λάντεν. Οι Δωδεκατίτες είναι οι Σιίτες Μουσουλμάνοι του Ιράν και του Ιράκ. Υπάρχουν και άλλες παραφυάδες, όπως οι Δρούζοι, οι Αλεβίτες, οι οπαδοί του αλ-Ρουμί, οι Μπεκτασήδες, αλλά η διαφορά τους με τους δύο κλάδους είναι ότι έχουν συγκρητιστικές δοξασίες και πιο οικουμενικό προσανατολισμό.
      Οι Αχμαντίγια είναι μια σέκτα του Ισλάμ με κέντρο την Ινδία, που εμφανίστηκε το 19ο αιώνα, με σαφώς συγκρητιστικές δοξασίες.
      Όσον αφορά τον Βαχαμπισμό, πρόκειται για μια θεολογική διδασκαλία που εμφανίστηκε στη Σαουδική Αραβία από τον ουλεμά Βαχάμπ, ο οποίος κήρυξε την επιστροφή των Μουσουλμάνων στην απλότητα της εποχής του Προφήτη. Το κήρυγμά του χρησιμοποιήθηκε από το φύλαρχο Σαούντ ως ιδεολογικό οπλοστάσιο στους πολέμους του κατά των Οθωμανών. Οι Οθωμανοί Σουλτάνοι-Φύλακες των Ιερών Πόλεων της Μέκκα και της Μεδίνα θεωρήθηκαν ως παραβάτες του Κορανίου, αφού η πολιτική τους, όπως και των τοπικών ηγεμόνων των Ιερών Πόλεων, άμα απογόνων του Μωάμεθ και υποτελών στους Σουλτάνους-πρόκειται για τους προγόνους της βασιλικής οικογένειας της Ιορδανίας-, επομένως οι Σαούντ νομίμως δεν υποτάσσονταν σε αυτούς.
      Ο Τσετσένος δεν είναι Βαχαμπίτης, αλλά Σαλαφιστής. Οι Σαλαφιστές πρεσβευούν ότι και οι Βαχαμπίτες. Η διαφορά τους σχετίζεται ότι οι Σαλαφιστές πλην των Βαχαμπιτών-Σαλαφιστών δεν έχουν σχέση με το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας. Η Σαουδική Αραβία ασκεί πολιτική διάδοσης της Διδασκαλίας του Βαχαμπ με νόμιμα μέσα (πχ δωρεάν διανομή σε μετάφραση του κειμένου του Κορανίου όπως το εξέδωσε ο Βαχαμπ το 17ο αιώνα). Οι λοιποί Σαλαφιστές είτε βασίζονται στη διδασκαλία του Βαχάμπ είτε όχι είτε εν μέρει ενώ δεν λείπουν και οι ακραίοι που χρησιμοποιούν την τρομοκρατία επειδή το Κοράνιο μιλά για Ιερό Πόλεμο.
      Τέλος, οι φασαριόζοι μετά το θάνατο του Μωάμεθ δεν ήταν οι Σιίτες, αλλά οι Χατζιρίγια. Οι Σιίτες ήταν οι οπαδοί ότι ο Ηγέτης της Μουσουλμανικής Κοινότητος μετά το θάνατο του Μωάμεθ επιλέγεται από τον Αλλάχ και από το σπίτι ή τη φυλή του Μωάμεθ, πρώτος δε ήταν ο Αλή ο γαμπρός του, ο πρώτος που τον ακολούθησε. Εδώ βασίζεται και ο Μυστικισμός των Σιιτών που δεν υπάρχει στους Σουννίτες.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ για την ενημέρωση

      Διαγραφή
    3. Οι Ταλιμπάν δεν έχουν ΟΥΔΕΜΙΑ δογματική σχέση με τους Ουαχχαμπιστές, οι οποίοι είναι στην ουσία μία χαριτζήτικη ανθρωπομορφιστική αίρεση. Ο δε σέιχ Σαμίλ ήταν σούφι, νακσιμπεντί. Ουαχχαμπισμός - που δεν είναι επίσημο όνομα - είναι ο σαλαφισμός στη Σαουδική Αραβία. Οι σαλαφιστές της Σαουδαραβίας αποκαλούνται ουαχχαμπιστές (αν και οι ίδιοι απορρίπτουν αυτή την ονομασία). Ακολουθούν τον τρόπο ερμηνείας του σέιχ Μουχάμμεντ ιμπν Αμπντου'λ-Ουαχχάμπ (ο οποίος στην ουσία με τη σειρά του ακολουθούσε τις αντιλήψεις και τον τρόπο ερμηνείας του Ιμπν Ταϊμίιγια).

      Διαγραφή
  7. Πολύ κατατοπιστικό Παντελή, σ' ευχαριστώ!!


    Haris Prapopoulou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πιστεψε με μολονοτι ζω στην Τουρκια δεν ειχα τοσο σαφη ιδεα για ολα αυτα που γραφεις ευχαριστω πολυ για τον κοπο σου.


    Eleni Nioti

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μία από τις πολλές διαφορές του Ισλάμ με τη Χριστιανοσύνη, είναι και το ότι δεν διαθέτει διεθνή ιεραρχική διάρθρωση. Δεν υπάρχει Πάπας στο Ισλάμ, ούτε Πατριαρχεία με πρωτεία.

    Στο Ισλάμ, υπάρχουν δύο βασικές διαιρέσεις: Το σουνιτικό, ορθόδοξο Ισλαμ - και το Σιιτικό. Στο σιιτικό κλάδο υπάγονται όλες οι αιρέσεις, ορισμένες από τις οποίες μάλιστα θεωρούν το Μωάμεθ ως έναν κατώτερο προφήτη. Πάρα πολλές από τις εν λόγω αιρέσεις, αποτελούν απλές επιβιώσεις παλαιότερων λατρειών γνωστικιστικού ή μυητικού χαρακτήρα, που απλώς φέρουν την εξωτερική περιβολή του ισλαμισμού για λόγους νομιμοποίησης και ενσωμάτωσής τους στις κατά τόπους κοινωνίες. Οι Δρούζοι του Λιβάνου για παράδειγμα, θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως ξεχωριστό θρήσκευμα, αν οι ίδιοι δεν διατηρούσαν εκείνα τα στοιχεία που επέλεξε ο ιδρυτής τους, προκειμένου να επιβιώσει το δόγμα του σε ένα εχθρικό ισλαμικό περιβάλλον.

    Προφανώς, η πανσπερμία αυτή των σιιτικών ομάδων, δημιουργεί και πάσης φύσεως προβλήματα στην ανάγνωσή της από τους δυτικούς. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί και το παραπάνω κείμενο του φίλου Παντελή Αθανασιάδη, όπου η σέκτα του Χατζημπεκτάς Βελή ταυτίζεται με τους Αλεβίτες – κάτι που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

    Ο Μπεκτασισμός, υπάγεται μεν στους Αλεβίτες, (όπως και οι Αλεβίτες αποτελούν τμήμα της σιιτικής παράδοσης), αλλά αποτελεί ένα δερβισικό κλάδο με δυτική του μυστική διδασκαλία, κρυφή ακόμα και για μέλη της ίδιας οικογένειας που δεν είναι μυημένα σ’ αυτόν. Θα ήθελε πραγματικά πολύ να αριθμεί 20 εκ. ακόλουθων στην Τουρκία, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια θνήσκουσα παράδοση που επιβιώνει με εξαιρετικά προβληματικό και μάλλον ρηχό, «εξωτερικό» τρόπο στην Αλβανία. Στην Ελλάδα λειτουργεί ένας τεκές Μπεκτασήδων στη Θράκη, ενώ τη δεκαετία του ’70 έκλεισε και ένας δεύτερος τεκές στα Φάρσαλα, τον οποίον λειτουργούσαν για αιώνες Αλβανοί δερβίσηδες και στον οποίο είχε αφιερώσει και ένα κείμενό του ο Ανδρέας Καρκαβίτσας. Ένας κλάδος του Μπεκτασισμού υπήρχε επίσης μέχρι πριν λίγες δεκαετίες στην Αίγυπτο, ενώ κάποιοι περιφερόμενοι δάσκαλοι Μπεκτασί στις σημερινές ΗΠΑ, έχουν αμφίβολη διαδοχή και νομιμοποίηση...

    Andreas Makrides

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολυ ενδιαφερον..!!! Ευχαριστω

    Fanì Giota

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ρoli oreo ke katatopıstiko efharistume nase kala.

    Eleni Nioti

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Xrysa Asmanidou
    ΠΟΛΥ ΚΑΤΑΤΟΠΙΣΤΙΚΟ, ΚΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ, ΣΥΜΠΕΡΑΙΝΩ ΟΤΙ ΚΑΙ Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΛΑΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ. ΟΤΑΝ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ΕΤΣΙ ΤΟΤΕ ΠΩΣ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΖΩΗΣ ΤΟΥ. Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΠΑΝΤΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑς ΤΩΝ ΛΑΩΝ. ΘΕΛΕΙ ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΛΥ ΣΥΖΗΤΗΣΗ, ΑΦΟΥ Η ΠΙΣΤΗ ΤΟΥΣ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΟΜΑΙ........... ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πετρος Γεωργαντζης
    Οι μπεκτασίδες είναι ένα αμάλγαμα αιρετικών χριστιανών των γνωστών στην ιστορία Παυλικιανών και των Σιιτών μουσουλμάνων της Περσίας. Για το λόγο αυτό κρατούν παλαιές αιρετικές χριστιανικές δοξασίες αναμιγμένες με μουσουλμανικές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΚΑΜΙΑ σχέση. Οι μπεκτασίδες είναι αιρετικοί μουσουλμάνοι. Με κατάλοιπα Ζωροαστρισμού και περσικών αντιλήψεων.

      Διαγραφή
  14. Πετρος Γεωργαντζης
    Ενδεικτικά μπορεί κανείς να δεί τις θρησκευτικές- θεολογικές και λατρευτικές ομοιότητες Μπεκτασίδων Θεοφίλων και Παυλικιανών στό βιβλίο μου Πομάκοι. σ. 217 και 218.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Το έχω διαβάσει το βιβλίο σας και έχω αναρτήσει την έκδοσή του στο ιστολόγιό μου http://sitalkisking.blogspot.gr/2011/04/blog-post_21.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Θεόφιλος Γουδουσάκης
    Χρήσιμες πληροφορίες και ιστορικά στοιχεία για τους Μπεκτασηδες του βόρειου Έβρου βρίσκει κανείς στο βιβλίο του δασκάλου-λαογράφου και χοροδιδασκάλου συντοπίτη μας Δημήτρη Βραχιόλογλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Emmanouil Simos
    ΣΩΣΤΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΑΥΤΩΝ ΛΟΓΩ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Σε ένα κείμενο που χρησιμοποίησα πρόσφατα για μια εργασία υπήρχε αναφορά στον πληθυσμό των αιρετικών κιζηλμπασίδων της Θράκης, που πρεσβεύουν ένα μείγμα του παυλικιανισμού, του χριστιανισμού και του Ισλάμ, με συνέπεια να τιμούν την Παναγία και ορισμένους αγίους. Διακρίνονταν από τα ερυθρά καπέλα. Γνωρίζετε,κ Αθανασιάδη , τον αριθμό του πληθυσμού αυτού και την περιοχή της Θράκης όπου δραστηριοποιείται ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έζησα στην περιοχή τους. Δεν έχω δει να τιμούν την Παναγία.

      Διαγραφή
  19. Δυστυχώς δεν έχω τέτοια πληθυσμιακά στοιχεία. Οι Κιζιλμπάσηδες ζούνε κυρίως στον νομό Ροδόπης και λιγώτεροι στον νομό Έβρου, όπου στο χωριό Ρούσα, υπάρχει περίφημος τεκές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κιζηλμπάσηδες δεν υπάρχουν στη Ροδόπη. Υπήρχαν ίσως παλαιότερα. Υπάρχουν λίγοι στον Έβρο πλέον.

      Διαγραφή
  20. Φίλε κ. Καλκάνη βρήκα και σας συνιστώ το βιβλίο του Δημήτρη Β. Βραχιόλογλου "Οι Μπεκτασήδες Μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης". Εκδόσεις ANGLOHELLENIC A.E.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Stratos Kiriakou
    Ενδιαφερον και κατατοπιστικο κειμενο για να ξερουμε τι γινεται διπλα μας και με ποιους εχουμε να κανουμε . Παντως οπως και να το δει κανεις , ο θρησκευτικος φανατισμος, απ οπου κι αν προερχεται οδηγει σε ακροτητες .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Kostas Patialiakas
    Ενημερωτικό και διαφωτιστικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Irene Vellis
    Ευχαριστούμε Παντελή που μοιράζεσαι μαζί μας τις γνώσεις σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ζήσης Χατζηπασχάλης
    ΠΑΝΤΕΛΗ ΚΑΛΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ. ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΘΕΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΤΟΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ.ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΟΙ ΑΛΕΒΙΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΓΥΡΩ ΣΤΑ 20 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΩΡΟΛΟΓΙΑΚΗ ΒΟΜΒΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ,ΕΑΝ ΣΥΝΥΠΟΛΟΓΙΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ 18 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΤΩΝ ΚΟΥΡΔΩΝ ΠΟΥ ΔΙΑΒΙΟΥΝ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ,ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΣΑΦΕΣ ΟΤΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΠΟΛΥ ΕΥΑΛΩΤΟΣ ΑΝΤΙΠΑΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Stylianos Xenokrates
    Οποιος αναφερεται στο Ισλαμ, καλο ειναι να γνωριζει χοντρικα τουλαχιστον τις διαφορες που υπαρχουν μεταξυ των κυριοτερων αιρεσεων του και τις οποιες αναλυει εν συντομια αυτη η αναρτηση του κ. Αθανασιαδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Konstantinos Moutzouridis
    Το διαβασα σε αλλη αναρτηση σας. Πολυ ενδιαφερον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. ΜΕΛΑΧΡΟΙΝΗ ΜΑΡΤΙΔΟΥ
    Ιδιαίτερα χρήσιμα στοιχεία για να κατανοήσει κάποιος τις διαφορές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Giorgos Moraitinis
    ΄Ακρως κατατοπιστικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Goutz Ak
    Πολύ ενδιαφέρον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Litsa Mpimp
    Πολύ ενδιαφερον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Οι δερβίσηδες ανήκουν στην ταρίκα (τάγμα) των μεβλεβί. Είναι σούφι. Δεν έχου σχέση με τους μπεκτασήδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Panagiotis Toufakis
    Σας ευχαριστώ Κ Αθανασιάδη για τις τόσο αναλυτικές και άγνωστες ερωτήσεις.Οντως μου ήταν άγνωστες οι διαφορές αυτες

    ΑπάντησηΔιαγραφή